18 maart 2024

Review: Dying Light: Bad Blood – Early Access

Techland is hard aan het werk om een waardige sequel neer te zetten voor Dying Light. Dying Light 2 hebben we al even mogen aanschouwen tijdens Gamescom 2018, maar voordat het zo ver is, mogen we eerst aan de slag met een andere game van Techland.

Dying Light kennen we allemaal al. Een open-wereld, zombies, parkour, wapens, crafting, rivaliteit en een hoop gore. Kan je hier een Battle Royale van maken? Natuurlijk kan dat! Het zou me niets verbazen als we over een jaar FIFA 20 Battle Royale zien waarbij we ein-de-lijk eens mogen bijten met Suarez. Take notes, EA Games. Maar goed ik draai te ver af van het onderwerp waar we vandaag over gaan praten: Bad Blood. Nee, niet het nummer van Taylor Swift, maar Dying Light’s Bad Blood.
Bad Blood

Cause baby now we got bad blood

Goed nieuws voor iedereen die geen genoeg kan krijgen van de Dying Light franchise. Techland heeft onlangs een Early Access versie van Dying Light: Bad Blood gelanceerd op Steam. Deze Early Access game van twee tientjes geeft jou toegang tot een alternatieve versie van Dying Light waarin Haran’s zombies het minste zijn waar jij je zorgen om moet maken.
In deze game strijd je namelijk met in totaal 12 spelers in een kleinere versie van de map Haran. De bekende toren vormt het middelpunt van de map en de paar blokjes met gebouwen om de toren heen vormt de map in Bad Blood. Het doel van de game is gelijk aan iedere andere zombie game op de markt: Overleven. Echter zal je niet alleen tegen zombies vechten in deze game. Twaalf man zullen de map in stormen, maar er kan slechts één ontsnappen.
Zodra je de ronde van start gaat zijn er twee manieren om te winnen: Blijf als laatste levend, of ontsnap als eerste uit Haran. Het tweede is iets lastiger dan de eerste optie. Je zult namelijk alleen kunnen ontsnappen als je het hoogste level bereikt in een ronde. Zodra één iemand level 5 wordt zal er een helikopter de map in komen vliegen om één speler te bevrijden van de zombies. Dit moet gebeuren voordat de zonsondergang voorbij is, want we weten allemaal wat er gebeurd in Haran als het zonlicht de oppervlakte van de stad niet meer raakt.
Bad Blood surpise

You know it used to be mad love

Waar je in Dying Light nog met vrienden samen kon werken om te overleven sta je er nu in je eentje voor en zijn jouw vorige vrienden, opeens moordlustige vijanden. Zodra je in Haran terecht komt door waarschijnlijk gedropt te worden op een stapel vuilniszakken is het de bedoeling dat je jezelf gaat voorzien van middelen om alles wat nagels en tanden heeft bij je vandaan te houden.
Ga de huizen langs voor verschillende soorten wapens, upgrades en gadgets. Je kunt messen, bijlen, mokers, schilden, granaten, mijnen, molotov cocktails en werp-bijlen vinden om jezelf te beschermen. Daarnaast zullen er hier en daar wat pilletjes en medkits liggen om je gezondheid mee aan te vullen. Als je heldhaftig genoeg bent kan je het ook opnemen tegen een ander soort NPC in Harran. Op gegeven momenten zal je rode rook zien en verschijnt er een blauw icoontje op de map. Een paar zware jongen zal je hier aantreffen die een doos beschermen. Grote kans dat er een shotgun of handpistool in deze kist ligt.
Het blijft een risicovolle klus om deze kist open te maken want je zal niet alleen te maken hebben met de zware jongens die de kist bewaken, maar ook andere spelers zullen interesse hebben in het glimmende metaal dat ligt verborgen in deze kist.
Bad Blood GRE

Now we’ve got problems

Encounters met vijandelijke spelers kan heel interessant uitlopen want de combat in Bad Blood is enorm variërend. Heb je een pistool dan kan je proberen om je vijand van een afstandje lek te schieten. Heb je geen pistool, dan doet een pijl- en boog ook het nodige werk van veraf. Wil je echter de stoere bink uithangen en laten zien dat je grote ballen hebt, dan storm erop af en sla hem met je moker een bloedneus.
Bad Blood
Klinkt heel eenvoudig, maar dat is het niet helemaal. Schilden zullen vijandelijke aanvallen blokkeren tenzij ze hun aanval opladen. Het nadeel van het opladen is dat je tijdens het opladen van je aanval kwetsbaar bent voor aanvallen. Het nadeel van een opgeladen aanval als je een schild draagt, is dat je terug deinst als je een klap krijgt met een opgeladen aanval. Op dit moment ben jij met je mooie schild, kwetsbaar voor aanvallen.
Naast een schild kan je aanvallen ook afweren door op het juiste moment in te grijpen door ‘Q’ in te rammen op het moment dat je klap krijgt. Je zult de aanval tegenhouden en een kans krijgen om een mep uit te delen terwijl de vijand nog bijkomt van jouw afweer. Probeert je vijand de benen te nemen? Dan heb je misschien al ergens om de hoek een mijn geplaatst zodat jij vervolgens letterlijk zijn benen kunt nemen, in plaats van dat hij de benen neemt. Ook kun je pijlen in je vijand schieten of werp-bijlen gooien om een ‘bleed’ effect te veroorzaken. Je tegenstander moet nu het object verwijderen om er voor te zorgen dat het bloeden stopt.
Indien je geen voorwerpen hebt om te gooien kan je ook je wapens gooien, het kan heel effectief zijn tegen schild gebruikers, maar zorg er op zijn minst voor dat je een wapen achter de hand hebt!

Ohja, zombies!

Ja zombies zijn ook een onderdeel van deze game want dit is hoe je level-up gaat. Levels geven je meer levenspunten en maken je sterker. Zombies zullen zogenoemde hives beschermen. Jij moet samples van deze hives extracten om xp te verdienen. Er zijn small, medium en large hives. Uiteraard zijn de zombies bij de grotere hives lastiger te verslaan. De meeste big hives zijn namelijk voorzien van een demolisher. Deze reusachtige zombie gooit flinke brokstukken naar toe. De meeste medium hives zijn vergezeld met een Goon. Dit zijn de grote zombies met een overal en een makeshift moker. Ook best gevaarlijk. Het voordeel is dat alle ‘niet normale zombies’ een armourpack droppen die zorgen voor een schild en daarmee jouw maximale levenspunten vergroten.
Wederom is het hier oppassen geblazen, want vijandelijke spelers kunnen op een afstandje toekijken hoe jij een grote zombie aanpakt en snel toeslaan zodra jij kwetsbaar bent.
Bad Blood

Dying Light: Bad Blood is een fast-passed en zeer vermakelijke versie van een Battle Royale game. Techland noemt het ‘Brutal Royale’ en dit is dan ook zeker het geval. Het is de meest originele versie van Battle Royale sinds Fortnite en werpt daarmee een frisse wind door de Battle Royale genre. De game is op dit moment maar twintig euro op Steam in Early Access maar zal op volledige release free-to-play zijn. Je kunt geld uitgeven aan loot-stashes of in-game currency om jouw personage te personaliseren. Geen pay-to-win onzin. Dus dat zit wel snor. Zelfs als deze game niet free-to-play zou gaan is twintig euro werkelijk geen geld voor deze vermakelijke game. Het aanbod in wapens is misschien nog niet erg hoog en de map wordt na verloop van tijd erg voorspelbaar dus hopelijk wordt er nog het een en ander toegevoegd.

• Vrijheid
  • Erg vloeiend
  • Meer Dying Light!