19 april 2024

Review: Forza Horizon 4 – Groots in Brittannië

Waar deel 4 met een eerste blik erg oogt als zijn voorganger, komt binnen de eerste twee uur al snel naar het licht dat de game een zware verbetering is. Dit maal op een andere locatie, met een boel nieuwe features. Dit is onze review over Forza Horizon 4.

Dit maal brengt de populaire race-game ons naar het mooie Groot-Brittannië. Waar de game zijn bekende formule behoud, wordt al snel duidelijk dat er erg veel game-changing aspecten naar dit vierde deel toe zijn gekomen. Wij gaan dit allemaal voor jullie op een rijtje zetten, maar eerst; Bekijk even lekker de launch trailer om erin te komen!

Jouw personage, jouw verhaal

De coole gast die jij normaal speelt wordt ditmaal vervangen door een keuze-menu. Je kan kiezen uit pre-designed personages, beiden vrouwelijk en mannelijk. Ieder kiesbaar personage heeft ook een eigen stijl, dit zie je terug in haarkleur, postuur en kleding. Je komt er al gauw achter dat de cinematics in de game meer story-driven zijn dan voorheen. De voice-acting is meer dan prima, al was het fijner geweest als de lip-sync gelijk liep aan het filmpje zelf. Al met al voelt de story een stuk minder cringy en veel persoonlijker dan voorheen. Zo kan je bijvoorbeeld je eigen stekkie kopen waaraan je een boel perks overhoud, samen met een extra garage.
Horizon Festival, dit begrip is waar het allemaal om draait. Jij wilt naam maken in dit grootse fenomeen en groots is het zeker. Waar je voorheen meerdere kleinere festival sites had, begin je nu bij één mega terrein. Hier zie je ook dat het visueel een oogappeltje is, maar hier kom ik later op terug. Je volgt natuurlijk verschillende verhaal-missies die ditmaal veel dieper zijn en meer interactie tonen met de ‘mens’ in plaats van alleen je voertuig. Deze story missions zijn wederom over-de-top met de gekste stunts en races. De jets en Hoovercrafts zijn ook weer terug te vinden in races als deze. Ook de high-end supercars mogen er zeer zeker wezen. In ’t begin heb je bijvoorbeeld een race waarin je mag rijden in een negentigjarige Formule 1 wagen, alsof je rijdt in een kogel op wielen. Het is de bedoeling dat de auto met zo min mogelijk schade van A naar B komt, ook weer iets origineels voor de Horizon series.
De interactie met gebieden zelf is een stuk toffer geworden, zo rijdt je echt lang landweggetjes met supermooie huisjes, inclusief je eigen huis. Je kan door lage muurtjes heen boren en hekken aan je front-bumper meenemen. Het feit dat de game daadwerkelijk beleefde gebouwen laat zien zorgt voor meer immersie dan voorheen. Buiten dat is het scherm aan het einde van races ook cooler geworden. Iets origineels als je het mij vraagt. Zodra je over de finish heen rijdt, kom je in een soort aparte ruimte voor een groots scherm te staan. Op dit scherm krijg je de punten te zien die jij hebt behaald. Maar ook de Wheel Spins gaan via hier, mocht je aan het einde van een race een leveltje omhoog hoppen.

Custom? Custom!

Customization is misschien wel de grootste verrassing in dit deel. Niet alleen kan jij jouw personage kiezen, je kan hem/ haar volledig aanpassen. Van het petje op je hoofd, naar de gekste sneakers, tot de meest Fortnite-achtige dansjes. Dit is één van de meest leuke features in Forza Horizon 4. Door middel van Wheel Spins, een in-game shop en overige beloningen kan je niet alleen auto’s en onderdelen winnen, maar ook kleding en emotes. Ook de raarste en meest idiote auto designs zijn weer te verkrijgen. Je kan zo designs kiezen die anderen gemaakt hebben of jouw eigen stijl toepassen.
In de foto modi kan je ditmaal nog meer betekenen voor je creatieve gedachtegang. Natuurlijk zijn er ook weer lekker veel auto’s om überhaupt vrij te spelen. Een leuk iets aan de Horizon titels, is dat het krijgen van auto’s niet moeilijk is, je wordt ongeveer dood-gesmeten met verschillende soorten auto’s, motoren, jeeps en ga zo maar door. Wel is er natuurlijk nog steeds de Marketplace en de Auction House voor de zeldzamere wagens, mocht je ze zelf nergens tegenkomen.
De menu’s zijn een stuk overzichtelijker dan voorheen en het navigeren gaat ook een stuk sneller. De laadtijden kunnen over het algemeen soms wat langer duren, maar als je ziet hoe mooi de game is, dan maakt dat een boel goed. De game werkt ditmaal met een vier-seizoenen systeem. Je krijgt om de zoveel tijd een andere seizoen. Dit bepaalt ook jouw rij-stijl en de soorten wagens die je zal gaan berijden. Dit lost ook een probleem op dat zich voor sommigen voordeed in Horizon 3. Waar je voorheen DLC moest kopen om seizoenen te spelen, hoef je nu maar de game te halen. Natuurlijk, de toekomst zal nieuwe DLC met zich mee brengen, de eerste komt namelijk alweer in december! Online is er een boel veranderd, beiden goed en minder goed. Ik heb nog steeds het gevoel dat er meer uit kan worden gehaald, dan dat Turn 10 laat zien. We zullen zien wat de tijd met dit aspect zal gaan doen.

