Review: Borderlands Game of the Year Edition

Borderlands verscheen voor het eerst in 2009. Dat is tien jaar geleden. In tien jaar is er een hele boel gebeurt, maar in Borderlands is alles hetzelfde gebleven, en dat is maar goed ook. Want deze game heeft eigenlijk helemaal geen remaster nodig.

Dankzij haar unieke artstyle en gameplay mechanieken die op de dag van vandaag nog steeds gebruikt worden is Borderlands een tijdloze game. De Looter-shooter genre heeft veel mogen leren van Gearbox en omdat de genre op zich weinig innoveert speelt deze 10 jaar oude game nog steeds evengoed als je je kunt herinneren. Dat is tenminste zo als je je het kunt herinneren. Aangezien de game al 10 jaar oud is, zijn er waarschijnlijk veel hedendaagse gamers die nog nooit een Borderlands game hebben mogen ervaren.
Indien dit het geval is, biedt de Game of the Year Edition van het eerste deel uit de franchise, alles wat je nodig hebt om er verliefd op te worden. Heel veel loot, droge humor, uitdagende shoot-outs en een semi-open wereld.
Borderlands

Pandora in 4K

In Borderlands bevind je je op de planeet genaamd Pandora. Het is aan jou om te kiezen uit één van de vier speelbare Vault Hunters. Deze personages hebben stuk voor stuk hun eigen specialiteiten. Hier biedt Gearbox je de mogelijkheid om te kiezen voor een speelstijl die het beste past bij je persoonlijke voorkeur. Het biedt ook een dergelijke vorm van herspeelbaarheid indien je de game op een bepaald personage al een keer hebt doorgelopen.borderlands
Je bent een Vault Hunter en dat betekend dat je op zoek bent naar een Vault. Wat is zo’n Vault precies? Dat weet helemaal niemand, maar het bevat schatten die je steenrijk zullen maken. Je komt te weten dat zo’n Vault ergens op Pandora ligt verscholen. Het is aan jou om op onderzoek uit te gaan. Eenmaal aangekomen in Pandora wordt je door de bus afgezet bij de bushalte waarna je eerste avontuur in de wereld van Borderlands van start zal gaan. Thank you Bus Driver.
Je wordt begroet door een klein robotje, genaamd; CL4P-TP. Je mag hem ook Claptrap noemen. Dit kleine robotje is jouw guide door Pandora en zal je geregeld tegenkomen op je reis waar hij nodig zijn ongekende dance moves tentoon moet stellen.

Gameplay en speelstijl

Borderlands is één van de eerste games die voor zijn tijd enorm diverse speelstijlen aanbood. Mede dankzij de verschillende personages, maar ook door upgrade trees en de veel verschillende soorten wapens. Hoe je een bepaalde encounter aanpakt is totaal aan jou. Ga je guns-blazing de strijd aan, of pik je rustig iedereen er tussenuit met een sniper? Ben je gefocust op je rate of fire, of kies je toch voor wat extra levenspunten?
De keuzes die je maakt hebben een directe impact op de manier waarop je Borderlands zal gaan spelen. De impact is niet van dergelijke grote dat je gebonden blijft aan één bepaalde stijl zodra je je die richting in baant. Hierdoor kan je voortdurend wisselen tussen speelstijlen om er achter te komen wat jou het beste ligt, of wat het meest effectief is voor een bepaalde encounter.
Borderlands
De vrijheid in deze franchise is dan ook iets wat met open armen ontvangen wordt. Alhoewel de wereld niet geheel open is, maar je stukje voor stukje een weg baant door de open gebieden voel je je enorm vrij. Het quest systeem helpt ook enorm dit gevoel te stimuleren.
De quests in Borderlands kunnen in sommige opzichten erg van elkaar variëren, maar als het puntje bij paaltje komt blijf je in principe gewoon bad guys neer maaien met al je toffe wapens en gadgets. De quests kan je lekker op je eigen tempo uitvoeren en deze kunnen bestaan uit quests die direct zijn verbonden aan het verhaal, maar ook losse quests voor extra xp of extra loot.
Borderlands GOTY

De grens opzoeken

Borderlands is een game die zich na 10 jaar nog steeds goed staande weet te houden dankzij alle bovengenoemde elementen. Visueel is de game er niet heel erg veel op vooruit gegaan, maar dat hoeft ook helemaal niet. Zelfs de 10 jaar oude game ziet er nog steeds erg goed uit door de unieke artstyle die gebruikt wordt in deze franchise. De hogere resolutie textures zorgen voor een visueel plaatje waarvan je niet zou zeggen dat het origineel al 10 jaar oud is. Het had net zo goed een game van 2 jaar geleden, of gisteren kunnen zijn.
De game bevat alle DLC waardoor je niets van het originele verhaal hoeft te missen. Je kunt zelfs je save files van je originele game exporteren en importeren in de Game of the Year Edition. Heb je een aantal broertjes of zussen? Je kunt de game namelijk ook in co-op spelen tot en met 4 spelers. Er zijn nog maar weinig games met ouderwetse couch-co-op tegenwoordig.
borderlands 4 speler coop
Dat gezegd te hebben is Borderlands Game of the Year Edition de ultieme game om het voorjaar mee in te gaan. Voor zowel nieuwe, als terugkerende spelers is dit een uitgerekend moment om jezelf klaar te stomen voor Borderlands 3, welke later dit jaar zal lanceren.

• Tijdloos
  • Visueel nog steeds sterk
  • Droge humor