19 maart 2024

Review: Destiny 2 Forsaken

Met Destiny 2 Forsaken DLC wordt het tweede jaar van Destiny 2 ingeluid. Nieuwe level cap, nieuwe gear cap, nieuwe gear en nieuwe sub classes. We nemen tevens afscheid van Cayde-6 , maar is deze afscheid en de DLC de redding voor Destiny 2?

Destiny 2 kende een moeizame jaar. De release van de base game was niet al te best. Hoewel het verhaal goed was, was het gebrek aan end game materiaal een grote gemis aan de game. Met toevoeging van de DLC’s Warmind en Curse of Osiris poogde Bungie de end game te vergroten. Curse of Osiris werd gezien als één van de slechtste DLC voor Destiny ooit. Warmind bracht daarentegen weer wat meer end game materiaal met zich mee. Maar nog waren de fans niet tevreden met de staat van de game. En daar brengt Forsaken verandering in.
Destiny 2 Forsaken

Forsaken brengt daar de ommekeer voor Destiny 2. Dit keer slaat Bungie de spijker op zijn kop. Helaas moest daar wel één van de meeste geliefde personages voor worden opgeofferd. Cayde-6 sterft aan het begin van het nieuwe verhaal. Verscheurt door verdriet en woede neem jij als Guardian wraak op deze aanslag. Uldren Sov, het broertje van Mara Sov, is de verantwoordelijke samen met zijn Barons. De jacht brengt je naar een nieuwe planeet in de Reef: The Forsaken Shore. Ondersteund door de Spider en Petra Venj ga maak je jacht op de daders.
Het verhaal is wellicht één van de beste in Destiny’s geschiedenis. Het is vooral meeslepend wanneer je de game speelt sinds de eerste Destiny. De wraakgevoelens ontwikkel je ook bij jezelf wanneer je de dood van Cayde-6 meemaakt. Om daarna de eerste woorden van je Guardian te horen is dan de kers op de taart. Tot op heden was je Ghost altijd degene die het woord voerden. Maar in dit verhaal doet je Guardian van zich zelf spreken. Wanneer je denkt dat het verhaal is afgelopen, wordt het verhaal verder vervolgd middels een exotic quest. Al met al samen met het tweede gedeelte van het verhaal ben je dit keer zeker een goede 15 uur kwijt aan verhaal.

DLC content

Één van de grote kritieken op Destiny 2 was de end game. Met de toevoeging van de Forsaken DLC is er nu geen gebrek meer aan. Nieuwe Raid The Last Whisper is inmiddels speelbaar. Daarnaast kan je bij de Spider wekelijkse en dagelijkse bounties ophalen om bijzondere targets te killen. Voeg daarbij de dagelijkse hero challenges en de wekelijkse strikes en nightfalls en je avonden zijn zo gevuld met genoeg PvE opties.
Maar voor de spelers die van PvP houden, ook zij worden op hun wenken bediend. De nieuwe game mode Gambit is een mix tussen PvE en PvP. In Gambit speel je in teams van vier tegen vier. Elke team krijgt zijn eigen veld waar ze diverse vijanden moeten verslaan. Elke vijand laat een mote vallen die je daarna kan oprapen en in de bank stoppen. Wanneer je 75 motes hebt verzameld komt er een eindbaas die je moet killen. Wie dat het eerste lukt wint de game.
Voor veel PvPers zal het PvP element zeker aanspreken. Tijdens deze game mode kan je door de portals hoppen naar de tegenstander. Eenmaal in het veld van je tegenstander, kan je ze proberen te killen en hun voortgang proberen te vertragen. Spelers die motes dragen en gedood worden verliezen hun motes die ze bij zich hadden. Wanneer eenmaal de eindbaas er is kan je de tegenstanders nog meer in de weg lopen, door ze continue te killen.
Destiny 2 Forsaken

Level caps en gear

Bungie heeft naast het uitbrengen van hoop nieuwe content, de level caps flink omhoog gegooid. De level cap is van 30 naar 50 gegaan. Naast de level cap heb je ook nog je maximum power cap. Deze is van 385 naar 680 gegaan. Dat zijn al twee flinke caps om voor te grinden. Maar dat is niet enige wat je kan grinden voor je Guardian. Nieuwe subclasses met nieuwe supers zijn ook weer toegevoegd aan de game. Hoewel je de basis upgrade zo bij elkaar hebt, is de grind naar de andere delen van je subclasses wat langer.
Verder zien we toevoeging van nieuwe wapens en een nieuwe ammo systeem. Dankzij het nieuwe ammo systeem, zit je niet meer vast aan dat je tweede wapen perse secundaire ammo nodig heeft. Je tweede wapen slot kan nu ook wapens bevatten die gebruik maken van de primaire ammo. Bogen behoren tot de uitgesproken nieuwe wapens die de Forsaken DLC met zich mee brengt. Een boog is een vrij sterk wapen, maar vuurt net zo snel als een sniper. Maar je kan de boog ook snel achter elkaar vuren, alleen verlies je dan range en kracht van het wapen. Voor PvE is het een fijne en sterke wapen. Voor PvP echter kan het wapen wellicht te traag zijn om er goed gebruik van te kunnen maken.
Destiny 2 Forsaken

Destiny 2 Forsaken is de lifesaver voor de game Destiny 2. De hoeveelheid content en het geweldige verhaal zal een grote deel van de fans tevreden stellen. Helaas nemen we wel afscheid van een geliefde karakter uit de Destiny wereld. Cayde-6 je humor en ego zal gemist worden. De end game is eindelijk goed opgepakt door Bungie. Na het geweldige verhaal is er genoeg te doen in zowel de PvE wereld als de PvP wereld. Gambit is leuke game mode om te spelen voor zowel de PvPers als de PvE-ers. Echter is het prijs kaartje voor veel een probleem. 40 euro voor een DLC is best aan de prijzige kant. Daarnaast het feit dat je ook nog is de twee andere DLC’s moet hebben om Forsaken te spelen, maakt deze DLC een prijzig verhaaltje voor nieuwe spelers. Echter na het spelen van de DLC is het wel het geld waard.

• Verhaal
  • Gambit game mode
  • End Game