Driften een makkelijkere optie

Driften is iets wat voor sommigen in Horizon 3 wat moeilijker lag, natuurlijk kon en kan je heel veel tweaken op dit gebied, maar toch was het niet altijd even makkelijk. De controls zijn dit maal een stuk verbeterd en alles voelt in het algeheel al direct een stuk vloeiender. Ook is het driften veel toegankelijker dan dat ik gewend was. In supercars en Formule waggies is het ook een stuk vloeiender en makkelijker om op deze hoge snelheden een bepaalde controle te behouden, ook in bochten. Maar deze controle kan erg veranderen als de seizoenen dit ook doen. In het begin veranderen de seizoenen vrij snel om je een bepaalde feeling te geven voor deze feature, naderhand zal dit een wekelijks fenomeen gaan worden.
Het veranderen van deze seizoenen veranderd je gameplay volledig. Tijdens de Zomer kan je lekker vrij knallen, maar in het Herfst-seizoen moet je oppassen voor de gevallen bladeren, één verkeerde beweging en je vliegt zo de baan af! In de Winter worden meren en grote stukken water ineens berijdbaar gemaakt en zo veranderd de gehele map ieder seizoen, maar ook de controls. Het veranderen per week is misschien niet de beste keuze voor iedereen, maar het geeft je wel tijd om te wennen aan ieder seizoen en zo kan je hier dus ook het beste uit halen.
Forza Horizon 4 Review

Apple of my eye…

Dat Forza mooie graphics bevat is een algemeen feitje, maar Horizon 4 haalt echt het beste uit Turn 10 en Playground Studio’s. In het begin zie je direct de stijl die je gewend bent en ook wilt zien, maar je ziet ook direct de verbeteringen en ze zijn niet klein! Schaduwen en belichtingen zijn fan-tas-tisch en ieder seizoen ziet er fenomenaal uit. Een mooiere race-game bestaat gewoon niet, fact. Iedere wagen ziet er wederom ook weer uit zoals je het zou willen zien en zo klinken de voertuigen ook. De variatie in de grote map is sterk aanwezig en met het wisselen van die vier seizoen (ja, ik blijf erop terug komen), wordt dit alleen maar beter en gevarieerder.
Qua muziek is het helaas wat verminderd voor mij. Ja, de game bevat in het algeheel meer variatie in de soundtracks. Nee, de game heeft niet hetzelfde aantal radio stations als dat je gewend bent. Er zijn wat stations geschrapt, wat zorgt voor minder keuze, maar meer variatie per station. Ik persoonlijk vond dit wel jammer, gezien de muziek in Horizon altijd deelneemt aan de sfeer voor de game. Maar hey, niks is perfect hè!
FORZA HORIZON 4

L’verdict

Forza Horizon 4 is een geweldige game, meer kan ik er niet van maken. De verbeteringen tegenover de voorganger zijn niet op één hand te tellen en de volledigheid is wederom sterk aanwezig. Op een paar hele kleine details, blijft deze reeks de beste die op dit moment op de markt ligt. Er zijn weinig tot geen race-titels die in het afgelopen jaar zoveel indruk nalaten dan dat Forza doet. Natuurlijk zal niet iedere speler tevreden zijn met bepaalde prioriteiten en veranderingen die gemaakt zijn, maar je kan dan ook niet iedereen blij maken. De toevoeging van een hevige customizations als deze is een toevoeging die meer dan welkom is en ik kan Turn 10 en Playground Games alleen maar aanmoedigen om zo door te blijven gaan.

• Grote map, veel content
  • Graphics, vier-seizoenen
  • Controls