Review: Dragon Ball FighterZ – Onderweg op de Switch

Dragon Ball FighterZ. Dat deze titel een vrij lekker succesje heeft kunnen vieren na de lancering in januari dit jaar is een feit! Nu komt de game naar de Nintendo Switch, een console/ handheld waar fighting-games als deze altijd in schijnen. Hoe loopt deze port en waarom zou deze beter zijn dan de console of PC versie? Dat lees je in onze review!

FighterZ is een game die zich afspeelt in het Dragon Ball universum, maar dan in een meer retro jasje. Deze 2.5D vecht titel bracht veel goede reviews toen de game lanceerde op 26 januari 2018. De Switch port heeft natuurlijk niet de performance die de PC of console versie bevat, maar desondanks merkte wij direct dat hij goed zijn werk doet op de handheld. Bekijk eerst even de trailer om een idee te krijgen van de game en hoe deze op de Switch zou moeten werken;

Lobbyen

Als de game begint, krijg je de keuze; Wil je Online of Offline spelen? Vanaf het moment dat jij die keuze maakt kom je terecht in een lobby. Heb je voor Online gekozen, dan is deze lobby gevuld met andere spelers. In die lobby kan jij jouw in-game currency uitgeven, informatie opdoen en gebruik maken van alle modi die de game bevat. Je kan een pre-modified Chibi kiezen van zo ongeveer ieder personage uit het Dragon Ball universum, mits je deze vrij hebt gespeeld. Dit doe je door Capsules te kopen, waar verschillende beloningen in kunnen zitten. Onder deze beloningen zitten dus ook die Chibi personages. Nu met de maand van Halloween kan jij speciale skins vrijspelen!
Vanuit die lobby kan jij zowat iedere modi beginnen die jij wilt beginnen, van arcade tot story tot practice mode. De practice spreekt voor zich natuurlijk, je vecht tegen training dummy personages en kan zelf kiezen in hoeverre zij health verliezen of terugvechten. In arcade mode kan je tegen vrienden spelen met twee controllers of alleen tegen een computergestuurde vijand. Dan is er nog de local mode, waarin je via een lokale verbinding kan spelen en de story mode verteld een origineel verhaal. Je kan drie arcs (verhaallijnen) kiezen, al die verhaallijnen spelen erg met de originele lore van DBZ, wat erg tof is!
FighterZ Switch Trunks

Switch?

De Nintendo Switch, als deze console/ handheld hybride inmiddels iets heeft bewezen, dan is het wel dat het apparaatje geweldig veel kan hebben. Games als Doom en Wolfenstein II bewezen eerder wel hoe sterk de Switch wel niet is. Deze port van FighterZ loopt fantastisch wederom. De game ziet er geweldig uit met zijn 2.5D/3D look. Alle gevechten lopen smooth en ook de cinematics in gevechten zijn geweldig vloeiend. Als er dan al iets jammer moet zijn, laat het dan de frame drops in sommige tussen-cinematics zijn. Maar de ultimate moves zien er allemaal super-vloeiend uit en ik kon hier geen stotter in terug vinden.
FighterZ is één van de meest populaire vechtspellen van de afgelopen vijf jaar, dat is een feit. Dit betekend dat een game als deze naar de Switch brengen een boel goeds doet voor de console. Wat is er toffer dan een game als deze mee te kunnen nemen in de trein of naar je vrienden! Ook de Online Play was erg vloeiend. Ik merkte geen lag, wanneer dan ook. De controls voor de handheld waren in het begin even puzzelen, de menu’s leggen niet helemaal fijn uit hoe de speciale aanvallen precies werken. Gelukkig geeft de game je wel de keuze voor ‘simple controls’, die ervoor zorgen dat je met de trigger-knoppen alsnog makkelijk gebruik kan maken van die ultieme skills.
Mochten jouw vrienden geen Switch hebben en jij hebt maar één paar Joy-Cons? Dat is geen probleem, je kan met een halve controller de game gewoon spelen, zo kan je dus hoe dan ook samen spelen en je vrienden flink inmaken. De game ziet er fantastisch uit, ook de kleuren en dat dit dan ook nog eens online allemaal zo soepel loopt, zorgt voor een all-round toffe ervaring! FighterZ heeft inmiddels al wat DLC personages en de game blijft zichzelf uitbreiden. Ook is het mogelijk om meerdere kleuren van vechters te krijgen. Zo vind ik het zelf supertof om met een goud-achtige Kid Buu te spelen! Ondanks dat de game je dus niet de optie geeft je eigen personage te creëren, is er wel genoeg om te customizen voor jezelf!

Alhoewel de meesten wel wisten dat FighterZ een geweldige game was, gezien deze negen maanden geleden al een debuut maakte voor de PS4/XB1 en PC, bewijst de game nu weer opnieuw hoe goed hij wel niet is. De onderschatte kracht van de Nintendo Switch en het geweldige charme van FighterZ is een combinatie die zorgt voor de tot-nog-toe beste fighting-game voor deze handheld. Op het feit na dat sommige cinematics niet helemaal lekker liepen, waren de gevechten zelf heel erg vloeiend. Ik kan hier wel een lange review gaan geven over de game zelf, maar dan ben ik informatie dubbel aan het geven, want de game is allang uit! Wel kon ik jullie hiermee vertellen hoe vloeiend de game loopt op de hybride die de Nintendo Switch heet!

• Genoeg te doen
  • Graphics
  • Vloeiend op de Switch