Review: Trials Rising

Het is al een tijdje geleden dat we deze game series hebben gezien maar de Trials series heeft een comeback gemaakt met Trials Rising. Zoals gewoonlijk geproduceerd door RedLynx maar in samenwerking met Ubisoft.

Trials Rising is de meest recente iteratie van deze motor aangedreven platformer. Een combinatie van vertrouwde gameplay samen met nieuwe features maakt deze game weer net een beetje anders dan zijn voorgangers. Nog steeds kun je over-de-top actie, een flinke dosis humor en meer competitie verwachten van het spel. Bovenop dit alles heeft het spel ook een vers jasje gekregen op basis van het grafische aspect.
Het spel is ontwikkeld door Ubisoft RedLynx in samenwerking met Ubisoft Kiev en Ubisoft Odessa. Trials Rising is beschikbaar op alle grote gaming platforms.
Met dank aan Ubisoft hebben wij deze game mogen spelen en al zijn nieuwe features mogen bekijken. Veel speelplezier is natuurlijk te verwachten van de Trials series.

Wat is er allemaal nieuw?

• Contracten – Officiële sponsoren zoals KTM, Fox en RedLynx kunnen de speler extra uitdagingen geven die zij kunnen voltooien. Iedere contract die jij succesvol uitvoert zal je extra Fame, Trials Coins en mogelijk nieuwe customization items geven.
  • Tandem Bike – Deze motor biedt je de mogelijkheid om single-player maps samen met een vriend af te leggen. Deze kersverse co-op ervaring is hilarisch en uitdagend, samenwerking is een must bij deze mode.
  • Customization – De mogelijkheid tot het personaliseren van je eigen karakter en motoren was al beschikbaar in vorige games. In Trials Rising gaat de customization tot een nieuw level. Zo kun je premade items een eigen twist geven door stickers te plakken. Ook zijn de bestaande mogelijkheden op basis van personalisatie een stuk uitgebreider in Trials Rising.
  • University of Trials – Deze nieuwe Trials game verwelkomt elke speler, ben je een nieuwkomer of heb je de vorige games gespeeld. Deze game heeft een uitgebreide tutorial waarin elk vlak wordt besproken, van de basis dingetjes tot de meest geavanceerde technieken. Natuurlijk moet jij deze technieken nadoen, zo weet de speler precies wat hij goed of fout doet.
  • Challenger Mode – In Challenger Mode wordt de speler tegen drie verschillende tegenstanders gematched, iedere tegenstander is telkens een stap moeilijker. Met een gelimiteerd aantal kansen dient de speler alle drie de tegenstanders te verslaan.
  • Stadium Finals – De singleplayer bestaat uit verschillende divisies die de speler moet overkomen. Weet jij elke map in een divisie te winnen dan mag je het opnemen tegen 7 tegenstanders. Hierbij strijd je om de titel van de divisie op meerdere mappen. Deze mappen kun je vergelijken als de Supercross mode in Trials Fusion, meerdere racebanen. Wie als eerste over de finish is wint!

Veel speelplezier op jouw manier

Trials Rising brengt een leuke singleplayer met zich mee waarin jij bepaalt wat je wilt spelen. Zo zal de speler zijn keuze kunnen maken door op de wereld map zijn activiteit uit te zoeken. Zo kun je races herdoen om je tijd te verbeteren, een nieuw contract voltooien om dat beetje extra Fame (XP) en Trials Coins (Een in-game currency waarmee je customization items kunt kopen) te krijgen. Natuurlijk kun je ook ervoor kiezen om je voortgang door te zetten in de verschillende divisies. Ook zijn er meerdere minigames te doen, denk bijvoorbeeld aan: basketball, verspringen en andere sporten.
Heb je de singleplayer uitgespeeld en ben je toch nog opzoek naar een uitdaging; raadpleeg dan de Track Central. Deze keert terug uit voorgaande games zoals Trials Fusion en Trials Evolution. Hierbij kun je mappen downloaden, testen en bespelen die andere spelers uit de community hebben gemaakt. Voor de geavanceerde en fanatieke spelers is er natuurlijk ook nog een mogelijkheid om je eigen parkoer te maken.

De multiplayer

De online multiplayer in Trials Rising draagt de naam Global Multiplayer. In deze gameplay mode kunnen tot 8 spelers tegelijkertijd tegen elkaar strijden in een match bestaande uit 3 rondes. Hierbij worden de mappen gespeeld die de speler tegenkomt in de offline singleplayer, zo kun je dus wel nog oefenen voordat je online gaat. Het online aspect van Trials Rising is natuurlijk competitief, zo zullen er competitive seasons zijn net zoals we deze kennen bij andere games. In deze seizoenen kunnen spelers een rank krijgen, aan het einde van het seizoen krijg je natuurlijk een beloning op basis van jouw prestaties dat seizoen. Een seizoen zal 3 maanden duren, aan het eind van deze periode zullen de leaderboards gereset worden en begint iedereen weer op hetzelfde niveau.
Ben je echter niet van het online racen dan bestaat er ook een offline multiplayer mode, beter bekend als Party Mode. In deze mode deel je het scherm met tot maximaal 4 offline spelers. Zo kun je de strijd tegen elkaar opnemen om te zien wie de beste is. Wil je het nog interessanter maken; pas dan de modifiers toe! Met de modifiers kun je verschillende aspecten veranderen, denk bijvoorbeeld aan een onzichtbare motor of een hele lage zwaartekracht. Zo heb je nog eventueel een kans om die ene vriend die keigoed is te verslaan.
Heb je echter geen zin om de strijd aan te gaan met je vrienden, dan is er natuurlijk ook nog de tandem mode. Hierbij deel je je motor met één vriend om samen maps te halen. Teamwork is heel belangrijk bij deze mode want iedere speler bezit maar 50% van de controle over de motor.

Als een veteraan in de Trials series is Trials Rising een leuke comeback. Een frisse aanpak van de series geeft de game weer veel speelplezier alhoewel er niet dramatisch veel is veranderd. De game is een stuk uitgebreider dan zijn voorganger en een stuk gedetailleerder. Trials Rising is ook een stuk uitdagender (soms wel te uitdagend) dan Trials Fusion, ook zijn er veel meer activiteiten die te bespelen zijn. Iedere keer dat je op de motor stapt, krijg je gewoon de drang om de snelste tijd neer te zetten of de beste score. Dit spel blijf je spelen ook al valt er weinig te veranderen in de game series, de details die zij hebben toegevoegd zijn een leuke extra. De game heeft natuurlijk ook zijn fouten. Een van de fouten is voornamelijk het feit dat het leveling systeem niet optimaal genoeg is, zo dient de speler een aantal tracks opnieuw te doen om extra XP/Fame te verdienen. Ook had ik het gevoel alsof ik sommige tracks herkende van voorgaande games.

• Een game die je blijft spelen
  • Veel meer activiteiten dan zijn voorganger
  • Een nieuw level aan detail, ook op basis van customization