Review: Fallout 76, Hate it or Love it

Almost heaven West Virginia, met deze woorden van John Denver kregen we de eerste introductie van Fallout 76. Menig gamer kreeg kippenvel bij de aankondiging van Fallout 76, waaronder wij zelf. De B.E.T.A., hoewel door velen afgekraakt, was het verlangen om meer van Appalachia te zien sterk aanwezig. En na de release vorige week hebben we gelijk tientallen uren in de game gestoken. Maar is Fallout 76 nou echt zo slecht zoals velen beweren? Of zijn er toch nog genoeg lichtpuntjes te vinden in de verwoeste West Virginia?

Fallout 76 is nu al één van de meest besproken games van dit jaar. Er heerst een duidelijke haat en liefde verhouding onder de gamers en community. Velen zijn negatief over het nieuwe concept van Bethesda. Men voelt zich eenzaam en verlaten in een grote wereld zonder NPC’s. Stash boxes zijn te klein, geen POV-Filter, geen push to talk, V.A.T.S. werkt niet en de vele in-game bugs. Laat staan de instabiliteit van de servers. Deze negatieve punten zien we keer op keer terug komen als we de diverse fora afstruinen. Maar in hoeverre zijn een aantal van deze punten daadwerkelijk vervelend?
Fallout 76

Questing en NPC’s

Fallout 76 draait om de allereerste Vault die open gaat na de Grote Oorlog. De inwoners van deze Vault zullen beginnen aan de herpopulatie van de wereld. Jij en alle andere spelers vertegenwoordigen al deze inwoners van deze Vault. En hiermee stuiten we direct op één van de eerste negatieve punten: gebrek aan NPC’s. Ja, aan de ene kant klopt dit punt zeker. In Fallout 76 bevinden zich geen menselijke NPC’s, maar er zijn zat robots en Super Mutants die als NPC fungeren. Protectrons hebben onder andere de plaats ingenomen achter de koop en verkoop balies. Maar er zijn ook diverse Mr. Handy’s te vinden waarmee je kan praten. Meeste hebben ook hun eigen uiterlijk en persoonlijkheid. Zij kunnen je voorzien van Quests, één van de belangrijke dingen uit het spel.
Zo kwamen we een eigenaardige rebelse raider Mr. Handy tegen genaamd Rose. Zij leverde een aantal knotsgekke en lastige quests waardoor je elke keer in een lastige pakket eindigt. Maar meer dan deze NPC’s kom je ook niet tegen in het spel. Is dat echt zo negatief? Fallout 76 draait immers om het feit dat de spelers de eerste nieuwe menselijke bevolking voor stelt in Appalachia. Logischerwijs kom je inderdaad alleen maar dode mensen tegen. En hierdoor wordt in de game tot op een zekere hoogte een vorm van eenzaamheid gecreëerd. Persoonlijk vind ik die sfeer zeer passend. Het gevoel dat je echt één van de laatste mensen op aarde bent. Maar er valt ook wel wat voor te zeggen dat dit wellicht luiheid is van Bethesda om geen menselijke NPC’s te maken.
Quests vinden in de game is lastiger gemaakt. Door het gebrek aan de vele NPC’s mis je soms leiding om nieuwe quests te vinden of te starten. Meeste quests die we gedaan hebben kwamen we per ongeluk tegen of door het beluisteren van de vele holotapes. De Overseers quest wordt meer een zoektocht zonder hulp na de eerste paar holotapes. Ik had graag wat meer hulp gehad, of aanwijzingen gehad, van bijvoorbeeld de verkoop Protectrons, om een volgende quest te vinden en te starten. Een klein beetje de juiste kant opsturen had best gemogen Bethesda.
Fallout 76

