Nieuws 1 Jordy Gerritse 14 september 2018
Begrijp me niet verkeerd. Battlefield V doet een aantal dingen heel erg goed naar sinds Battlefield 1 en het lijkt er op dat DICE en EA hebben geluisterd naar tips van spelers. Aan de andere kant lijkt het weer alsof DICE en EA stront in de oren hebben en doen wat ze zelf willen ongeacht wat de spelers aangeven. Laten we even een kijkje nemen naar de dingen die Battlefield V goed heeft gedaan in de Beta.
Eén van de grootste pluspunten aan Battlefield V is dat de pickrate van de medic enorm zal stijgen. Dit heeft een aantal redenen en wij denken dat het vooral te maken heeft met de wapenkeuze van de medic in Battlefield 1. Daarnaast zal de medic meer punten krijgen voor revives dan in voorgaande delen. Althans, voor het reviven van je squad mates.
Daarnaast speelt de medic in Battlefield V een zeer cruciale rol. Meer dan in voorgaande delen. Je zult namelijk niet meer automatisch je levenspunten aanvullen tot 100. Een medic moet health-packs uitdelen om het team in leven te houden. Nou heeft de Battlefield community simpelweg schijt aan wat je hoort te doen als medic zijnde. Toch merkte we in Battlefield V dat de pickrate van de medic en het aantal revives fors gestegen is sinds Battlefield 1. De medic heeft in Battlefield V een keuze uit wapens vergelijkbaar met de assault class uit Battlefield 1. Je hoeft als medic geen semi-automatische rifle meer te dragen. Dit zorgt er voor dat je als medic sneller de vuurlijn in duikt om spelers te reviven en ondertussen kunt schieten op vijandelijke spelers met je smg in tegenstelling tot een lompe single-shot rifle uit Battlefield 1.
Na het spelen op Narvik en Rotterdam is er een ding wat zeker is. Map design is een stuk verbeterd in dit deel van Battlefield. Waar Battlefield 1 iedere map diende als een hemel voor snipers is het aan Battlefield V weer om dynamiek in de maps te stoppen om een speelstijl naar keuze aan te moedigen. Battlefield 1 bevatte ontzettend veel maps met grote open vlaktes en weinig gebouwen of obstakels om achter te schuilen. De eerste twee maps die we hebben gezien van de nieuwe Battlefield biedt zowel ruimte voor snelle assault spelers als mooie spots voor snipers om hun loop aan te leggen.
De game ziet er schitterend uit, de maps zitten vol verschillende effecten zoals rondvliegende modder, brokstukken en noem maar op. Daarbij lukt het mij om deze Beta op maximale settings te runnen met een GTX 970 en een i5-4460 (3,20GHz). Verbazingwekkend genoeg hoef ik dit niet met Battlefield 1 te proberen. Of de game daadwerkelijk beter is geoptimaliseerd voor PC moet nog blijken na de release, maar de vooruitzichten zijn in ieder geval positief wat dit betreft.
Helaas zijn er ook een hoop minpunten die naar voren zijn gekomen uit de Beta. Zo kampte de Beta met ontzettend veel bugs. Dit mag je natuurlijk verwachten van een Beta, maar dit is volgens mij de slechtste Beta die Battlefield ooit gehouden heeft wat betreft bugs. De Beta zal vol met bugs die de game letterlijk sloopte waardoor je niet meer kon spawnen en de game opnieuw op moest starten. Erg frustrerend.
Hier valt natuurlijk overheen te kijken aangezien je een Beta speelt, maar dit is nog lang niet alles.
Ik krijg het gevoel bij deze Battlefield dat DICE niet helemaal zeker weet welke kant ze op willen met de franchise. Willen ze een meer strategische kant op leunen met nieuwe gameplay elementen zoals ontzettend weinig kogels, geen automatische health regeneration en geen mogelijkheid om vijanden te spotten? Of toch een arcade shooter zoals we gewend zijn van de franchise. Laten we eerlijk zijn. Wie heeft gevraagd om deze nieuwe features? Heeft iemand gedacht tijdens de Beta: “Wow.Wel echt tof dat je nu maar twee magazijnen hebt en volledig afhankelijk bent van je squad.” Nee, dat denk ik niet. Strategische bedoeling of niet, het haalt de volledige flow uit de game. Battlefield heeft die flow nodig. Het moet aanvoelen als een chaos en je moet het gevoel krijgen alsof je midden in een oorlog zit. Battlefield 4 en Battlefield 1 konden dit heel goed. Dit miste ik compleet in de Beta van Battlefield 5. Het tempo lag ontzettend laag en ik denk dat deze nieuwe “strategische” wendig daar een hoop mee te maken heeft.
Levolution wordt iedere editie iets cooler en uitgebreider, maar het lijkt erop alsof het hier niet vooruit, maar achteruit is gegaan. Gebouwen gaan minder stuk en vooral op de map Rotterdam is de invloed van Levolution nauwelijks aanwezig. Er is een nieuw systeem waarbij spelers barricaden kunnen bouwen, maar hier zit verder ook totaal geen dynamiek in waardoor deze barricades naar verloop van tijd ook geen impact meer hebben op de gameplay.
Wat ging er door jullie hoofd toen jullie dachten dat dit een goed idee was DICE? Het is onmogelijk om je wapen aan te pasen als je in-game zit. Wil je nieuwe attachments proberen? Dan moet je helemaal terug naar het hoofdmenu, want alleen daar kan je je wapens aanpassen. Daarnaast wordt er nog steeds gebruik gemaakt van de vreemde, veel te grote UI, waar spelers in Battlefield 1 al over klaagde. Er is een reden waarom Windows 8 nooit succesvol is geweest. Daarnaast zijn er maar een handjevol wapens beschikbaar per class in Battlefield V. Misschien dat de volledige game meer wapens biedt, maar op dit moment is het aanbod in wapens schandalig.
De Beta is inmiddels afgelopen en wij hopen werkelijk dat DICE goed luistert naar de community en het voor elkaar krijgt om een top game te leveren in november. Het is de eerste keer dat ik met pijn in maag op kijk naar een Battlefield release. Zelfs tijdens de launch van Battlefield 4 bleef ik positief, maar ditmaal lijkt het erop alsof ze de plank totaal misslaan op een hele hoop punten die ze probeerde te verbeteren.
Het antwoord ligt niet altijd in het zoeken van nieuwe features, maar misschien eerder bij de core-elementen van de game. DICE lijkt deze core elementen zoals de medic en map design goed op orde te brengen in Battlefield V, maar schieten te ver door om aanpassingen te maken aan bestaande werkende systemen waar niemand om heeft gevraagd.
Tagged as:
Battlefield 5 Beta DICE EA
About the author call_made
Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.
Binnen de bloeiende omgeving van elektronisch entertainment is intheGame een waardevolle entiteit en een integraal onderdeel van het dynamische ecosysteem van iTGmedia. Sinds zijn oprichting heeft intheGame zich gevestigd als een toonaangevende gemeenschap binnen de wereld van gaming en elektronisch amusement, gedreven door een passie voor het delen van actueel nieuws en boeiende content.
Ben jij geïnteresseerd in het versterken van ons team?
Dan zijn we op zoek naar jou!
Please login or subscribe to continue.
No account? Register | Lost password
✖Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖
Be the first to leave a comment