NieuwsReviews Jordy Gerritse 30 september 2019
Mijn avontuur om Tokyo onveilig te maken begon met een vertraging van 11 uur, maar dit was niet het grootste obstakel in mijn reis. De vijanden en de baasgevechten in Blasphemous dan weer wel. Deze game is lastig, leuk, verslavend, maar ook best wel lastig. Of had ik dat al gezegd? Ondanks dat de game vrij pittig is word je minder erg gestraft als je dood gaat dan bij bijvoorbeeld Dark Souls. Wat dat betreft kan je het combat en doodgaan systeem wat beter vergelijken met Nioh.
Doodgaan is iets wat niet heel erg zeldzaam zal zijn in Blasphemous. Ten eerste zal je te maken krijgen met veel gevarieerde vijanden die sterk van elkaar verschillen op alle fronten. Aan de ene kant leuk voor de afwisseling aan de andere kant erg uitdagend. Vooral als er meerdere tegelijk op je pad verschijnen. Vijanden hebben verschillende aanvallen, met verschillende reikwijdtes en sommige hebben ook schilden waardoor je ze niet kunt raken vanaf een bepaald punt. Voor het verslaan van vijanden krijg je punten. Deze kan je vervolgens inwisselen voor upgrades of items die jouw rit door de game wat draaglijker maken. Zo heb je de keuze om een bepaalde wave aan vijanden te herhalen door bij een shrine te knielen. Hierdoor vul je je levenspunten bij, maar keren alle verslagen (normale) vijanden terug tot leven. Dit is een handige feature indien je moeite hebt om verder te komen. Even grinden, jezelf sterker maken en opnieuw die baas proberen.
Nioh gebruikte ditzelfde concept, maar er zat een klein addertje onder het gras die het wat lastiger maakte. In Blasphemous zal je na het doodgaan iets van je Mana balk inleveren. Door je sterfplek te bezoeken zal je je missende deel terugkrijgen. Er zijn ook plaatsen waar je je kunt laten cleansen voor punten. Indien je opnieuw doodgaat voordat je je sterfplek hebt kunnen bezoeken zal je opnieuw een deel van je mana balk verliezen, maar je kunt ze beide nog steeds terug claimen.
Blasphemous maakt gebruik van een schitterende pixelart en zowel gameplay als cutscenes en als je het mij vraagt is het wellicht een van de beste die ik ooit heb gezien. Op meerdere momenten heb ik met wijd open ogen uitgekeken en “wow!” gemompeld. Ik had totaal niet verwacht dat je met een pixelart zo’n dergelijke mate van detail en bruutheid kon verwerken in een titel. De setting en stijl passen zo goed bij elkaar en sommige executies zien er werkelijk ontzettend bruut uit.
Natuurlijk ligt dit niet volledig aan de pixelart stijl maar meer aan de art direction waar voor gekozen is in deze game. Alles lijkt heel erg zorgvuldig uitgezocht te zijn en zelfs de dingen waarvan je in eerste instantie een beetje vreemd opkijkt, zoals dat ding op je hoofd zal later veel meer betekenis met zich meedragen. Tijdens het spelen zal je afwisselende gebieden tegenkomen zoals bergtoppen, barre ruïnes, ondergrondse secties en stuk voor stuk zien deze gebieden er heel erg mooi en afwisselend uit.
Zoals ik al vermeld heb gaat het hier om een ‘Metroidvania’ en wel in haar beste vorm. Je speelt door een non-lineair gebied waarbij je rechts, links, boven, onder en alles er tussenin kunt verkennen. Het is niet zo zeer duidelijk welke kant je op moet, maar je krijgt wel aanwijzingen over waar je naar op zoek bent. Op bepaalde momenten krijg je dus wel zo’n gevoel dat je denkt dat je op deze plek wel goed zit. Het komt immers overeen met de beschrijving die je eerder hebt gekregen. Ben je compleet aan de verkeerde kant aan het speurneuzen? Dat is ook geen enkel probleem want het ontdekken van nieuwe plekken wordt aardig goed beloond. Je wilt eigenlijk niet direct voor je doel gaan, maar eerst even goed rondkijken. Wie weet vind je namelijk een aantal handige items die je zullen helpen, of misschien iets anders..
Blasphemous is een fast-paced, maar own-paced action platformer die je lang bij zal blijven. De keuze in tekenstijl gecombineerd met de duistere setting van de game pakt enorm goed uit en is haarfijn gemonteerd om jou de beste ervaring als mogelijk te bieden. Een must have voor alle Metroidvania of Souls-like liefhebbers. Indien je beide genres niet in jouw straatje vallen is het wellicht toch een interessante titel om eens uit te proberen. De game is vrij vergevend voor nieuwe spelers door het ‘grind-principe’. Je kunt patronen leren waardoor je door te oefenen zeker weten succes kunt boeken. The Game Kitchen heeft in ieder geval een groot succes geboekt met Blasphemous.
Tagged as:
Blasphemous Indie Nintendo Switch Pixel art
About the author call_made
Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.
Binnen de bloeiende omgeving van elektronisch entertainment is intheGame een waardevolle entiteit en een integraal onderdeel van het dynamische ecosysteem van iTGmedia. Sinds zijn oprichting heeft intheGame zich gevestigd als een toonaangevende gemeenschap binnen de wereld van gaming en elektronisch amusement, gedreven door een passie voor het delen van actueel nieuws en boeiende content.
Ben jij geïnteresseerd in het versterken van ons team?
Dan zijn we op zoek naar jou!
Please login or subscribe to continue.
No account? Register | Lost password
✖Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖
Be the first to leave a comment