Surviving en PVP

Questen is een belangrijk onderdeel van Fallout 76, maar overleven en bouwen aan je eigen bestaan is ook een belangrijk onderdeel van de game. Het bouwen van je eigen Settlement heeft zo zijn voordelen. Je kan eigen werkbanken neerzetten, je Stash box om je loot in te bewaren, voedsel en water voorzieningen en verdedigingswerken bouwen. Voordeel van Fallout 76 is dat je Settlement mee offline gaat wanneer jij offline gaat. Hierdoor hoef je dus niet ’s nachts druk te maken dat je wordt geraid. Echter krijg je soms de bug dat je Settlement er niet meer staat en dan moet je opnieuw bouwen. Ook als je een nieuwe wereld in komt waar al een C.A.M.P. van iemand anders in de buurt van de jouwe staat, moet je opnieuw bouwen.
Naast het bouwen van je eigen Settlement kan je ook workshops overnemen. Tijdens het overnemen van een workshop wordt echter wel PVP geactiveerd. Bij het claimen moet je even wachten en eventueel andere spelers weghouden van je workshop om hem te claimen. Lukt je dat dan staat de workshop op jouw naam en kan je bouwen en de beschikbare grondstoffen produceren door het bouwen van mini fabrieken. Maar je workshop is niet altijd een veilige haven. Regelmatig krijg je bezoek van hordes Ghouls of andere vijanden die je workshop willen bezetten. En dat is niet het enige probleem: andere spelers kunnen ook een poging wagen om je workshop over te nemen en vice versa. Wanneer dit gebeurt, wordt wederom de PVP modus geactiveerd. Ook zal de persoon die de plek wil overnemen een bounty krijgen.
Fallout 76
PVP modus wordt voor iedereen beschikbaar vanaf level 5. Spelers kunnen je dan aanvallen en doden. Dit kan op een “vriendschappelijke” manier door elkaar uit te dagen voor een duel, maar een speler kan je ook zonder duel vermoorden. Dit geeft wel consequenties aan de desbetreffende moordenaar. Deze speler krijgt de status Wanted en hoe meer hij of zij op zijn of haar kerfstok neemt hoe hoger de bounty wordt. Wanted status kan je, naast het aanvallen of vermoorden van een andere speler, ook krijgen van het stelen van spullen van een andere speler. Zodra je Wanted bent ben je extra zichtbaar op de kaart voor de andere spelers. Op jouw kaart verdwijnt echter alle informatie omtrent de andere spelers. Wanted status verdwijnt alleen wanneer je wordt gedood door een andere speler.
Bethesda heeft ook de optie gegeven voor een pacifist modus. Wanneer je deze aanzet ben je een stuk lastiger om dood te maken. Je kan echter nog steeds dood geschoten worden, maar dit zal uitzonderlijk langer duren dan wanneer je de modus uit hebt staan.

Gameplay en PS4/PC vergelijking

Qua besturing valt er nog wel het één en ander op aan te merken. De basis controlls zijn prima. Lopen, richten, schieten, dat gaat allemaal prima. Hoewel bij het schieten de hitbox nog wel eens buggy is en dat kan storend zijn. De besturing om te bouwen is echter onhandig. Het duurt even voor je alles onder de knie hebt tijdens het bouwen. Navigeren door het bouwmenu is omslachtig en op de PC versie lijkt het of ze het menu vanuit de console versie hebben gekopieerd. Ook de navigatie naar je hoofdmenu is omslachtig en bijzonder te noemen. Wanneer je op ESC of op Options drukt op de PS4 verschijnt er eerst de map van Appalachia in plaats van je hoofdmenu. Via de map kan je links boven en rechts boven naar het hoofdmenu of je vriendenlijst. Een onnodige feature die veel frustratie oplevert in het begin.
Fallout 76
En dan hebben we het bekende V.A.T.S. systeem van Fallout. In de voorgaande edities van Fallout kon je met V.A.T.S. de tijd vertragen en rustig de verschillende ledematen selecteren om erop te schieten. Dat ging ook prima in de offline omgeving. Maar zoals jullie weten, is Fallout 76 volledig online. En dit brengt verandering mee omtrent het V.A.T.S. systeem. In een online wereld kan je eenmaal niet de hele wereld om je heen laten vertragen zodat je op je dode gemak kan richten. Dat zou immers betekenen dat alle spelers een vertraging krijgen op het moment dat iemand het V.A.T.S. systeem gebruikt. En daar zit niemand op te wachten uiteraard. V.A.T.S. in Fallout 76 werkt verder precies hetzelfde als in de andere delen, maar dan zonder de grote vertraging. Hierdoor heb je minder de tijd om de ledematen te selecteren en blijft alles gewoon doorgaan in real time.
Tijdens deze review hebben we zowel op de PC, Xbox One en PS4 de game gespeeld. En wat hebben we het te doen met alle spelers die enkel op console spelen. De PS4 versie draait op 30 FPS en dat gecombineerd met bugs en laggy servers is gewoon niet te doen. Hoewel het spel er nog prima uit ziet, werkt 30 FPS gewoon niet voor deze game. Al helemaal niet als deze 30 FPS niet constant is. De One X lijkt het iets soepeler af te spelen, maar dit kunnen ook momentopnames bevatten. De game reageert namelijk enorm willekeurig op bepaalde handelingen op bepaalde tijden. Ondanks de velen gemiste features werkt de game wonder boven wonder nog steeds het beste op een PC. Wederom zijn hier een aantal mankementen, maar voor de meest stabiele ervaring is dit op het moment the place to be.

