Review: F1 2018

Codemasters brengt het Formule 1 seizoen weer tot leven in hun nieuwe game F1 2018. Een game vol verbeteringen en updates betreft grafische maar ook op gameplay aspecten.

Wat maakt F1 2018 zo anders ten opzichte van zijn voorgangers?

De meeste mensen die niet geïnteresseerd zijn in race games, lijkt het alsof ieder jaar niets veranderd. Dit jaar zijn er een aantal dingen veranderd. De race bolides hebben een ander uiterlijk gekregen, dit komt door de Halo; dat lelijke ding boven de cockpit van de bestuurder. Hij mag er dan niet uit zien maar heeft wel z’n werk gedaan afgelopen weekend in Spa. Zo hebben wij Alonso spectaculair over Leclerc heen zien vliegen.

Ook zijn de nieuwe Hypersofts geïntroduceerd in het spel. Deze zijn te herkennen aan hun lichtroze kleur, ook maar te gebruiken op bepaalde circuits die op één hand te tellen zijn. Het verschil merk je ook duidelijk als je deze banden gebruikt, een flink stuk sneller met het risico dat je banden heel snel slijten. Wel maken deze extra keuze aan banden het spel iets interessanter, zo kun je ervoor kiezen dat je sneller bent dan je tegenstanders maar wel het risico hebt dat je Hypersofts het eerder begeven.
Om het spel meer realisme te geven heeft het spel ook een flinke update gekregen op basis van informatie rondom je auto. Codemasters werkte al een lange tijd aan dit aspect van het spel om het te verbeteren. Zo hebben zij data van meerdere Formule 1 teams mogen analyzeren, hierdoor kregen zij een beeld over hoe onderdelen op een auto functioneren en degraderen over tijd. Zo voelt de carriëre modus een stuk realistischer aan. Ook zullen deze dingen effect hebben op races die langer duren dan 5 rondes.
F1 2018 introduceert ook het ERS systeem dat nu handmatig te managen valt. Dit aspect heeft betrekking op het vermogen van je auto. Door deze motorstand hoger of lager te zetten kun je het juiste vermogen uit je auto halen dat nodig is voor een bepaald scenario. Zijn je onderdelen al zwaar gedegradeerd, dan is het verstandig om een lagere stand te gebruiken. Hierdoor verlies je wel snelheid op rechte stukken maar kun je langer met je onderdelen door rijden.
Carriëre modus is voor ieder team hetzelfde maar tegelijkertand anders. Zo begint elk seizoen bij Australië en eindigt het in Abu Dhabi, het zijn echter de keuzes die je tijdens het seizoen maakt die het verschil uitmaken. Dit geldt voor je eigen karakter maar ook voor de onderdelen van je auto. Zo kun je ervoor kiezen om een teamspeler te zijn of een showman te zijn. De uitspraken die jij doet tijdens een interview kunnen bij bepaalde teams goed liggen en bij sommigen slecht. Ook is voor ieder team de wagen verschillend, zo kun je bij Sauber je focussen op Aerodynamica met andere eindpunten terwijl je bij McLaren moet focussen op motor vermogen.

Multiplayer is ook weer van de partij in F1 2018

De multiplayer is weer zoals vanouds. Racen tegen onervaren rijders die je constant van het circuit proberen te rammen. Soms leuk maar soms ook wel irritant. Daar heeft codemasters een oplossing voor gevonden. Je kan natuurlijk zoals altijd een custom lobby maken om met je vrienden te racen, maar dit jaar zit er ook een ranked modus in. In deze playlist rijd je tegen mensen van je eigen kaliber. Dit betekent dat je gematched wordt tegen spelers die hetzelfde rijden als jij. Dit kan betrekking hebben op je racepace maar ook op hoe sportief jij bent op de baan.
Co-op championship zit er ook weer in maar deze is hetzelfde als F1 2017. Hierbij zijn het gewoon races dat je rijdt zonder enig verhaal wat erachter zit. Het voordeel hiervan is dat je met of tegen je vrienden kan rijden. Ook bepaal jij of er AI rijders mee doen of de lobby gewoon openstaat zodat iedereen mee kan doen.

Wat vind ik van F1 2018?

Codemasters heeft hele goede beslissingen gemaakt met dit spel. Op alle gebieden is dit spel gewoon stukken beter dan zijn voorgangers. Er zit veel meer diepgang in het spel wat in de vorige delen gewoon miste. Voornamelijk hebben we het over de carriëre modus die elke keer anders kan zijn. Verder zijn alle races een stuk interessanter gemaakt door de nieuwe keuzes die gemaakt kunnen worden. Vooral de nieuwe banden keuze en het feit dat je het vermogen van de motor kan aanpassen, krijgt elke race niet meer dezelfde uitkomst.

Elke auto heeft ook zijn unieke sound, zo kun je duidelijk horen wat voor een motor achter in ligt. Het geluidsverschil tussen de 4 motoren zijn duidelijk te horen maar ook te voelen in de prestaties. Ook zien de auto’s er stukken realistischer uit dit jaar, dit trekt mij meer in de game. Niet alleen de auto’s zijn weer wonderschoon maar alles eromheen heeft ook een flinke update gekregen. Het spel zuigt je als het ware erin als je een echte fan bent en dat maakt het spel zo leuk. Veel onverwachte dingen en verschillende resultaten houdt het spel interessant.

• Gevarieërde races en carriëre modus
  • Grafisch een flink stuk vooruit gegaan
  • Meer realisme toegevoegd