18 maart 2024

Review: World War Z – Een positieve verrassing!

We kennen de film met Brad Pitt, we kennen de boeken van Max Brooks en we kennen inmiddels ook wel de parodie van Cartman uit South Park als Brad Pitt. Ja, dit is de review voor World War Z; een positieve verrassing!

Left 4 Dead 2 verscheen in 2009 en zorgde voor een tien-jaar-lange droogheid in het eindeloos kapot knallen van zombiehoofden. World War Z, een game die erg overeen komt, verschijnt dan nu eindelijk op de markt. De gameplay trailers lieten potentiële fans in dubio, gaat de game ons verrassen of wordt het één van zovele flops. Buiten dat lanceert de game in een lastige periode, met Days Gone als waardig concurrent. Hoe onderscheid WWZ zich van de competitie?

Characters

Iets waar deze game zich al een winnaar in mag noemen, is de overeenkomst tussen Left 4 Dead 2 en World War Z. De zombies zijn agressief, rennen in grote hordes en kunnen alleen gestopt worden door een oneindigheid aan rondvliegende kogels. Waar in Days Gone één personage gevolgd zal worden, kan je in deze game kiezen tussen meerdere personages en classes.
Ieder personage met eigen voice-lines en reacties op gebeurtenissen en iedere class met eigen perks en startwapens. Zo heb je classes als Medic, Gunslinger of Slasher. Iedere class heeft één unieke gadget en een hoofdwapen. Je kan een side-arm, een hoofdwapen en nog een heavy wapen dragen in combinatie met de unieke gadgets. Dit is genoeg om de combat wat meer ruimte te geven voor verschillende speelstijlen.
Er zijn vier hoofdstukken die de game tot een geheel brengen. Ieder hoofdstuk speelt zich af in een andere stad en heeft drie scenario’s. Alhoewel Tokio er maar twee heeft, die overigens ietsjes langer zijn. Dit is over het algemeen niet veel content. Maar, de developers hebben een roadmap uitgebracht met daarin sneak-peaks over aankomende gratis content drops. Het mooiste aan alles is dan misschien nog wel het feit dat er geen gekke microtransacties in de game zitten. Focus Home Interactive is dan ook één van de minder gierige bedrijven in een anders aardig gierige industrie. Alsof dat nog niet genoeg is kost de game ook maar 40 Euro.
World War Z PC

De game speelt en loopt aardig soepel. Vooral op PC mocht ik niet klagen over de algehele performance, met een meer dan honderd frames per seconde op de teller op ultra settings in 1440p. Notitie hier is dat mijn GeForce GTX 1070 nu ook niet één van de perfecte kaarten is voor in 1440p te gamen. De game is dus goed geoptimaliseerd. Dit terwijl het grafische aspect er verrassend goed uitzag, vooral met motion blur aan. Hordes zombies die op je afkomen met mooie graphics is altijd een win-win situatie.
Enemy design was prima, je kon duidelijk het verschil zien tussen Screamers, Bulls of reguliere ondode. De zombies konden op je af rennen en over je heen kruipen of je in de lucht houden, waar jouw teammaten dan al snel een melding krijgen dat jij in gevaar bent. Als je hier niet snel genoeg op reageert dan staan er zoveel zombies om je heen dat niemand je meer kan redden. De game kan dan ook in de hogere moeilijkheidsgraden flink uitdagend zijn.
Als jij met de computer samenspeelt, dan is de ervaring echter tien keer minder leuk, gezien de AI niet één van de slimste is en vaker fouten maakt of gewoonweg niets nuttigs doet. Met vrienden of online spelers samen spelen maakt de game dan ook direct leuker. Buiten dat hebben de zombies soms lompe animaties, als je ze doodschiet of wegblaast met je shotgun kan dit er nogal lomp uitzien op zijn tijd.
Ook bugs waren niet perse grote problemen. Er waren wat UI of menu kinderziektes, maar voor de rest merkte ik tijdens het spelen geen spelbrekende bugs of animaties. Audiobugs daarentegne willen nog wel eens zorgen voor wat probleempjes met de headset, maar deze zullen in een volgende patch makkelijk verholpen kunnen worden.
De game heeft een level systeem. Hoe hoger je level hoe meer je vrij zal spelen op het gebied van wapens, gadgets, perks en meer! In de Multiplayer kan je de horde modi spelen, waarin je het opneemt tegen een eindeloos gezwengel van ledematen die van de zombie-rompen af wordt gerukt door de rondvliegende bazooka kogels. Wat een mooie verrassing was, was dat de game online aardig vloeiend bleef lopen zonder enige echte ‘lag’ of wat dan ook. Zelfs de echte PvP was vrij vermakelijk, alleen door lompe animaties soms niet heel ‘vrij’ of ‘vloeiend’ op gameplay gebied.
World War Z PC

Al met al is World War Z een fantastisch leuke game, vooral voor de prijs. Het is een positieve verrassing tegenover alle negatieve reacties die de game voorhand kreeg. Een tweede deel van deze game met een meer gepolijste gameplay zal zorgen voor een dikke 9, of misschien zelfs wel een 10. Buiten dat mogen spelers voor dit prijskaartjes niet echt zeuren over lompe animaties of een kortere game. Ik was erg tevreden en zal mijn personage nog wel even door blijven levelen, en jij?

• Simpele maar sterke gameplay
  • Classes en personages
  • Prijskaartje