Samen Dwellen

Eerlijk is eerlijk, maar Fallout 76 is een multiplayer game en zo dient deze ook gespeeld te worden. In je eentje kan je je prima vermaken, en dit is ook zeer zeker gelukt. Toch is de algemene ervaring in Appalachia veel aangenamer als je medereizigers hebt. Het voordeel is dat de community op moment van schrijven enorm vriendelijk en open is. Spelers helpen je graag een handje en zijn over het algemeen vrij vriendelijk tegenover nieuwkomers die net de Vault verlaten hebben.
Je hoeft dus niet alleen te reizen als je dit niet wilt. Er zijn een hoop andere spelers als je even niemand hebt om mee rond te trekken. Ook maken ze de vele horrors in de game een stuk draaglijker. Want als er iets is wat Bethesda goed heeft gedaan in deze Fallout is het de mate van mysterie en onbekendheid omhoog houden. Op level 28 kwamen we nog steeds nieuwe figuren tegen die we nog niet eerder in een Fallout game hadden gezien. Steeds ontdekken we meer van Appalachia en steeds worden we iets meer nieuwsgierig naar wat we nóg meer kunnen vinden in deze duistere, eenzame, verwoeste wereld.

Fallout 76 is een game geworden die je óf geweldig vindt, of haat. Er zijn genoeg negatieve punten op te noemen om de game niet leuk te vinden. Maar daar tegenover staat dan weer wel dat er ook genoeg positieve punten zijn om de game wel leuk te vinden. Het ligt voornamelijk aan hoe jij je opstelt als je de game speelt. Zoals het gebrek aan NPC’s. Dit puntje is tweeledig. Je kan het als negatief , leeg en eenzaam voelen door het feit dat er geen andere menselijke NPC’s zijn. Maar aan de andere kant is het ook wel weer de charme van de game. De sfeer van dat je nog de enige op aarde bent kan ook heel plezierig zijn en je een andere vibe geven. Het is maar hoe je er tegen aan kijkt, plus: Bethesda heeft nooit onder stoelen of banken geschoven dat er geen NPC’s aanwezig zullen zijn. Andere kritiek punten zoals POV-Filter, Push to Talk en Stash capaciteit worden in de nabije toekomst aangepast door Bethesda. Dit is al bevestigt en geeft aan dat Bethesda open staat voor verbetering.
Fallout 76
De menu’s voor bouwen en de manier waarop je naar het hoofdmenu moet is omslachtig en onnodig. Bethesda had hier wat meer tijd aan mogen besteden om het beter uit te werken. Zeker de manier waarop je naar hoofdmenu moet gaan is absoluut onzinnig. Het V.A.T.S. systeem, we snappen dat het er in zit, maar het had niet gehoeven. Mede omdat de game online is kan je niet meer tactisch gebruik maken van V.A.T.S. en moet je real time je ledematen selecteren. Logisch maar in praktijk gebruik je hierdoor veel minder je V.A.T.S. en is het alleen handig wanneer je ongezien een aantal kogels kan plaatsen.
Wanneer je een Fallout fan bent die rustig wilt questen, spelen en aan het handje mee wilt worden genomen door NPC’s raden we je deze game af. Sta je echter open voor een online omgeving waar er meer inleving en geduld voor nodig is, dan is deze game geweldig. Fallout 76 combineert het survival element van games zoals Rust en The Forest samen met het questen van hun eigen Fallout games zeer goed. En als je vanuit deze benadering kijkt, zal je meer plezier ervaren dan de negativiteit die er nu heerst over de game.

• Survival en questing samen in een game
  • PVP en PVP-light mogelijk
  • Bijzonder gevoel bij het alleen zijn op de wereld omdat er geen menselijke NPC’s zijn