Review: Super Smash Bros. Ultimate

Super Smash Bros Ultimate Art Nintendo

Super Smash Bros. is de ultieme franchise waarin bijna alle werelden van Nintendo bij elkaar komen. De personages in Smash nemen het tegen elkaar op in creatieve gevechten met verschillende spullen en velden gebaseerd op Nintendo franchises. Super Smash Bros. Ultimate neemt alles net een stapje verder.

Super Smash Bros. Ultimate is werkelijk de ultieme Smash ervaring. De game bevat alle vechters uit voorgaande Smash games, en zelfs meer! Ultimate biedt maar liefst 74 verschillende fighters aan, waarvan 11 nieuwkomers zoals de Inklings uit Splatoon, Ridley en Dark Samus uit Metroid en Princess Daisy uit de Super Mario serie. Er zitten 103 verschillende ‘Stages’ in de game en honderden soundtracks die afkomstig of gebaseerd zijn op de Nintendo franchises.

Zoals je tot nu toe kunt zien is het al een aardig pakket, en kan je met de standaard gevechten al zeeën aan tijd spenderen aan Super Smash op de Nintendo Switch, maar is er veel meer! Laten we eerst eens kijken naar het concept van Super Smash.

Indien je niet helemaal bekend bent met de franchise, maar na het lezen van deze intro geïnteresseerd bent in de game zal ik kort uitleggen hoe Super Smash Bros. in elkaar steekt. Het is allemaal vrij eenvoudig en gemakkelijk om op te pikken, maar hoe simpel het is om de game aan te leren, zo moeilijk is het om er echt heel goed in te worden. Het begint allemaal bij de verschillende personages. Je hebt keuze uit 74 personages in Ultimate, maar de meeste moet je eerst ontgrendelen. Je begint met een handjevol personages. Alle andere speel je vrij door simpelweg te spelen op jouw manier. Als je op het punt staat een nieuwe personage vrij te spelen dien je deze personage te verslaan in een gevecht. Als je dat gelukt is, heb je een nieuw personage vrijgespeeld en kan je ook hier mee spelen

Super Smash Bros

Gevechten

Gevechten in Super Smash Bros. gaan iets anders dan je misschien gewend bent van traditionele vechtspellen. Je hebt namelijk geen levensbalk in de Smash games. In plaats daarvan begin je met 0% schade per gevecht. Aanvallen doen een procentuele hoeveelheid schade aan. Des te hoger jouw procenten zijn, des te meer impact zal de volgende aanval op jou zijn. Je zal niet verslagen zijn na een bepaalt aantal procent, maar pas als je de map uit vliegt. Je zal namelijk per klap die je krijgt een bepaalde kant op vliegen, afhankelijk van de aanval en de hoeveel procent die je hebt zal bepaald worden hoe ver jij gelanceerd zal worden als je een klap ontvangt.

Het is daarbij niet in steen gegoten wie er zal winnen, ook al heb jij meer procentuele schade dan jouw tegenstander, kan je alsnog winnen door een bepaalde factor die het hele gevecht op zijn kop kan zetten. Verschillende items kunnen jou een voordeel geven, of het feit dat veel stages erg dynamisch zijn kan soms zorgen dat je per ongeluk buiten de map beland.

Super Smash bros

World of Light

Nieuw in Super Smash Bros. Ultimate is de World of Light speel modus. World of Light is een singleplayer ervaring waarbij je begint als Kirby en langzaam aan alle andere fighters moet redden uit de handen van Galeem. Na gevechten zal je nieuwe spirits vrij spelen die jou zullen ondersteunen in volgende gevechten. Een bepaalde spirit kan vervolgens weer ondersteund worden door andere spirits. Het klinkt allemaal vrij ingewikkeld, maar eenmaal bezig met de mode is het allemaal niet meer zo erg ingewikkeld.

In deze nieuwe speelmode reis je door een 2D landkaart die me erg doet denken aan speelmatten waar ik vroeger als klein kind urenlang plezier kon hebben met speelgoed autootjes. Dit maal mag ik opnieuw urenlang plezier hebben met zo’n mat, alleen dan op de Nintendo Switch.

Super Smash World of Light

Spirits

Ieder gevecht in deze nieuwe game mode ziet er iets anders uit. Je vecht namelijk tegen een van de velen personages uit Super Smash Bros. Ultimate, maar deze nemen het karakter over van hun Spirit. Dit kan soms uitpakken tot hele vreemde, maar ook hele moeilijke en grappige gevechten. Het is de ultieme uitkomst voor een alternatieve Smash ervaring die we nog niet hebben mogen ervaren en is daarom een meer dan aangename verassing aan de franchise. Ik ben echter nog niet helemaal overtuigt van de nieuwe en vele spirits in de game. Uiteindelijk zie je door de bomen het bos niet meer en blijf je bij een bepaalde spirit, puur omdat je hem al in je party had zitten. Het is misschien een beetje vergelijkbaar met Pokémon. Hierbij verander ik ook nauwelijks van Pokémon in mijn party want deze die ik nu bij me heb zijn het sterkste en hiermee kan ik het einde van de game met gemak halen.

De spirits hebben allemaal een bepaalde focus. Zie het als steen-papier-schaar. Voordat je begint aan een gevecht zie je dat de spirit van jouw tegenstander zwak, of juist sterk is tegen jouw type spirit. Je kunt voor het gevecht begint nog even snel een spirit kiezen die misschien beter is tegen de spirit van je tegenstander, maar ik heb zelf niet echt gemerkt dat de uitkomst van het gevecht hier heel erg zwaar op leunt. Over het algemeen voelt het nog te gimmicky aan om er erg diep op in te gaan.

spirits

Classic Mode

Classic Mode is altijd mijn favoriete game mode geweest in de Smash franchise. In Super Smash Bros. Melee spendeerde ik urenlang in deze mode om beter te worden en zoveel mogelijk trofeeën binnen te slepen. De visuele feedback na iedere run voelde erg belonend en bevredigend aan. In Super Smash Bros. Ultimate lijkt de Classic Mode iets anders te zijn aangepakt. De essentie is hetzelfde, maar het steekt iets anders in elkaar. Door de mode heen zie je een muurschildering. Hoe verder je komt in de run, hoe verder je de muurschildering a gaat en jouw resultaat hangt af van je prestaties in de gevechten en het startpunt van de muurschildering.

De muurschildering is niets meer dan een visuele vorm van moeilijkheidsgraad voor de gevechten. Je kunt vóór het eerste gevecht een intensity kiezen en ieder gevecht schuift deze iets op en wordt het volgende gevecht wat lastiger. Als je een gevecht verliest, kan je verder spelen, maar verlies je intensity. Break The Target ontbreekt in deze mode en dit is vreemd genoeg echt een nostalgisch gemis. De bonus missie was erg uitdagend, in tegenstelling tot zijn vervanger waarbij je moet wegrennen voor een zwart gat en ondertussen zoveel mogelijk lichtballetjes moet verzamelen. Master hand keert terug in de Final Battle, maar ook hier kan variatie in zitten. Alle Classic runs worden per thema namelijk afgestemd op je fighter.

Super Smash Bros.

Ultimate

Super Smash Bros. Ultimate voegt oud en nieuw samen tot één compleet plaatje die er schitterend uitziet. Alle Stages uit voorgaande delen zien er schitterend uit op de Nintendo Switch en ook de hoeveelheid muziek in deze game is werkelijk wonderbaarlijk. Het voelt bijna alsof je aan een game begint die als jarenlang op de markt is en langzamerhand meer content heeft gekregen, maar dit is de base game! Er moet nog nieuwe content toegevoegd worden! De game heeft op eerste ogenblik zoveel keuze en opties dat je van gekkigheid niet meer weet wat je wilt gaan doen. Ik wil graag mijn Amiibo fighters gaan trainen, maar aan de andere kant ook verder in World of Light. Het is een zeldzaam aanzicht om zo’n complete game te zien op release, wat eigenlijk vanzelfsprekend moet zijn.

Super Smash

Super Smash Bros. Ultimate is de ultieme variant van Super Smash Bros. Alhoewel de game, naast World of Light, weinig nieuws toevoegt aan de franchise is dit de meest compleet en volle Smash game ooit gemaakt. Er zit meer dan genoeg content in, alhoewel niet alles even leuk of boeiend is, is er voor iedere stemming wel een mode om je in te verdiepen. Classic of World of Light om jezelf urenlang te vermaken met een singleplayer ervaring. Multiplayer om het op te nemen tegen vrienden of andere spelers door middel van online play, of even snel een gevecht tussendoor. Super Smash Bros. Ultimate heeft het allemaal, maar ook weer niet. Een aantal fan-favoriete modus ontbreken zoals Hit The Target en Home Run Contest.

Het gaat zich immers om de talloze uren die Smash aan replayability aanbiedt en Ultimate maakt dit absoluut meer dan waar. Het gemis van een aantal modus en de trofeeën zijn even jammer, maar al snel in de achtergrond zodra je de prachtig uitziende Stages uit vorige delen ziet schitteren terwijl de heetste gevechten de uitkomst van jouw vriendschap voor de rest van je leven zal vormen.

• World of Light
  • ontzettend veel content
  • De Ultimate Smash