24 april 2024

Gamescom 2019: Dying Light 2 Preview

Net als vorig jaar zijn we even langs Techland gegaan om een nieuwe blik te werpen op Dying Light 2. Waar vorig jaar de focus vooral lag op de wereld om je heen en hoe deze veranderd lag de focus dit keer meer op de gameplay en de keuzes die je tussendoor maakt in de quest.

Dying Light 2 drijft enorm veel op de keuze van de speler. Zo zal de omgeving zich aanpassen aan jouw keuzes, maar zullen relaties en personen om je heen ook beïnvloed worden. In de gameplay demo die we te zien kregen dit jaar dreigde het drinkwater op te gaan in de stad. Jij krijgt de opdracht om drinkwater terug te laten stromen naar de stad door de waterpompen aan te zetten in een bewaakt fort. Zoals je zou verwachten gaat dit niet helemaal volgens plan. Hierdoor zal je in het heetst van de strijd bepaalde keuzes moeten maken die het vervolg van de quest en de rest van de game schapen.
Dying Light 2
De ontwikkelaars denken dat je na je eerste playthrough zo’n 50% hebt gezien van de game. In de quest die wij hebben mogen zien werden er belangrijke keuzes gemaakt die impact hebben op de rest van de game. Vijanden brengen ernstige verwondingen aan bij je vriend. Op dit moment moet jij besluiten hoe je de situatie aanpakt. Ga je achter de schurken aan, of blij je bij je vriend en help je hem? In de demo zijn we achter de daders aan gegaan. Uiteindelijk resulteerde dit in de dood van je vriend. Indien je had gekozen om bij hem te blijven, moest je op zoek naar een doctor en had de quest er volledig anders uit gezien. Zo zal Dying Light 2 in veel situaties verschillende keuzes voorleggen die het verhaal en de wereld om je heen zullen vormgeven naar jouw acties.
Schotwond

Parkour

Terwijl we achter de daders aangingen zagen we de bekende parkour-gameplay uit het eerste deel in actie. Het systeem is volledig uitgewerkt met nieuwe acties en een stamina systeem. Tijdens je parkour run zal je je rit moeten plannen met je beschikbare stamina. Zoek plekken waar je even kunt uitrusten als de klimtocht te veel is om in één keer af te leggen. Daarnaast zijn er in Dying Light 2 veel meer mogelijkheden om parkour te combineren met combat. Zo zal je vanuit een zwaai een vijand weg kunnen schoppen, of heb je de mogelijkheid je val te breken door tegen een vijand aan te springen die net voor een raam of richel staat van een gebouw.
In tegenstelling tot deel 1 is er niet altijd één logische weg, maar zijn er een aantal en is de keuze aan jou. Jouw keuzes, jouw consequenties. De hele game is hierop gebaseerd. In het fort waar we de pomp aan moesten zetten worden we gewaarschuwd door de Colonel. Hij heeft de macht over het fort en ook over de waterpompen. Hij waarschuwt je om niet de pomp aan te zetten. Er is spraken van een samenzwering zegt hij. In de demo besloten we om niet naar hem te luisteren, maar uiteindelijk had hij wel gelijk.
Colonel
De pompen werden aangezet, de inwoners van de stad hadden weer drinkwater, maar wat heeft dit gekost? Doordat de pompen werden aangezet is er een overspoeld gedeelte van de stad leeg gestroomd. Hierdoor kan de speler een nieuw gebied verkennen, maar is er ook een reservoir leeg gestroomd. Deze hebben ze met een reden laten vollopen. Nu het water weg is, is er niets meer wat de gevaren die daar begraven liggen weerhouden van het opstaan.
Binnenkort zal Techland gloednieuwe beelden gaan delen. Wij vermoeden dat deze sterk lijken op de beelden die wij op Gamescom hebben gezien! Dying Light 2 verschijnt volgend jaar voor Xbox One, Playstation 4 en PC.

Jordy Gerritse

Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.

Bekijk alle berichten van Jordy Gerritse →