Review: The LEGO Movie 2 videogame

The LEGO Movie 2 videogame is de nieuwste LEGO game, voor het geval je de tel kwijt bent geraakt. Zoals je zou verwachten is de game sterk gebaseerd op de laatste LEGO film. Vandaar dat we de bekende personages terug zien in deze game.

In The LEGO Movie 2 videogame neem je het op tegen aliens die in veel verschillende maten en versies naar voren zullen komen. Welke vorm of maat je ook tegen zal komen, zal niet voor veel stres zorgen. De game is namelijk in geen enkele manier uitdagend als het aankomt op de verschillende, maar niet veelvoudige vijanden die je tegenkomt. De uitdaging die je uit deze game kunt halen zit zich ook niet helemaal in het verhaal. De uitdaging die je er wél uit kunt halen zit zich in het volledig uitspelen van de game.
Lego Batman

Voor jong en oud

The LEGO Movie 2 Videogame is ongetwijfeld een game die meer gericht is op een jonger publiek. Dit is helemaal niet erg aangezien het om LEGO en DUPLO gaat. Omdat de game vooral gericht is op een jonger publiek is dit direct af te leiden aan de gameplay, taalgebruik en het verhaal. Deze zijn namelijk vrij eenvoudig en enorm kindvriendelijk. Ondanks de eerste indruk misschien kinderachtig is, is deze LEGO game een prima spel voor iedere doelgroep. De game wist me bijna de hele playthrough wel te vermaken en dat komt niet omdat het verhaal zo goed is.

De magie van LEGO

Hoe je het ook went of keert, LEGO zal altijd een belangrijke rol spelen in het leven van velen kinderen. Spelend leren kinderen heel veel dankzij de slimme manier hoe LEGO ontworpen is en geeft een voldaan gevoel zodra dat bouwwerk eindelijk voltooid is. Ikea kan een voorbeeld nemen aan de instructie boekjes van LEGO, maar dat is een verhaal voor een andere keer. In de videogames van LEGO zit een dergelijk soort magie verwerkt, maar dan in de puzzels die je spelend door de verschillende werelden oplost.
Tijdens het spelen zal je tegen verschillende obstakels aanlopen. Zo zal je je collectie aan LEGO bouwstenen moeten benutten om bepaalde constructies te maken om andere inwoners van de LEGO werelden te helpen. Een elektrische poort kan niet meer open gaan. Het is aan jou om een elektro-motor te plaatsen zodat de poort weer functioneer zoals bedoeld. Er zijn verschillende blauwdrukken die je kunt inzetten om bepaalde gebieden van een wereld open te stellen voor verkenning of om opdrachten mee te voltooien. Hoe verder je komt in het verhaal, hoe meer blauwdrukken je vrij zal spelen. Hetzelfde geldt voor handige voorwerpen die je kunt en zal moeten gebruiken. Al deze tools en blauwdrukken zorgen er voor dat je je ultieme doel haalt: 100% wereld voltooiing.
Lego Emmet

