Feature: Betalen om online te gamen?

Je wilt een potje online gamen, dus je start je spelletje op en je gaat naar de serverbrowser. Je zoekt je een leuke server op en maakt verbinding. Of misschien zelfs peer-to-peer, zoals vroeger. Een directe verbinding met dan andere speler. Of de andere gamer dient als server en je gaat er met meerdere erop. Vandaag de dag zijn er zelfs games die vanzelf al online zijn. Hoef je helemaal niets voor te doen.

In de tijd van Doom en Quake maakte je nog gewoon verbinding met elkaars PC. Lekker knallen. Online spelen was toen ook nog uiterst ongebruikelijk voor de gemiddelde gamer. Pas laat in de jaren 90 zou dat een beetje doorbreken. Vroeger heb ik regelmatig nog mijn hele PC meegenomen naar een maat van me. Met de hulp van onze ouders en hun auto natuurlijk. PC’s naast elkaar met een NULL modem kabel verbinden en Deathmatch spelen in Quake en Doom. Later nog geprobeerd via modem. Niet eens 56k, maar 28k. Het was niet echt een succes. Eerst de grootste moeite om te verbinden, en toen dat lukte was het onspeelbaar door lag. Dat waren mijn eerste ervaringen. Maar waar begon het eigenlijk?

online
Island of Kesmai
De eerste online games waren er echter al sinds het begin van verbindingen tussen universiteiten in de jaren 70. Geef studenten nieuwe mogelijkheden betreffende computing en je kon er donder op zeggen dat het gebruikt werd voor spelletjes. Zo ook het PLATO systeem van de universiteit in Illinois. Er waren zelfs al games die met 32 spelers online gespeeld konden worden. Commercieel online gamen volgde al snel. In 1984 lanceerde CompuServe Island of Kesmai. Een roguelike game met ASCII graphics. Dit wordt dan ook vaak beschouwd als de voorvader van de MMOGRP. De prijs? $6 voor ’trage’ verbinding en $12 om vier maal die snelheid te krijgen. Let op, dat is per UUR! Er werden commando’s elke 10 seconde verstuurd. Dat is dus 1,6 cent per commando. Omgerekend zou dat nu $14,60 en $29,20 per uur zijn.

Betalen!? Om online te gamen!? Belachelijk!

Al heel lang wordt er door veel gamers er beweerd dat je voor PC gaming geen maandelijkse kosten hebt. In de basis is dat ook zo. Je betaalt immers geen maandelijks bedrag om online te gaan, buiten je ISP. Veel gamers hebben hier dus nooit kosten aan. Ik heb zelf heel lang aangehouden dat je gek bent als je daarvoor gaat betalen. Vooral 16 jaar geleden (16 jaar en twee weken om precies te zijn). Toen lanceerde Microsoft Xbox Live. Online gamen op een console was sowieso nog niet echt iets in mijn blikveld. Op de PC deed ik het ook nog niet veel. Toen we thuis breedband kregen, wilde ik nog wel eens een potje Counterstrike en Quake 2 of 3 doen. Maar dit deed ik slechts af en toe, een aantal jaar later begon ik daar pas actief mee. Kelder LAN parties, that’s where it’s at.

Twee jaar later kwam World of Warcraft uit. Dat was denk ik het moment dat online gamen als dienst mogelijk werd geacht door het grote publiek. Het zijn vooral RPG’s waar je voor moet betalen. Zij het met een abonnement, of met microtransacties. Zelf heb ik wel het idee dat via abonnement de games wel beter in elkaar lijken te zitten. Maar wellicht ben ik dat alleen. Ach ja, WoW is tegenwoordig zo populair, die doet het gewoon lekker allebei… “Wil je een speciaal huisdiertje? Dok dan maar even een joetje. Ow, je wilt een rijdbaar dier? Dan is het een geeltje.” Wil je sneller levelen? Dokken. Wil je een andere naam? Dokken. Goed, dit is geen rant over ‘micro’ transacties, dus laat ik maar verder gaan.

Online shooters

Activision is altijd een beetje sneaky geweest. Één van de spelers doet gewoon dienst als server. Later kregen de CoD games ook dedicated servers, maar dit liep zelden bij de release van de games direct goed. Battlefield heeft al een stuk langer dedicated servers. En dat geldt voor meerdere shooters. Veel mensen klagen over deze grote bedrijven, maar ze bieden wel gratis open servers. Bij veel moderne shooters op consoles kun je tegenwoordig privé servers huren. Maar ‘elk nadeel hep se voordeel’. Ondanks dat het geld kost, zijn betaalde servers over het algemeen sneller en betrouwbaar. Tevens hebben ze geen onderhoud van de gebruiker nodig. Zo verdienen de uitgevers toch nog wat op de online functies, maar is de gebruiker niet verplicht om te betalen.
online
Tot zover een stukje voorgeschiedenis. Volgende week ga ik kijken hoe het landschap er vandaag uitziet. Is dat dan zo’n mooie Windows XP achtergrond, of moeten we meer aan de Rocky Mountains denken?
– Lars JJ
Lees meer:
Nintendo Wii U, tussen wal en schip?
Duke Nukem – Come Get Some

Over intheGame

Binnen de bloeiende omgeving van elektronisch entertainment is intheGame een waardevolle entiteit en een integraal onderdeel van het dynamische ecosysteem van iTGmedia. Sinds zijn oprichting heeft intheGame zich gevestigd als een toonaangevende gemeenschap binnen de wereld van gaming en elektronisch amusement, gedreven door een passie voor het delen van actueel nieuws en boeiende content.

intheGame zoekt jou

Ben jij geïnteresseerd in het versterken van ons team?
 Dan zijn we op zoek naar jou!

Join de community

Wij delen onze passie graag met jou op zoveel mogelijk manieren. Volg ons op onze kanalen!

Hostingbeheer & sponsor:

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation