19 april 2024

Review: Sekiro Shadows Die Twice – Een potje reflextraining

Wat eerst vrij onschuldig lijkt, doet je uiteindelijk alleen maar pijn. Dit is een filosofie die ik met beide handen heb moeten aannemen in het begin van Sekiro Shadows Die Twice. Een avontuur dat begint met frustratie door onbegrip groeit uit tot een onvergetelijke ervaring die eindigt in hard verdiende voldoening.

Sekiro speelt zich af in het einde van een fictief Sengoku tijdsperk in Japan.(1467 – 1600) Het verhaal begint met Warlord Isshin Ashina die een succesvolle coup lanceerde om het land van Ashina terug te winnen. In de nasleep van de oorlog vind een Shinobi genaamd Owl, een kind alleen op een brandend slagveld. Owl besluit de wees tot zich te nemen en geeft hem de naam Wolf.
Twintig jaar gaan voorbij en Wolf, nu een volleerd Shinobi. Krijgt de opdracht van Owl om zijn nieuwe meester Kuro kosten wat kost te beschermen. Owl spreekt zich uit en zegt dat de orders van de pleegvader altijd boven die van zijn nieuwe meester zullen zijn. De Shinobi leven volgens de ‘Iron Code’ ongehoorzaamheid zal beantwoord worden met de dood.
Wolf zijn nieuwe meester Kuro word ook wel de Divine Heir genoemd, omdat hij het bloed van een eeuwen oude draak in zich heeft. Het bloed bezit de kracht om personen onsterfelijk te maken en zal het centrale plot element vormen van het verhaal.
De lange jaren hebben een tol geëist van Isshin Ashina. Met de val van zijn land vrijwel verzekerd, gaat zijn kleinzoon Genichiro uit wanhoop opzoek naar een oplossing. Hij besluit om de Divine Heir Kuro te ontvoeren waardoor Wolf hem probeert te bevrijden.
De eerste confrontatie met Genichiro is onsuccesvol waardoor Wolf zijn arm verliest en buiten bewustzijn raakt. Wolf word vervolgens gevonden en gered door The Sculptor, die wolf voorziet van een prothetische arm die voorzien is van een heleboel Ninja Tools. Hierdoor verdient Wolf de bijnaam Sekiro ‘The one-armed wolf’. Met een nieuw arsenaal aan wapens op zak zet Wolf weer alles op het spel om Kuro terug te brengen.

Mobiliteit als een wapen

Vanaf het moment dat je in bezit bent van de prothetische arm opent de wereld van Sekiro zich volledig. De arm bezit namelijk een grappling hook waardoor je overal heen kan slingeren.
Deze toegevoegde mobiliteit is niet alleen handig voor het ontdekken van de wereld, maar is ook de perfecte toevoeging aan je Shinobi arsenaal. Dankzij de grappling hook is altitude nooit een probleem. Er is altijd wel een oplossing te vinden voor iedere situatie en zoals je van een Shinobi kan verwachten, staat het vermoorden van vijanden in de meest efficiënte manier mogelijk centraal.
Gevechten in Sekiro verlopen anders dan dat je gewend bent van een From Software game. De traditionele stamina balk is dit keer verdwenen en je bezit slechts een wapen door het hele spel. In eerste instantie klinkt dit als een belemmering, maar niets is minder waar. Naar mate van tijd neemt je bekwaamheid met het wapen zodanig toe dat je geen betere partner kan wensen.
De belangrijkste verandering uit zich in het nieuwe posture systeem. Posture is hoe ‘stevig’ een character staat in een gevecht. Breekt je posture dan breekt je verdediging en krijgt je tegenstander de kans om een fatal blow uit te delen. Dit concept vormt de rode draad in ieder gevecht. Je posture is dus net zo belangrijk als je health points. Bij boss fights is het zelfs zo dat je verplicht bent een of meerdere fatal blows uit te delen om de baas te verslaan.
Dit klinkt op papier allemaal heel erg simpel, maar het posture systeem is zodanig diep dat het de oorzaak is van veel onnodige frustratie als je het systeem niet fatsoenlijk onder de knie hebt. Dus hoe werkt het systeem nu precies? Iedere aanval deelt zowel health als posture schade uit en je hebt drie verschillende manieren om met iedere aanval om te gaan namelijk blocken, deflecteren of ontwijken. Blocken verminderd de health schade maar zorgt voor meer posture schade. Deflecteren is het perfect timen van een block op het moment dat een aanval je raakt, hiermee ontvang je geen health schade en deel je juist posture schade toe aan je tegenstander. Ontwijken is de aanval helemaal uit de weg gaan zodat je zowel health als posture schade kan aanrichten. Leuk om te weten is des te meer health je vijand heeft, hoe sneller hij hersteld van posture schade.
Sekiro Shadows Die Twice

Om agressief van te worden

De regels van het posture systeem zorgen uiteindelijk voor een zeer agressieve speelstijl die zich uit in een high risk-high reward filosofie. Je prothetische arm draagt hier aan bij door een oplossing te bieden voor iedere afstand of situatie. Gebruik je shuriken voor vijanden op afstand of in de lucht, zijn ze zwak voor vuur, zet ze in vuur en vlam. Hebben ze een schild? verpletter ze met je bijl. Het is de flexibiliteit die de arm biedt in combinatie met de snelle gameplay die ervoor zorgen dat je reflexen ten alle tijden getest worden. Een fout kan de dood betekenen en dat is gelukkig niet zo erg. Wolf bezit namelijk de gave van resurrection. Als je genoeg resurrection kracht bezit (die je krijgt van vijanden of checkpoints), kan je na een afgang opnieuw opstaan binnen een bepaalde tijd. In normale omstandigheden geeft dit je het verrassingselement, omdat vijanden weglopen nadat ze denken jou gedood te hebben. Als dit midden in een baas gevecht gebeurd is het slechts een tweede kans en geeft dit geen strategisch voordeel. Dit is in mijn ogen een gemiste kans om het systeem echt tot zijn recht te laten komen.
Tijdens de snelle gevechten merk je wel dat, indien je reflexen niet snel genoeg zijn, je snel een slachtoffer wordt van frustratie en ongemak. Soms werkt de camera ook niet geweldig mee waardoor je vijanden wel eens uit het oog verliest. Al in al zijn de gevechten in Sekiro intens, moeilijk maar boven al gewoon leuk en het gevoel van voldoening die je krijgt na het verslaan van een moeilijke vijand is niet in woorden uit te drukken.
Sekiro Shadows Die Twice

Character ontwikkeling

Wolf bezit in het begin geen ninja tools voor zijn prothetische arm en vrij weinig vaardigheden. Ninja tools kunnen gevonden of gekocht worden in verschillende delen van de wereld. Deze kunnen door The Sculptor geconfigureerd en ge-upgrade worden in het hub gebied. De upgrades kunnen zorgen voor effecten zoals vuur, gif of meer schade.
Vaardigheden kunnen worden opgedeeld in drie verschillende categorieën. Shinobi, Prosthetic en Ashina (zwaard). Shinobi verdiept zich in technieken die te maken hebben met sluipen, Prosthetic in technieken met arm en ninja tools en Ashina in technieken met het zwaard. Deze vaardigheden kunnen gekocht worden met skill points in een checkpoint. Skill points krijg je door genoeg ervaringspunten te verdienen door vijanden te verslaan. Er zijn nog twee andere geheime categorieën die je kan vrijspelen op het einde van het spel. maar die ga ik voor spoiler redenen hier niet behandelen.

Sekiro is een spel dat alles van je vraagt. Het is een soort haat/liefde relatie waar je maar geen genoeg van kan krijgen. Het begin is een enorm leermoment waardoor je vaak genoeg geneigd bent om er ermee te stoppen. Wie doorzet wordt rijkelijk beloont met de enorme hoeveelheid content dat deze fantastische wereld te bieden heeft. Helaas moeten we wel reëel blijven, de reactietijd die Sekiro verreisd voor sommige gevechten kan betekenen dat het spel niet toegankelijk is voor iedereen, met name oudere spelers zullen hier last van hebben.
Met veel oefening en geduld kunnen de meeste obstakels zeker overkomen worden, maar het is en blijft spelen met een handicap en niet iedereen zal hier de tijd voor hebben.
Als je spel eenmaal hebt uitgespeeld zal je merken dat er verschillende eindes voor het verhaal beschikbaar zijn, waardoor de replay value enorm toeneemt.
Al in al zorgt Sekiro voor een onvergetelijk avontuur waar je geen genoeg van kan krijgen.