Nieuws 1 Jordy Gerritse 6 november 2018
Blizzard kondigde in 2017 World of Warcraft: Classic aan. Dit was een hoog geanticipeerde aankondiging nadat Blizzard de grootste private vanilla server ooit heeft neergehaald. De ontwikkelaars van deze private server zijn bij Blizzard op bezoek geweest om mogelijkheden te bespreken. Alhoewel dit nog geen belofte was, beloofde het voor de community al veel goeds dat deze gesprekken werden gevoerd.
Lang volgde er geen nieuws omtrent deze bezoeken, of een officiële vanilla client van Blizzard zelf. Tot Blizzcon 2017. Tijdens dit evenement liet Blizzard eindelijk weten dat de langverwachte ‘oude’ versie er aan komt.
Blizzard heeft na Blizzcon 2017 niet veel meer losgelaten. Tijdens Blizzcon 2018 mochten fans eindelijk aan de slag met een demo versie van de game. Hierbij liet Blizzard ook weten dat de volledige versie vanaf de zomer in 2019 speelbaar wordt. Huidige abonnee’s kunnen met hun World of Warcraft abonnement, ook Classic spelen.
De reden waarom het zo lang duurt is omdat Blizzard de huidige technologie, met de oude database en assets wilt matchen. Ze waren tevreden met de manier hoe de databse werkte, en wilde natuurlijk alle oude textures gebruiken in plaats van de huidige textures. De source code van destijds is echter een ander verhaal en deze wilde ze vervangen met de huidige code.
Dit ging niet helemaal soepel om een aantal redenen. De moderne World of Warcraft client werkt namelijk heel anders. Classes steken anders in elkaar en verschillende regels en gebieden zijn anders dan voorheen. Tijdens test versies van Classic stonden gebieden die niet onderwater horen te staan in Classic onderwater en hield een gebroken dam, alsnog water tegen. Lampen gaven paars licht, omdat de kleur voor missing texture tegenwoordig op paars staat in plaats van wit. Dit zijn een aantal struikelblokken geweest die Blizzard heeft moeten omzeilen.
Buiten technische aspecten zijn er ook een aantal andere aspecten die deel uit hebben gemaakt bij de heropbouw van Classic.
In World of Warcraft vanilla zijn een aantal regels zodanig opgesteld omdat het systeem het anders niet aankan. Zo konden NPC’s maar 8 debuffs hebben in 2004, en maar 16 in 2006. De techniek was hierbij de stoorzender. Tegenwoordig kunnen er 255 debuffs op een target worden geplaatst. Hoe zit het dan in World of Warcraft: Classic? Gaan ze terug naar 8, of 16 debuffs voor het oude gevoel, of 255 omdat de systemen nu wel krachtig genoeg zijn?
Blizzard kiest authenticiteit voor techniek en zal er voor zorgen dat ondanks de systemen het nu wel aankunnen, je maar 16 debuffs op een target kunt zetten. Blizzard onderbouwd deze keuze met balans problemen. Ze willen dat de game precies zo speelt als vroeger. Indien de game inderdaad 255 debuffs toestaat worden bepaalde classes misschien wel sterker dan dat ze waren in 2006.
Een ander voorbeeld zijn classes. Classes werkte heel anders vroeger en je had bijvoorbeeld weapon levels. Deze worden opnieuw geïntroduceerd in Classic. Ook bij classes waren er bepaalde limieten door technische beperkingen. Zo zat je met je rogue misschien een minuut op energy te wachten omdat het simpelweg niet anders kon worden toegekend. Tegenwoordig is dit anders, maar Blizzard voegt het oude systeem in voor rogue’s om het oude gevoel terug te brengen.
Het moraal van het verhaal is dat Blizzard de oude database, en oude textures gebruikt, maar de moderne code. Hierbij zijn er handmatig veel dingen aangepast om de oude client zo goed als mogelijk na te bootsen. Mail versturen gaat weer terug naar een uur levertijd. Geen vliegende mounts en geen Group Finder. Classes die nu de moderne systemen beter gebruiken worden met opzet gehandicapped naar de oude werking om de oorspronkelijke werking zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen.
Uiteraard wordt de volledige Classic versie geïntegreerd in Battle.Net zodat deze van alle moderne snufjes gebruik kan maken, met wide-screen support. Classic speler krijgen de volledige oude ervaring, maar zal geoptimaliseerd worden voor de hedendaagse techniek. Zolang deze de authentiek niet aantast.
World of Warcraft: Classic gaat terug naar de 2006 patch, Drums of War.
Tagged as:
Blizzard BlizzCon Classic World of Warcraft
About the author call_made
Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.
Binnen de bloeiende omgeving van elektronisch entertainment is intheGame een waardevolle entiteit en een integraal onderdeel van het dynamische ecosysteem van iTGmedia. Sinds zijn oprichting heeft intheGame zich gevestigd als een toonaangevende gemeenschap binnen de wereld van gaming en elektronisch amusement, gedreven door een passie voor het delen van actueel nieuws en boeiende content.
Ben jij geïnteresseerd in het versterken van ons team?
Dan zijn we op zoek naar jou!
Please login or subscribe to continue.
No account? Register | Lost password
✖Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖
Be the first to leave a comment