Review: Resident Evil 2

In een tijd waar oude spellen uit de jaren 90 worden voorzien van een facelift werpt Capcom een andere blik op het verleden. In plaats van een facelift voorzien ze een van de meest klassieke spellen uit de jaren 90 van een volledige make-over. Dit is Resident Evil 2.

Resident Evil 2 is remake van de in 1998 verschenen versie van Resident Evil 2. Het grote verschil tussen een remaster en een remake is dat bij een remake niet slechts de grafische kant wordt voorzien van een oppoets beurt. De volledige game is helemaal opnieuw ontwikkeld. Uiteraard verschilt deze in vele vormen van zijn origineel en dat is maar goed ook. Indien beide spellen precies hetzelfde waren, is er weinig meerwaarde om de 2019 versie meerdere keren door te spelen. Meerdere keren? Ja, meerdere keren!

De beste Resident Evil ooit

Na het spelen van Resident Evil 7 heb ik al gezegd dat dit deel de lat enorm hoog legt voor de horror genre. Het was een van mijn favoriete horror titels, maar Capcom weet zelfs dit meesterwerk te overtreffen. Ik wil er niet teveel omheen draaien, want eerlijk is eerlijk. Resident Evil 2 is een meesterwerk. Soms zijn het de kleine details die het ‘m doen en dit is bij deze game zeer zeker ook een gevalletje. Tijdens het spelen, maar ook na het spelen merk je dat Resident Evil 2 een project is geweest met enorm veel passie. De gameplay, de personages en zelfs de vrij te spelen bonus-content in de game straalt dit uit.
Ada Wong RE2
Door het behalen van verschillende uitdagingen in het spel die niet altijd even zichtbaar zijn speel je bijvoorbeeld verschillende outfits of modellen vrij. De outfits kan je gebruiken voor je volgende playthroughs. De modellen kan je bekijken in het hoofdmenu. Tijdens het spelen heb je misschien niet altijd evenveel tijd om de schoonheden van Ada te bewonderen. Door het vrij spelen van deze modellen kan je ze later in hoofdmenu bekijken.
Daarnaast heeft deze een replay value van enorm hoge waarde. En dat voor een singleplayer game! Mijn eerste playthrough met Leon duurde maar liefst 9 uur en drie kwartier, maar dan ben je er nog niet. Vervolgens kan je een nieuw verhaal beginnen met Claire om het verhaal van een compleet ander perspectief te bekijken. Uiteraard blijven veel elementen hetzelfde, maar er zijn enorm veel dingen die je in je eerste playthrough volledig overslaat. De game is bedoeld om meerdere keren door te spelen. Het mooiste van alles is nog dat het niet gaat vervelen.
De manier waarop Capcom dit aanpakt is heel bijzonder, Je wandelt misschien door dezelfde ruimtes heen, maar de volgorde van activiteiten en locaties van spullen zijn iets aangepast. Hierdoor ga je in de volgende playthrough op zelfs de bekende plekken, volledig anders te werk.

Het plaatje compleet maken

Bloed, gore, uiteenspattende zombies, lichaamsdelen en veel vlees waar zelfs een slager van op zal kijken is wat deze game te bieden heeft. Terwijl het er allemaal ontzettend bruut uitziet. Dan bedoel ik dit zowel figuurlijk als letterlijk. Grafisch is Resident Evil 2 een van de mooiste, als niet de mooiste horror games op de markt en is het een werkelijk genot om naar te kijken. Alles ziet er ontzettend realistisch uit en de manier hoe belichting werkt in deze game is werkelijk schitterend. Zoals je zou verwachten is het best wel donker en bijna nergens zijn de lampen aan. Heel af en toe kan je ergens een lampje aanzetten en dit betekend meestal dat je je bevind in een veilige ruimte waar je kunt opslaan. De rest van de tijd moet je het doen met je zaklamp.
Het mooie hiervan is dat je je zaklamp ook echt gebruikt om de ruimte te scannen voor gevaren en spullen. Vaak is het zo donker dat je niet goed kunt zien of de vloer vrij is van rondzwervende zombies. De manier waarop je de ruimte verlicht met je zaklamp is ontzettend realistisch en geloofwaardig. Wél lijkt het alsof er een lamp op je personage geschenen wordt, wat eigenlijk niet zo is. Aan de andere kant is dit logisch aangezien je jezelf niet kon zien als dit niet zo was. Om een beeld te geven, kijk even hoe claire’s zaklamp deze ruimte verlicht.
Claire
Als het visuele aspect nog niet genoeg is, hebben we gelukkig nog wat geluiden om de sfeer de versterken. Alweer weet Capcom hier om de spijker op zijn kop te slaan. Ken je dat gevoel dat je graag met een headset wilt spelen, maar ook weer niet? Indien je dat gevoel nog niet kent, probeer het eens uit in Resident Evil 2. Dan ken je het gevoel wel. De geluiden in deze game zijn zo goed gemaakt dat je simpelweg goed moet luisteren op sommige momenten om te horen of de kust veilig is. Is Mr. X in de buurt? De dreunende voetstappen hoor je van een eindje aankomen en hoe dichter ze bij je in de buurt komen des te harder je ze zal horen. Je kunt zelfs door goed te luisteren bepalen waar hij ongeveer is. Twee kamers verderop, of zit hij boven? Heeft hij zojuist een deur geopend?  Daarnaast klinken de geluiden van de omgeving levensecht zoals de regen die buiten tegen de ramen kletst.
Mr X Re2

