Column: Volgens Google is cloud-gaming de toekomst?

Google betreedt met Stadia de gaming markt. Volgens Google zijn diensten de toekomst en gaming is hierin geen uitzondering.

Netflix had in het begin 2000 het wiel opnieuw uitgevonden. Voor het huren van films hoefde je de deur niet meer uit en je niet meer druk te maken over het te laat terugbrengen van een film. Je betaalt een vast bedrag per maand en mag twee films op elk gegeven moment thuis hebben. Wilde je een nieuwe film, moest je er eentje terug sturen. Rond de tijd dat de miljardste DVD bij een klant geleverd werd, werd de streamingdienst van Netflix geïntroduceerd. Geen limiet op de hoeveelheid films, niet meer naar de brievenbus. Ten alle tijde toegang tot alle content. In beide gevallen een zogenaamd flat-rate voor het onbeperkt consumeren van films. Vele concurrerende diensten van van grote spelers beginnen ook stevige tractie te krijgen.
google
Ook muziek wordt ondertussen vooral op deze manier geconsumeerd met diensten als Spotify en Google Play Music. Zelfs (luister)boeken worden zelfs via vergelijkbare diensten aangeboden.

Games

Het lijkt er dus op dat geen enkel medium veilig is. Gamers zijn echter iets koppiger dan de gemiddelde consument. We willen nog steeds eigenaar zijn van een product. Sinds 2004 en de introductie van Steam is dit wel steeds meer digitaal geworden in plaats van fysiek. Echter zijn we nog steeds “eigenaar” van de games die in onze lijsten staan. Xbox en EA zijn wel al een tijd aan de slag met Xbox Game Pass en EA Access. Onbeperkte toegang tot een flinke bibliotheek games, waaronder nieuwe titels. Wel moet je deze games nog steeds downloaden en installeren. Dit is niet heel erg nieuw, Nintendo en Sega hebben in de jaren negentig al soortgelijke diensten aangeboden. Deze waren wel een stuk duurder en omslachtiger.
Sony biedt al een tijdje daadwerkelijke game-streaming aan. De hardware staat in een datacenter en het beeld wordt naar je scherm gestuurd. Een jaar of tien geleden zagen we soortgelijke diensten van Onlive en Gaikai, beide opgeslokt door Sony. Voor 15 euro per maand (of één meier per jaar) kun je je kiezen uit een lijst van ruim 650 PlayStation 3 en 4 games, en een handjevol PlayStation 2 games. Deze kun je dan spelen op o.a. PlayStation Vita, PlayStation 3 en 4, PC en TV’s van Sony en Samsung. EA en Microsoft staan op het punt om Project Atlas en Project xCloud uit te brengen. Beide beloven ondersteuning voor een breder arsenaal zoals smartphones, diverse consoles, PCs en webbrowsers.

Deze dame verdient een oscar…
Game-streaming, of cloud-gaming, is dus niet iets nieuws, naast de genoemde voorbeelden zijn er nog eens vijf keer zoveel kleinere providers. Waarom heeft Google dan alle aandacht met hun game-streamingdienst Stadia?

Google Stadia

Ik denk dat het vooral te maken heeft met de marketingmachine van Google. Als geen ander weet Google hoe ze iets aan de man moeten brengen. Er worden argumenten benoemd die allemaal al eerder bedacht zijn. Google weet er wel weer een eigen draai aan te geven. Mensen ergeren zich groen en geel aan de hoeveelheid updates die apparaten tegenwoordig binnen krijgen en hun dagelijkse routine in de war schoppen. Dus zegt Google “je hebt geen updates meer nodig”. Ergens klopt dat natuurlijk wel, maar de apparaten waarop je speelt hebben wel weer met deze updates te kampen. Andere selling points zijn ook niet echt uniek. Voorbeelden zijn de grote hoeveelheid apparaten die ondersteund wordt of de controller en ingebouwde Twitch en Youtube support.
Bovendien blijven de gebruikelijke vragen bestaan. Hoe zit het met latency? Google geeft als antwoord dat latency niet zoveel uitmaakt gezien de latency van de hersenen. Wellicht dat de leek hiervan onder de indruk is maar gamers weten over het algemeen dat het wel degelijk invloed heeft. Waarom merken sommige pro-gamers dan zelfs het verschil tussen een scherm met 2ms responstijd t.o.v. 8ms? Zelf merk ik zo’n verschil niet, maar als een ondertiteling 50ms afwijkt, heb ik dat direct door. Dat is minder dan een retourtje van een signaal in cloud-gaming. Google geeft dus niet een antwoord hoe ze dit verbeteren maar waarom het volgens hun niet van belang is. Uiteindelijk durf ik het niet te zeggen want ik heb er nog niet mee kunnen spelen. Wat ik wel weet is dat ik nu al de kriebels krijg van de compression-artifacts.
https://www.youtube.com/watch?v=vsaenNSjclY
“Thrilled to announce”…

Allemaal over op cloud-gaming?

Waar we op passieve media al grotendeels over zijn op cloud en streamingdiensten, zijn er betreft gaming twee struikelblokken. Ten eerste zijn gamers de meest vervelende en kritische consumenten (ik kan het weten). Alsof je voetbalfans met audiofielen combineert. Als tweede spelen compressie en latency nog een te grote rol om het een valide optie te maken. Het lijkt de laatste tijd normaal om technieken al op de markt te zetten voordat ze volwassen zijn. Alles om te voorkomen dat de concurrent ermee aan de haal gaat. Dit zorgt vaak tot slechte producten en diensten (Samsung Galaxy Fold anybody?) en een verlies aan consumenten vertrouwen.
Dus ligt de toekomst bij cloud-gaming? Als ik die vraag moet beantwoorden denk ik dat we nog minimaal een hele console generatie moeten wachten. Tegen die tijd zien we al een PlayStation 6, Xbox Three(?) en Geforce RTX 4080(?) kaarten. Nu is Latency nog te hoog en bedrijven kunnen er niet vanuit gaan dat iedereen beschikt over internet met glasvezel-achtige bandbreedtes. Gaat Google dus iets toevoegen? Nee… Het enige wat ze wellicht zullen bereiken is waar het moderne Apple is groot geworden, het populariseren van andermans techniek bij de ‘gewone’ consument.

Over intheGame

Binnen de bloeiende omgeving van elektronisch entertainment is intheGame een waardevolle entiteit en een integraal onderdeel van het dynamische ecosysteem van iTGmedia. Sinds zijn oprichting heeft intheGame zich gevestigd als een toonaangevende gemeenschap binnen de wereld van gaming en elektronisch amusement, gedreven door een passie voor het delen van actueel nieuws en boeiende content.

intheGame zoekt jou

Ben jij geïnteresseerd in het versterken van ons team?
 Dan zijn we op zoek naar jou!

Join de community

Wij delen onze passie graag met jou op zoveel mogelijk manieren. Volg ons op onze kanalen!

Hostingbeheer & sponsor:

Login to enjoy full advantages

Please login or subscribe to continue.

Go Premium!

Enjoy the full advantage of the premium access.

Stop following

Unfollow Cancel

Cancel subscription

Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.

Go back Confirm cancellation