Review: Grip

Grip is een spirituele opvolger van de wereldberoemde Rollcage games. Een racegame met auto’s die aan beide kanten kunnen rijden. Daarbij zijn de circuits zo ingedeeld dat deze in 360 graden speelbaar zijn. Voeg een aantal power-ups en wapens toe voor een gewelddadige racing game.

Het instinctgevoel van een gamer is heel erg doorzichtig. Zodra we een schans zien is er maar één ding wat door het hoofd gaat van een gamer. Bij Grip is het soms echter aan te raden om niet je instinct te volgen, maar de game te spelen zoals je moeder dat misschien zou doen. Nu vraag je je misschien af, waarom ik dit zeg. Het zit namelijk zo. Het nemen van een schans in Grip heeft meestal niet de uitkomst die je graag zou willen. Te weinig of teveel snelheid kan al roet in het eten doen. Daarnaast is je plaatsing ook van enorm belang. Dit is niet zo heel eenvoudig als je met snelheden van 500km per uur aan komt vegen.
Grip
Het is hierbij niet eens het geval dat een dubieuze fransman je van de baan af probeert te rijden, maar meer een kwestie van wil ik winnen, of wil ik cool zijn? De game biedt je namelijk ontzettend veel kansen om te laten zien hoe cool je bent, maar meestal resulteert dit in een negatieve uitkomst voor je snelheid. De geringste botsingen kunnen er al voor zorgen dat je van de eerste plaats naar de laatste wordt gezet. Ik ben er daarbij ook niet helemaal uit of het een kwestie van design is, of juist een gebrek aan design. Is cool zijn of winnen een oprechte keuze in Grip of klopt er iets niet? Een aantal banen bieden je namelijk ontzettend veel vrijheid. Af en toe te veel als je het mij vraagt. De vrijheid is namelijk hetgeen wat je limiteert, alhoewel je dit niet zou verwachten.
Grip

360 Racing

Het toffe aan Grip is dat je de omgeving naar je eigen zin kan gebruiken. Er zijn verschillende routes en banen die je kunt nemen om zo snel mogelijk van start tot finish te racen. Gecombineerd met ongekende snelheden en verschillende power ups zorgt iedere lap voor een nieuwe en verrassende ervaring. Je hoeft geen expert te zijn in race games om een kans op de eerste plaats te maken, want iedere fout wordt zwaar gestraft in Grip. Blue Shells uit Mario Kart zijn hier niets bij.
Zoals ik eerder al heb aangegeven is het uitvoeren van toffe kunstjes niet altijd de oplossing als winnen je doel is. Het is wel altijd tof om in plaats van een andere auto te passeren, gewoon over deze auto heen te springen. Ja, dit is een ding in deze game. Je kunt springen met je auto’s. Dit is ook manier om je terug naar de vloer te wenden zodra je op een plafond aan het rijden bent.
Grip
Dit zijn allerlei super toffe mechanics om mee te experimenteren, maar de sky is niet de limit in Grip. Letterlijk. De game maakt gebruik van beruchte onzichtbare muren die jouw creatieve aanpak zal dwarsbomen. Daarnaast zijn er vreemde glitches in bepaalde punten van de banen die er voor zorgen dat je tegen een onzichtbaar obstakel aanbotst.
Als het standaard racen even te veel is dan biedt de game nog allerlei andere modi die erg vermakelijk kunnen zijn. Er zijn verschillende race modi, maar ook Arena modi waarbij je andere auto’s moet slopen. Er is zelfs een parkour mode, genaamd Carkour.
Grip Carkour

Customization

Het voelt een beetje alsof je weer terug in de tijd stapt met de customization opties van de voertuigen. Je kan kiezen uit verschillende bolides, alhoewel je eerst een bepaald niveau moet hebben bereikt om nieuwe opties vrij te spelen. Dit geldt hetzelfde voor de wielen en verschillende sprays voor je wagen. Vervolgens kan je alles voorzien van je favoriete kleuren en ben je klaar om te racen. Andere spelers zien jouw eigen creaties, alhoewel het soms wat lastig is om goed op te maken als je met deze snelheden over de baan vliegt.

Multiplayer

Multiplayer is waar Grip daadwerkelijk in schijnt. Dat is tenminste zo, zolang je andere spelers kunt vinden. In totaal heb ik zo’n uur geprobeerd om andere spelers te zoeken, maar steeds kreeg ik een melding dat er geen game gevonden werd en er een aangemaakt zou worden. Oke prima, vervolgens spendeer je 10 minuten in een lobby, in je eentje voordat je opnieuw probeert om nieuwe spelers te zoeken. Zo verscheen ik meerdere keren in een lobby met maar één persoon, toevallig steeds dezelfde. Mijn NAT type staat op 2, dus aan mijn internet verbinding kan het niet liggen.
Misschien is het zo dat de game net pas uit is, en er nog weinig spelers zijn op de Playstation 4, maar het is in ieder geval verdomd lastig geweest om andere spelers te vinden om online mee te racen. Het helpt daarbij niet echt dat je de races online kunt filteren op veel en veel te veel criteria. Zodra je spelers vindt is het echter een geweldige chaos op de racebaan. Er vliegen raketten langs je oren, overal crashen andere auto’s en je krijgt een beetje het gevoel alsof je in een actie film zit. De Drum ’n Bass muziek op de achtergrond maakt de hele ervaring af.
Grip
The Unsung Hero van de deze game: Splitscreen multiplayer. Je kan niet beweren dat je een spirituele successor van een oude multiplayer gefocuste game hebt gemaakt als er geen split-screen in zit. Grip heeft het! Voor maar liefst 4-man!
Grip

Grip was een mooi idee met een ‘meh’ uitvoering. Dit komt vooral door de technische mankementen waarvan je je soms afvraagt of het zo bedoeld is, of dat het een foutje is. Ik had graag meer spelers gezien om de game online mee te spelen, want dit is toch hetgeen waar je de game echt voor speelt. Zodra je echter een game vind is het chaotisch geweldig en daadwerkelijk enorm uitdagend om te winnen.
Grip behoort makkelijk tot één van de beste arcade racers als het zijn huidige problemen goed aanpakt. De game voelt nog niet vloeiend genoeg aan en de huidige bugs in de game kunnen er voor zorgen dat je in de laatste lap nog jouw race verliest. Het idee van de game, met haar mechanics, 360 circuits en power-ups zorgen voor schitterende wedstrijden, als alles even goed functioneert.

• Typische arcade racer
  • 360 graden circuits
  • Split-screen multiplayer