Review: World of Warcraft – The War Within

Azeroth is weer in volle opleving met een nieuw hoofdstuk in World of Warcraft: The War Within. De game heeft niet alleen nieuwe vijanden en gebieden gekregen maar is de algehele gameplay ook verbeterd!

World of Warcraft is in 2004 oorspronkelijk uitgekomen maar is nog steeds dé go-to MMO (massive multiplayer online) van veel gamers. Toen al vol met mysterie maar in 2024, 20 jaar later, is Blizzard nog steeds vol op bezig met de game te ontwikkelen en te verbeteren.

De nieuwe uitbreiding, wat het totaal tot maar liefst 10 uitbreidingen brengt, geeft ons natuurlijk een nieuw avontuur te ontdekken. Voor oude bekenden is dat dan toch eventjes de kriebel die ontstaat, om toch maar weer eens die game op te pakken na het afzweren om de game ooit nog eens aan te raken. Nieuwe spelers kunnen misschien overweldigd raken door de content, leercurve, storyline en lore. Wel worden nieuwe spelers goed begeleid door het begin van hun nieuwe avontuur en krijgen zij ook de essentiële storyline in het kort mee zodat ze weten waaraan ze beginnen.

Nieuwe gebieden en boze meid Xal’atath

Ik zal lief voor jullie zijn en niets spoilen met betrekking tot het verhaal, wel gaan we even in vogelvlucht over de nieuwe gameplay features en wat men kan doen in World of Warcraft: The War Within.

Voor arachnofoben is dit misschien niet het juiste moment om in de wereld van Azeroth te duiken. De nieuwe uitbreiding focust zich namelijk op de nieuwe regio Khaz Algar. In dit gebied speelt de nieuwe uitbreiding zich af en waar we onze grote vriendin Xal’atath zullen confronteren.

Xal’atath is de nieuwe badguy van deze uitbreiding. Deze badwoman, om accurater te zijn, is een geest die ontstaan is in World of Warcraft: Legion.. als een wapen die werd gebruikt door een shadow priest. Na de invasie van de Burning Legion werd zij achter gelaten en heeft zij haar geest van het wapen kunnen bevrijden door een pact te vormen met N’Zoth. Om haar een vorm te geven werd een dood elven lichaam gebruikt, hierdoor lijkt Xal’atath nu op een Bloodelf.

Nu in The War Within heeft ze samen met haar zus (Ansurek) en de koningin van Azj-Kahet (Neferess) een deal om beide bevolkingen weer sterker te maken door items te gebruiken waardoor verschillende levensvormen veranderen in Ascended, een sterkere vorm van zichzelf dankzij een infusie van goddelijk materiaal. Hiermee willen ze niet alleen Khaz Algar overnemen maar heel Azeroth mee ten onder brengen.

Het nieuwe gebied is heel fris maar tegelijkertijd duister. Zo zul je het nieuwe ras “earthens” tegenkomen, een soort primitieve dwarfs met gekke kristallen die groeien uit hun lichaam. Dit ras heeft jaren ondergrond geleefd en zijn niets wetend van leven op het oppervlak.

World of Warcraft uitbreiding The War Within en nieuwe ras Earthens

Al snel kom je erachter dat deze Earthens al een tijdje beef hebben met de Nerubians. Een soort spinnenbevolking die iedereen het leven zuur maken, waaronder sindskort ook het leven bovengronds. Samen vorm je een pact met deze kleurrijke dwarfs om Xal’atath en haar Nerubian vriendjes te stoppen en de wereld weer in balans te brengen. Dit gaat natuurlijk niet met een babbeltje maar met flinke ruzie met epische momenten. Het kijken van alle cutscenes is in deze uitbreiding zeker een must, ook omdat deze een groot deel van de storyline bevatten.

World of Warcraft The War Within Azj-Kahet

Alhoewel we ondergronds gaan, een nieuw gebied hebben gekregen én al een mega confrontatie tegenmoet gaan, is dit echter deel één van de Worldsoul Saga. Zoals Blizzard zelf zegt zullen we vijanden in de volgende twee uitbreidingen zien terugkeren waarmee we in The War Within hebben kennis gemaakt.

Algemene gameplay verbetering én Quality of Life updates

World of Warcraft begon met hun laatste uitbreiding Dragonflight aan een aantal Quality of Life updates. Denk bijvoorbeeld aan de overhaul/implementatie van het nieuwe vliegsysteem waardoor je sneller door de wereld kon sjeezen. Voor velen was dit een slap aftreksel van bijvoorbeeld Guild Wars 2 maar toch is de community er langzaam van gaan houden.

Nu in The War Within zijn er een aantal veranderingen bijgekomen waar spelers wél om vroegen. Het echte grindsysteem is veranderd; zo is reputation nu veranderd in renown. Een systeem waarmee je per renown level ook leuke rewards krijgt zoals armor pieces. Verder is het in principe nog vanouds alleen deel je deze renown levels nu met al je andere karakters. Zo hoef je niet vijf keer per week dezelfde weekly- en daily quests te doen voor reputation op al je karakters, meer tijd om baddies te klappen dus!

