19 april 2024

Gamescom 2018: Cyberpunk 2077 Preview

Tijdens Gamescom zijn wij uitgenodigd door CD Projekt Red om een eerste blik te werpen op hun nieuwe RPG: Cyberpunk 2077. CD Projekt Red’s nieuwste RPG is first person en speel zich af in Night City, een fictieve stad in Californië.

Cyberpunk 2077
In cyberpunk kruip je in de huid van V. De ontwikkelaars lieten ons 50 minuten aan live-gameplay zien. Wij als publiek konden keuzes maken die het verhaal beïnvloeden. Hierdoor lieten ze zien dat wat wij te zien kregen op dat moment allemaal real-time was en dus geen vooraf opgenomen video. Je begint de game met het creëren van een personage. Je kunt kiezen om een vrouwelijke speler, of mannelijke speler te zijn. Je naam blijft hoe dan ook ‘V’. Vervolgens kan je je personage volledig aanpassen naar je eigen voorkeur. Niets nieuws voor een RPG.
Het eerste opmerkelijke wat de ontwikkelaars ons wisten te vertellen is dat de volledige game 100% naadloos is. Je start de game op, je laad in het spel en dat is het. Geen in-game loading screens! Tijdens de playthrough hebben we dan ook geen loading screens gezien en het verplaatsen van je personage in de stad en in/uit gebouwen is volledig zonder laadscherm.
Dit zijn dan ook de eerste kenmerken die Cyberpunk 2077 kenmerken als een creatie die ik nog nooit eerder heb gezien. Alhoewel er maar 50 minuten van de game werd getoond lijkt het nu al op de meest complete en meest uitgebreide game gemaakt aller tijden. Waarom zeg ik dat? Niet alleen zal je geen last hebben van laadschermen, maar daarnaast geef jij het hele verhaal vorm in Cyberpunk.

Jij bepaald

Je hebt een bepaalde missie, hoe jij die uitvoert is volledig aan jou. Wil jij een zwarte markt ruil op de nette manier aangaan en netjes betalen? Dat kan. Wil je daarna weglopen alsof er niets gebeurd is? Prima. Of wil je de hele bende na de ruil aan gort schieten? Dat kan ook! Werkelijk iedere missie in Cyberpunk, tenminste, dat is waar het op dit moment op lijkt, is volledig vorm te geven door jou al speler.
Als voorbeeld werd tijdens de playthrough een deal gemaakt met een aantal handelaren. Wij moesten een spider-bot kopen. Tijdens deze deal hadden we de keuze om de handelaren ervan op de hoogte te stellen dat er malware op de geld-chip stond geïnstalleerd. Indien we dit niet hadden verteld en ze er zelf achter waren gekomen liep ons bezoek waarschijnlijk minder soepel af. Gelukkig waren we eerlijk en waren de handelaren ons daar dankbaar voor. Deal eenmaal gesloten en onderweg naar de uitgang hadden de handelaren commentaar op de kledingstijl van V. Resultaat: We maken iedereen af.
Zoals je kunt lezen zijn de ontwikkelaars erg creatief geweest met het ontwikkelen van verschillende aanpakken in verschillende segmenten van de missies. Niet alleen in de missies is dit het geval, maar ook in personalisatie, upgrades en noem maar op. Je kunt er voor kiezen om naar legale ‘doctoren’ te gaan om jezelf te upgraden, maar als je iets beter zoekt zal je ook wat underground zaakjes tegenkomen die minder legale handelingen verrichten. Gelukkig voor jou als speler zijn deze niet zo legale praktijken een stuk beter. Waar leg jij de keuze?

Bruisende stad

Night City is een stad die in volle gang leeft. Het is geen veilige stad, maar dat doet er verder ook niet toe. Je ziet verschillende soorten volken door de stad dwalen die ieder bezig zijn met hun eigen rol in de wereld. Cyberpunks, zakenmannen etc. De ontwikkelaars hebben hard gewerkt om de stad levendig te laten lijken en dat is voor zover we hebben mogen zien, aardig goed gelukt.

Cyberpunk 2077 zal een van de meest spectaculaire games worden van deze tijd. Wij kijken uit naar meer en kunnen niet wachten om meer details met jou te delen omtrent CD Projekt Red’s nieuwste RPG.

Jordy Gerritse

Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.

Bekijk alle berichten van Jordy Gerritse →