Gamedesign en vijanden

Is er dan niets negatiefs te melden over Capcom’s REtake on Resident Evil 2? Bijna niet, maar misschien toch wel een beetje. Hetgeen wat eerlijk gezegd meer frustrerend is dan lastig zijn verschillende boss-fights in deze game. Er zijn er genoeg en deze zijn stuk voor stuk erg interessant met toffe tactieken die niet al te lastig zijn uit te voeren. Het grote probleem bij de boss-fights is de beschikbare ruimte. Je personage is niet bepaald een atleet en van duiken hebben ze nooit gehoord. Indien je te weinig afstand bewaard zal je ongetwijfeld geraakt worden als er een boss op je afstormt. Een simpele ontwijk mogelijkheid had dit hele probleem kunnen voorkómen. Het was niet eens een probleem geweest als de ruimtes wat ruimtelijker waren. Bijna alles boss gevechten spelen zich af in smalle ruimtes. Begrijpelijk ook. Het geeft je een nauw gevoel waarin je snel moet reageren voordat je de pineut bent, maar de mogelijkheid om even weg te duiken of om aan de kant te springen past best goed in het straatje van snel reageren. Het voelt te vaak aan dat je alsnog wordt geraakt terwijl je er zelf zeker van was dat je op tijd bent gaan uitwijken.
Aan de andere kant zijn zombies ontzettend vet en geloofwaardig in deze game. Zo’n drie schoten in de smoel zal ze vloeren, al is dit soms slechts tijdelijk. Indien je het gezicht niet fataal in 100 stukjes tegen de muur blaast is er een aanzienlijke kans dat de zombie in kwestie gewoon weer opstaat of is verdwenen als je er nog eens langs loopt op een later tijdstip. Shotguns zijn vooral effectief om een zombie letterlijk een kopje kleiner te maken en het voelt dan ook enorm goed om dit te zien gebeuren. Vaak lopen zombies zelfs plaatselijke schade op. Zodra je ze bewerkt met je pistool kan je zien waar de kogel hem geraakt heeft. Ontzettend bruut! Helaas lijkt dit niet consistent te zijn. Soms gebeurt het, soms niet.
Resident Evil 2

Dit is hoe je backtracking toepast

Backtracking, iedereen heeft er een mening over en meestal is deze mening niet erg positief. Waarom? Backtracking is meestal een enorm luie manier om een game te verlengen en om je te forceren om terug te gaan naar plaatsen die je al hebt bezocht. Dit geld ook voor Resident Evil 2, maar op een heel ander niveau. Backtracking is een groot element van deze game, maar op een goede manier. De hele game ben je er mee bezig en steeds kom je een stukje verder en kan je meer ruimtes doorzoeken naarmate je meer spullen vind om je te helpen in je zoektocht. Bepaalde ruimtes zijn op verschillende manier afgeschermd tot je een sleutel, tang, code of ander speciaal item tegenkomt om de ruimte te ontgrendelen. Het vinden van een dergelijk item en te herinneren waar die voor doelde om er vervolgens op af te gaan wekt een zekere vorm van nieuwsgierigheid op. Wat zit er in die kamer? Welke ruimte kan ik daarna openen? Wat zal ik nodig hebben om deze ruimte te ontgrendelen? Deze gedachte gaan de hele game door je hoofd heen en deze manier van backtracking in een game is enorm vet gedaan.
Resident Evil 2

Resident Evil 2 is een horrorgame die er gruwelijk bij staat. Zowel in geluid als grafisch is het een meesterwerk en qua gameplay zijn er maar heel erg weinig dingen die beter hadden gekund. De game speelt enorm fijn en het doorspelen van meerdere verhalen wordt ontzettend gestimuleerd. Voor de volledige ervaring is dan ook noodzakelijk om te doen. Gelukkig wordt het geen enkel moment vervelend om de game meerdere keren door te spelen aangezien je nieuwe playthroughs zullen verschillen. Daarnaast biedt de game veel uitdagingen waar je je in kunt storten om het maximale er uit te halen. Resident Evil 2 legt de bar nogmaals hoger voor de toekomst in deze genre. Alweer een waardige Resident Evil die alle onzin elimineert en zich focust op hetgeen waar het allemaal om draait. Gruwelijke horror.

• Replay Value
  • Personages en verhaal
  • Geluid en Grafisch geweldig