Terug naar de oude werelden

Door het verhaal te spelen zal je de werelden die je afreist automatisch voor een deel door spelen. Als je echt alles wilt doen in een wereld zal je het verhaal eerst helemaal moeten uitspelen. Gelukkig duurt dit verhaal maar een paar uurtjes waardoor je genoeg tijd overhoudt om op verkenning uit te gaan. Om bepaalde opdrachten te voltooien heb je tools en blauwdrukken nodig die je pas later in het verhaal zal vrijspelen als je op een andere LEGO wereld zit. Gelukkig kan je eenvoudig terug naar de oudere werelden om de opdrachten te voltooien om de resterende “Master Pieces” te verzamelen. Dit zijn paars-doorzichtige bouwstenen waar je niets mee doet. Het zijn verzamelpunten die liggen verspreid over iedere wereld. Sommige moet je zoeken, deze liggen verstopt. Andere krijg je door opdrachten te voltooien van LEGO inwoners. Als je alle “Master Pieces” op iedere wereld hebt verzameld heb je game volledig uitgespeeld. In totaal zijn er 475 van deze stenen.
Er zijn een hoop verschillende werelden waar het verhaal je doorheen sleurt, maar er zijn ook een paar werelden waar je kleine verhaaltjes op zich kunt doorspelen en wederom Master Pieces kan verzamelen. Voor de creatieve geest is er één wereld waar je volledig aan de slag kunt gaan met je eigen creativiteit. Deze wereld is leeg en bevat slechts enkele ruïnes. Het is aan de speler om hier nieuw leven in te blazen door het plaatsen van verschillende gebouwen zoals een politiebureau, een dierentuin, ijscosalon en de Batcave. Ook op deze planeet moet je Master Pieces verzamelen. Hoe verder je komt in het spel hoe meer blauwdrukken van gebouwen je vrij zal spelen om te plaatsen om Master Pieces te verzamelen.
Rex Lego

Lootboxes, maar geen zorgen!

The LEGO Movie 2 videogame maakt gebruik van relikwieën die een beetje fungeren als lootboxes. Geen zorgen! Deze lootboxes kan je niet kopen maar krijg je door het openen van kisten en het verslaan van vijandelijke wezens. Deze relikwieën komen in verschillende vormen en geven stuk voor stuk verschillende beloningen. De beloningen kunnen variëren van outfits voor je LEGO personage (dit zijn er ontzettend veel!) tot blauwdrukken voor gebouwen, spullen zoals hamers, wapens, maar ook taarten. Tot aan het einde van de game blijf je nieuwe spullen ontgrendelen want er zijn ontzettend veel spullen die je kunt vinden in deze relikwieën. Hierdoor kan je wanneer je wilt switchen van outfit om te veranderen in Batman, een cowboy, ruimtevaarder of een van de andere meer dan 100 personages.

Aquaman Lego
Met Aquaman op de foto!

Een snel avontuur

Ondanks dat deze LEGO game er op eerste blik ontzettend groot uitziet is het daadwerkelijke avontuur in de game vrij kort. Het verhaal speel je door in enkele uurtjes en was een kleine teleurstelling. Het is overduidelijk niet een game gebouwd om een sterk verhaal te hebben, misschien wel begrijpelijk aangezien het is gericht op jonge kinderen. Zodra het verhaal voltooid is en je verder kunt gaan met het voltooien van de game zal je nog enkele uren bezig zijn om alles te voltooien. Deze LEGO game vormt daarmee een uitstekende instap voor jonge spelers in de gaming wereld. Er worden spel mechanieken getoond en benut in lichte vorm die je in veel spellen terug komen, maar dan in grotere en veel ingewikkeldere mate. Het backtracken in deze LEGO game is daar een groot voorbeeld van.
Lego Platinum

The LEGO Movie 2 Videogame zorgt voor een snel, plezierig, maar niet memorabel avontuur in een groot LEGO universum. Voor zowel jong als oud, met de nadruk op jong. Ondanks het verhaal compleet genegeerd kan worden biedt deze game genoeg plezier in het oplossen van puzzels. Er zijn genoeg werelden om te ontdekken, maar helaas is niet iedere wereld even interessant om te verkennen. Bepaalde elementen in de game voelen compleet overbodig en niet doordacht. De munten verdien je op een sneller tempo dan je ze kunt uitgeven bijvoorbeeld. Op andere momenten voelen toegepaste elementen wel goed, zoals het toevoegen van meer gereedschap om puzzels op te lossen. Al met al zal deze game geen memorabele herinneringen bij je achterlaten, maar aan de andere kant ook geen littekens en is het een prima game om op te pikken voor de adviesprijs waar hij voor wordt aangeboden.

• Ziet er goed uit
  • Bouwen met LEGO
  • Puzzels