Review: Blood and Truth

Blood and Truth is Sony’s nieuwste Playstation VR exclusive. De game is ontwikkeld door London Studios, ook wel bekend van de London Heist minigame op Playstation VR Worlds. Is deze volledige versie van de London Heist de moeite waard? Laten we daar eens achter komen!

Over de top actiefilms is een ding waar Hollywood gek op is. Maffe schiet-scenes, tweezijdige achtervolgingen en aartsrivalen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Ik heb zojuist de meest cliché actiefilm beschreven, maar al deze dingen gelden ook voor Blood and Truth. Eerlijk gezegd, is dat deze keer helemaal geen slecht teken.
Playstation VR Worlds lanceerde met een handjevol mini-games die je introduceerde aan de wereld van VR gaming. Wat zijn de functionaliteiten en wat hebben we nu al weten te ontwikkelen? Een bepaalde minigame viel heel goed in de smaak, maar was veel te kort. London Heist. Terecht, wilde VR spelers meer van dit soort actie en het lijkt er op dat Sony deze wens in vervulling heeft gebracht.
Blood and Truth

Brits geweld

Blood & Truth speelt zich af in het heden. Je kruipt in de huid van Ryan, een ex-militair. Het is jouw taak om je familie te redden, dit gaat zoals verwacht niet zonder slag of stoot. Vanaf de eerste minuut zit je al in het heetst van de strijd. Tijdens vuurgevechten heb je verschillende mogelijkheden om je vijanden uit te schakelen. Ten eerste heb je verschillende soorten vuurwapens tot je beschikking. Je begint met een simpel handpistooltje, maar al snel breid je uit naar dubbele pistolen, tot machinegeweren en uiteindelijk zelfs een granaatwerper.
Het maakt niet uit Hoe vaak je een bepaald geweer gebruikt, het blijft een goed gevoel geven wanneer je iemand een kogel door de pan jaagt. Voor de beste ervaring gebruik je twee Move controllers om je handen afzonderlijk van elkaar te bewegen om de gruwelijkste actie scene’s na te bootsen. Vijanden aan beide kanten uitschakelen door je machinepistool op ze leeg te schieten? Check! Al schietend met je shotgun een granaat oprapen en (terug) werpen? Check! Je pistool om je vingers draaien en direct een headshot poppen? Check, check, dubbelcheck!
Wél even blijven opletten dat je in het zicht blijft van je Playstation camera. Meerdere malen ben ik te fanatiek aan het draaien en bewegen tot de camera mij of de Move controllers niet meer zag. Dit resulteerde één keer zelfs dat ik een granaat op scherp liet vallen omdat mijn worp buiten camerabeeld gebeurde. De knop om de granaat los te laten registreerde dus wel, maar de beweging niet. Oeps.
Blood and Truth

De volledige ervaring in VR

Waar we VR voornamelijk zien in kleine games van een uur of 5, zien we dit keer een game die iets langer duurt. Met zo’n 8 uurtjes ben je door de game heen, maar het is een totaal andere ervaring als dat Moss, Ghost Giant of bijvoorbeeld Astro Bot bieden in hun VR games. Dit keer ben je geen vreemde entiteit die boven het speelveld zweeft om de wereld te beïnvloeden, maar kruip je in de huid van de hoofdpersonage.
Het is nog niet vergelijkbaar met een AAA actie-game. Voornamelijk door het gemis van de locomotion optie. De Move controllers missen de iconische analoge stick waardoor je niet vrij kunt rondlopen. Door de middelste knop op de controller beweeg je je naar vooraf gedefinieerde plaatsen in de map. Deze zijn zorgvuldig bedacht en logisch, geen gebreken dus. Maar vooral voor het meeslepende gevoel was het vrij bewegen een stuk toffer geweest. Skyrim VR heeft dit “probleem” op een bepaalde manier opgelost. Het is misschien niet de beste oplossing, maar de keuze ligt tenslotte bij de speler.
Behalve het gemis van de vrije beweging is de game ontzettend goed opgebouwd op de manier zoals die er op dit moment is. De vuurgevechten zijn vergelijkbaar met bijvoorbeeld Wii games. Alleen is de tracking in grote opzichten verbeterd en heb je meer vrijheid met het richten en bewegen van je armen en hoofd. Dit maakt het schieten een stuk aangenamer dan destijds op de Wii. Je behendigheid wordt tussen neus en lippen door getest als je op de vlucht bent. Er komen vijanden achter hoekjes, gangen en versperringen vandaan om je te verassen met scherp lood. In sommige gevallen zal er een slowmotion worden ingezet voor het cinematische effect. Erg tof om in slowmotion een aantal vijanden weg te blazen met een shotgun schot!
Blood and Truth

Alhoewel niet de schattige factor van de eerder genoemde VR ervaringen bied Blood and Truth een meer traditionele actiefilm/game ervaring en dat doet deze erg goed. Met genoeg interactie, toffe karakters en de heerlijke Britse woordenwisselingen zorgt deze game voor een aantal met actie gevulde VR uren. Het verhaal en het verloop daarvan is dan wel heel erg cliché, maar ik krijg de indruk dat dit grotendeels de bedoeling is geweest. Het lijkt er op dat cliché actiefilms beter te vertalen zijn naar een VR game, dan een non-VR game.
De game laat je achter met een aantal memorabele momenten zoals de achtervolging waarbij je een opstijgend vliegtuig beklimt. Je door een gebouw rent waar een hijskraan de hele verdieping aan gort werkt, of waarbij je door een gebouw aan het free-runnen bent terwijl er een helikopter op je hielen zit. Het constante gevoel van spanning is aanwezig en de gameplay is enorm goed gebalanceerd wat betreft actie-scenes en vuurgevechten.
Net als Astro Bot en Moss is Blood and Truth een must-have voor de Playstation VR eigenaren. Je cliché actiefilm is een perfecte setting voor de VR wereld, maar dit zagen we natuurlijk al in London Heist. London Studios is hier bewust van geweest en levert een volledige game die eigenlijk alleen maar naar meer smaakt. Gelukkig laat de game genoeg interpretatie over voor een gevolg.

• Gameplay is top
  • Karakters en story
  • Mooiste VR game tot nu toe