GamescomPreviews 323 Dave Schreurs 31 augustus 2025
Soms verschijnt er een game die je direct nieuwsgierig maakt, simpelweg omdat het zo’n unieke insteek heeft dat je niet weet wat je moet verwachten. Gate Zero is er zo eentje. Wat begon als een Kickstarter-project dat in slechts drie dagen een gigantisch succes werd, groeit nu uit tot een volledige game. Gebouwd in de Anvil Engine – bekend van de Assassin’s Creed-reeks – maar met een verhaal dat religie, tijdreizen en stealth samenbrengt in een bijzondere setting.
Het verhaal van Gate Zero speelt zich af in 2072. Je kruipt in de huid van Max, een jonge tijdreiziger die door een fout in het systeem vast komt te zitten in het verleden. Zijn missie: het herstellen van de geschiedenis en bewijzen dat UniFie, een mysterieuze organisatie, bewust knoeit met tijd en ruimte om de waarheid te verdraaien.
Al snel belandt Max in een regio die we kennen uit de Bijbelse vertellingen: de omgeving rond Kapernaüm, een gebied dat onder Romeinse onderdrukking staat. Hier begint jouw reis, op zoek naar sporen van de ware geschiedenis – en uiteindelijk zelfs naar Jezus zelf.

Gate Zero speelt zich grotendeels af in een open wereld die op momenten bijna aanvoelt als een Assassin’s Creed in de eerste eeuw. Je sluipt door hoog gras, ontwijkt patrouillerende Romeinse soldaten en gebruikt simpele middelen zoals munten gooien om de aandacht van bewakers af te leiden.
Stealth is een belangrijk element: frontale gevechten zijn zeldzaam en vaak niet de beste keuze. In plaats daarvan draait de gameplay om observeren, plannen en overleven. Je armband – een futuristisch artefact dat doet denken aan eagle vision – helpt je om objecten, aanwijzingen en belangrijke plekken in de omgeving te ontdekken.
Een van de meest intrigerende aspecten van Gate Zero is het gebruik van de EON-wereld. Dit is een soort dimensie waarin verleden en toekomst samenkomen, en waar je verborgen waarheden kunt blootleggen die UniFie probeert uit te wissen.
Met behulp van je armband en de EON Ray kun je fragmenten van de geschiedenis herstellen. Soms leidt dat tot drastische gevolgen: een personage dat je eerder ontmoette kan in de nieuwe tijdlijn plots dood zijn. Het roept vragen op over tijd, keuzes en de invloed die je hebt op de loop van de geschiedenis.
De ontwikkelaars vergelijken de EON-ruimtes zelf met de shrines uit The Legend of Zelda: compacte puzzelachtige dungeons waarin je vaardigheden en krachten worden getest.

Tijdens de demo die we zagen, werd duidelijk dat religie een grote rol speelt in Gate Zero. Zo kom je oog in oog te staan met Jezus zelf, die een man geneest en hem weer laat lopen. Het is een krachtig moment, maar tegelijkertijd ook een gevaar voor de agenda van UniFie, die deze gebeurtenissen wil wissen uit de geschiedenis.
Hoe je met deze momenten omgaat, en welke keuzes je maakt in dialogen en missies, heeft directe gevolgen. Dialogen bevatten keuzemogelijkheden en zelfs onderzoekselementen die doen denken aan The Witcher 3 en de witcher sense mechaniek. Gate Zero probeert hiermee meer diepgang te brengen in de manier waarop jij de waarheid reconstrueert.
Gate Zero wordt gemaakt door een klein team van ongeveer 25 tot 30 ontwikkelaars, maar de ambitie is groot. De game is gebouwd in de Anvil Engine, wat direct merkbaar is in de gedetailleerde wereld. Van stoffige straatjes tot marktplaatsen gevuld met NPC’s die hun eigen leven leiden: de setting voelt levendig en historisch geloofwaardig aan.
Gate Zero moet volgend jaar verschijnen voor PC, PlayStation en Xbox.
Gate Zero voelt als een project dat je niet direct kunt vergelijken met iets dat er al is. Ja, de stealth en open wereld roepen vergelijkingen op met Assassin’s Creed, en de EON-dungeons doen denken aan Zelda. Maar het is juist de mix van tijdreizen, religie en historische onderdrukking die deze game uniek maakt.
Als het team hun beloftes waarmaakt, hebben we hier te maken met een game die niet alleen spannend is om te spelen, maar ook een interessante reflectie biedt op hoe geschiedenis verteld – of vervormd – kan worden.
Tagged as:
Anvil Engine Assassin's creed Gamescom Gate Zero Indie Game
About the author call_made
Al sinds jonge leeftijd zit ik met een controller aan het scherm gekluisterd, eerst voor een dikke beeldbuis tegenwoordig een OLED, kijkt toch wat fijner. Ik geniet met name van games met een goed verhaal, mijn favorites zijn de Mass Effect Trilogy, al komt God of War 4 aardig in de buurt . Verder een massive fan van Star Wars, Marvel en Harry Potter.
Binnen de bloeiende omgeving van elektronisch entertainment is intheGame een waardevolle entiteit en een integraal onderdeel van het dynamische ecosysteem van iTGmedia. Sinds zijn oprichting heeft intheGame zich gevestigd als een toonaangevende gemeenschap binnen de wereld van gaming en elektronisch amusement, gedreven door een passie voor het delen van actueel nieuws en boeiende content.
Ben jij geïnteresseerd in het versterken van ons team?
Dan zijn we op zoek naar jou!
Please login or subscribe to continue.
No account? Register | Lost password
✖✖
Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖
Be the first to leave a comment