Het eerste jaar van de E3 was 1995. De Electronic Entertainment Expo was echt een pers-evenement en eigenlijk best oninterressant voor de consument. Geen grote conferenties en shows maar vooral veel journalisten in saaie kleding. Tegelijk had de eerste E3 het meest epic moment in de historie van het event. In de aanloop naar de release van de PlayStation en Saturn liep de wrijving tussen Sony en SEGA flink op. SEGA kondigde aan dat de Saturn $399 zou gaan kosten. Sony’s antwoord? Tijdens de “keynote” van Sony loopt toenmalig PlayStation topman Steve Race het podium op, zegt two-ninety-nine en loopt weer weg. Een mic-drop was niet eens meer nodig.
Sinds in de nieuwe eeuw is de populariteit van de E3 geëxplodeerd. Vooral de rappe opkomst van het internet en de directe lijn tussen de pers en de consument maakte de expo booming. Hoewel de opkomst dit jaar nog steeds op hoge aantallen zat bleven enkele grote spelers weg, met name Sony. Phil Spencer van Xbox heeft zelfs aangegeven in een Twitch livestream van Giant Bomb dat hij vindt dat alle grote spelers wel aanwezig moeten zijn, waaronder Sony.
I wish Sony was here, I wish Activision was here. I think E3 is not as good when they’re not here […]
Waar Microsoft weinig gameplay liet zien, deed Nintendo dit wel. Mij heeft het echter niet kunnen boeien. Een lading ports, “The sequel to Breath of the Wild is now in development”, games die wel al gezien hebben en verder games waar ik zelf eerlijk gezegd niet warm voor loop. Wat mistte? Een nieuwe variant van de Switch. Ik had het niet verwacht, dit hadden ze namelijk al aangegeven, maar ik hoopte er stiekem wel op. Na de keynote van Nintendo is de geruchtenmolen wel blijven draaien. Er zouden al nieuwe Switch modellen in productie zijn. Misschien heeft het embargo tussen de VS en China wat te maken met eventuele afwezigheid op de E3.
Om een lang verhaal kort te maken, de geruchten worden steeds hardnekkiger dat Nintendo aan twee Switch modellen werkt. Eén die vooral draait om meer power, heel goed mogelijk gezien de graphics van enkele nieuwe Switch games, en een voordeliger model met een clamshell design zoals de DS en 3DS.
Het mag in ieder geval wel duidelijk zijn dat Nintendo en Microsoft de hoogste ogen hebben gegooid. Wat mij betreft heeft Microsoft wel echt gewonnen. Ze hebben niet veel gameplay laten zien maar Phil Spencer heeft aangegeven dat ze nu graag wat meer laten zien waarover ze bezig zijn in plaats van overal stevig de deksel op te houden. De meest booming zaken uit de keynote van Microsoft zijn natuurlijk Halo Infinite, Cyberpunk 2077 en Project Scarlett. Dit maakt de rest niet saai. Er was meer info over de Xcloud, het belangrijkste hiervan wellicht dat je je eigen console GRATIS als server mag gebruiken, Xbox Game Pass PC en Xbox Game Pass Ultimate, Phantasy Star Online 2 en Elden Ring. Het moment von Keanu Reeves op het podium was een beetje awkward maar wel gaaf.
Buiten Nintendo en Xbox waren er wel nog wat leuke zaken als Jedi: Fallen Order en wat BFV, Apex en Sims content van EA. Bethesda en Square Enix hebben nog wat leuke beelden laten, Devolver wist nog gave Indie content te brengen en Ubisoft was boven alles weer heel voorspelbaar. Nu ik er zo over praat was er eigenlijk toch wel genoeg te zien dit jaar, maar het spektakel van voorgaande jaren voelde ik niet echt. Wellicht heeft het wat te maken met de afwezigheid van echte concurrentie, zoals we die van vroeger kennen. Of verwachten we elk jaar meer spektakel en zijn we minder snel onder de indruk. Ach ja, we gaan weer door, over twee maanden is weer Gamescom en wellicht is het dan anders.
Tagged as:
299 E3 Jedi Microsoft Nintendo Playstation 5 Scarlet Sony Switch Xbox
About the author
Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.
Binnen de bloeiende omgeving van elektronisch entertainment is intheGame een waardevolle entiteit en een integraal onderdeel van het dynamische ecosysteem van iTGmedia. Sinds zijn oprichting heeft intheGame zich gevestigd als een toonaangevende gemeenschap binnen de wereld van gaming en elektronisch amusement, gedreven door een passie voor het delen van actueel nieuws en boeiende content.
Ben jij geïnteresseerd in het versterken van ons team?
Dan zijn we op zoek naar jou!
Please login or subscribe to continue.
No account? Register | Lost password
✖Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖
Be the first to leave a comment