Review: Call of Cthulhu

Het is alweer een week geleden dat we Halloween hebben gevierd. En met Halloween is het altijd een goed idee om nieuwe horror games te releasen. Call of Cthulhu is één van deze nieuwe horror games. In deze game speel je de privé detective Edward Pierce. Hij wordt ingehuurd om de tragische dood van de familie Hawkins te onderzoeken.

Call of Cthulhu is ontwikkeld door Cyanide Studio en uitgegeven door Focus Home Interactive. De game is een officiële aanpasing van de klassieke pen en papier RPG van Chaosium. Het speelt zich af in een wereld van kosmische gruwelen, sluipende waanzin en oude goden in Lovecraft’s iconische universum. Welke mysteries schuilen er in deze horror/RPG onderzoek game?
Call-of-Cthulhu

Edward Pierce gaat in Call of Cthulhu op reis naar Darkwater Island, een geïsoleerde eiland voor de kust van Boston. Het verhaal begint met een onheilspellende droom of visioen van Edward Pierce. Na de introductie wordt Pierce ingehuurd om de tragische dood van de familie Hawkins te onderzoeken. Eenmaal aangekomen op het eiland kom je in aanraking met de vrij vijandelijke lokale bevolking. Niemand op het eiland lijkt Pierce enig sinds te vertrouwen. Maar dit stopt zijn onderzoek niet. Nadat hij een bereidwillige agent heeft gevonden, vertrekt Pierce naar de Hawkins mansion om de locatie te onderzoeken. Vanaf hier neemt het verhaal een duistere wending.
Call-of-Cthulhu
Tijdens zijn onderzoek blijken er duistere cult praktijken te worden uitgevoerd op dit eiland. Dit veroorzaakt een hoop gruwel en horror taferelen voor Pierce. Pierce wordt onderworpen aan mentale kwesties en de vraag is maar of hij bij zinnen kan blijven. De lijn tussen gezond verstand en krankzinnigheid wordt als maar dunner. Het verloop van het verhaal doet me denken aan de film Shutters Island. Je wordt als speler regelmatig op het verkeerde been gezet met wat nou werkelijkheid is en wat niet. Één van de eindes die je in het verhaal duidt daar krachtig op. Hierdoor zit ik, na het spelen, nog regelmatig over te piekeren was het nou krankzinnigheid of waar gebeurd.

De gameplay van de game is vrij eenvoudig te hanteren. De button layout spreekt voor zich en speelt gemakkelijk weg. Tijdens het onderzoek kom je een tal van andere personages tegen. Op basis van de keuzes die je maakt in de gesprekken met hun, ontwikkel je verschillende relaties met die personages. Bepaalde vragen en antwoorden kun je stellen wanneer je personage een bepaald level heeft gehaald. In het menu van je personage kan je een aantal eigenschappen levelen met de opgedane ervaring.
Call-of-Cthulhu
Tijdens het spelen van de game, wordt je constant op het randje van je stoel gebracht door de ambiance van de game. Met name de muziek in de game bezorgt je regelmatig klamme handen wanneer je in de donkere hoekjes van de kamers bent. En hier ligt de kracht van deze game. Altijd heb je wel het gevoel dat er iets komt als je net die ene deur opent of als je het hoekje omgaat. Maar tegelijkertijd zijn een aantal van de daadwerkelijke jump scares voorspelbaar. Dit haalt wel de spanning enig sinds uit de game.
De laadtijden tussen delen van het verhaal is jammerlijk. Anno 2018 verwacht ik toch van de games dat ze zo min mogelijk laadtijden hebben. Helaas zien we regelmatig het laadscherm als we van hoofdstuk veranderen. Tevens zitten er tussen ingame en de cutscenes een korte laad moment. Dit zorgt ervoor dat je toch een beetje uit de spanning wordt gehaald van de game. Een jumpscare aan begin van z’on cutscene verliest ook zijn effect door het moment dat je scherm volledig zwart is. De game was een stuk spannender geweest wanneer ze dit tot een minimum hadden gebracht. Eigenlijk hoefden ze alleen de overgang vloeiend moeten maken. Dan bleef je in de spanning en had je mindere momenten gehad om bij te komen.
Call-of-Cthulhu

Call of Cthulhu heeft een sterk en mentaal verhaal waar je na het spelen van de game nog steeds onder de indruk van kan zijn. Want was het allemaal waar gebeurd of was het slechts een verzinsel? De ambiance in de game tijdens het spelen is geweldig en houdt de spanning tijdens het spelen er goed in. Echter zijn er ook wat pijnlijke punten aan de game. De spanning wordt er regelmatig uitgehaald door de laadtijden en de korte zwarte schermen bij een overgang naar een cutscene. Jump scares in cutscenes verliezen hiermee hun kracht en een aantal in game jump scares zijn voorspelbaar.
Hoewel de game wat flaws heeft is de game wel een prima aanrader voor een ieder die bekend is met Lovecraft’s werk. Call of Cthulhu is beschikbaar voor de PC, Playstation 4 en de Xbox One

• Verhaal
  • Ambiance