Blizzard heeft het woord “delen” als primaire focus gebruikt, zo zien we ook bijvoorbeeld de nieuwe Warbands-systeem. Met dit systeem zijn bijna alle items die jij verkrijgt “Warbound” en niet meer “Soulbound”, dit betekent dat jij mage items die je met je warrior krijgt ook nu dus kunt traden naar je mage en vice versa.

World of Warcraft -- Warbands Login The War Within

Ook het delen van geld is ook hierbij betrokken. Je Warband karakters zullen ook 5% sneller levelen zodra jij met één karakter level 80 hebt behaald, een beetje zoals het oude Heirloom systeem.

Het voornaamste van The War Within is dat de algehele gameplay een shift heeft gekregen richting solo-play. Zo meldde Blizzard zelf dat zij hun playerbase over de jaren heen zag veranderen. De gamers die begonnen in 2004 hebben in middels een carriëre, vrouw en kinderen en andere hobbies; dat betekent steeds minder tijd om content te doen. Het gaat hierbij voornamelijk om de latere endgame content waar vroeger altijd een wel-gecoördineerde party van andere spelers nodig was, meestal in de vorm van een guild aan neckbeards of groep zoutige vrienden.

Blizzard heeft daarom met deze uitbreiding een aantal dingen aangepast om de solo-play experience te verbeteren van de game. Zo kun je bijvoorbeeld Dungeons tegenwoordig met een groep NPC’s doorlopen, hierdoor heb je dus geen last meer van die ene hunter die de hele dungeon pullt en een “mijn follower doet raar” in chat gooit.

Delves NPC -- intheGame

Wat zijn er qua features nieuw in The War Within?

Als eerste is natuurlijk de levelcap weer opgeheveld tot level 80, dit was eerst 70. Hierdoor is ook je talent tree aangevuld met nieuwe skills om uit te kiezen genaamd “Hero Aspects”. Dit zijn talents die jij kan unlocken die jouw build tot een nieuw level tillen, denk bijvoorbeeld aan snellere cooldowns of proq’s die twee keer zoveel damage doen. Hierdoor kun je verschillende karakters bouwen die allemaal anders aanvoelen op basis van hun speelstijl en damage.

Om natuurlijk die level 80 te bereiken, moet je wel iets te doen hebben. Zo zijn in The War Within er nieuwe dungeons toegevoegd en komt de raid er binnenkort aan, maar zo zien we ook een nieuw tabblad genaamd Delves. Dit is een 3-player/NPC dungeon die je kunt afleggen maar met een verbeterde ervaring. Zo heb je in elke delve wel een mechanic waar je op moet letten, een soort debuff.

Het is weliswaar een soortgelijke dungeon ervaring maar ook weer niet. Zo kun je in een Delve tasjes, kisten en rare enemies vinden die je kunt slachten voor extra renown punten, gold of currency. De reward is in het begin wel oké maar naarmate je hogere levels doet krijg je ook het equivalente aan loot, zo zijn er 15 tiers/levels om te completen in elke delve. Deze kun je nog niet direct doen want er zit een season cap op de delves en hun tiers.

Professions zijn ook weer aanwezig, dit keer iets gedetailleerder. Natuurlijk moet je weer bij je profession trainer zijn om nieuwe recepten en whatnot te leren. Deze expansion zijn er ook specializations in je professions. Dit is vergelijkbaar aan de talent tree die we al kennen alleen veel minder in detail, zo kun je bijvoorbeeld een perk of twee kiezen die voornamelijk betrekking hebben op persoonlijke voorkeur. Zo kun je bijvoorbeeld bij mining kiezen dat je op je mount kunt minen óf per ore deposit meer ore krijgt.

Zo is het natuurlijk bij iedere profession net iets anders maar heb je genoeg keus om een profession op jouw manier te doen.

World of Warcraft – The War Within is een zeer goede uitbreiding en een uitstekend opzet voor de Worldsoul Saga. Blizzard heeft zichzelf overtroffen met een wereld die nog nooit zo diep en dynamisch heeft gevoeld al hoe wel er nog steeds wat bugs (niet die stomme spinnen bedoeld)  in de game zitten.

De shift en aandacht brengen naar het solo-play aspect kan potentie hebben voor veel meer spelers, zowel nieuw als oud om het spel toch weer op te pikken. Zo heb je niet meer uren nodig om een party te zoeken maar kun je de content die jij wilt spelen zelf bepalen op jouw ritme dankzij de toevoeging van een NPC party.

Een uitstekende uitbreiding in mijn ogen wat mij nieuwschierig en hongerig maakt naar alweer het volgend hoofdstuk in het boekje.

• 10/10
    World of Warcraft: The War Within - 10/10