Review: Pawarumi, een Indie arcade shooter

Vandaag is de nieuwe Indie arcade shooter Pawarumi uitgekomen voor de Nintendo Switch en de Xbox One. Wij mochten er al mee aan de slag om de game uitgebreid te testen voor jullie. Pawarumi van de makers Manufacture 43 poogt met deze game een leuke twist te geven aan de genre arcade shooters of shoot’em ups. Zijn ze daar in geslaagd? Of is dit nummer zoveel in het rijtje?

Arcade shooters of shoot’em ups zijn één van de oudste genres op de gaming markt. Hoewel deze genre de laatste tijd alleen nog populair is bij speedrunners of highscore players, zien we zo nu en dan weer een titel voorbij vliegen. Zo ook Pawarumi. Pawarumi is in grote lijnen niet anders dan de meeste arcade shooters. Bestuur een ruimteschip en schiet erop los in een futuristische setting. Uiteraard omlijst met een korte verhaallijn die je snel genoeg kent wanneer je elke keer opnieuw begint.

Pawarumi is een typische arcade shooter waarbij je geen levens of save points hebt. Eenmaal verslagen of dood, kan je de game weer van voor af aan spelen. Wanneer je een stage verslagen hebt, word deze wel toegevoegd aan je training mode lijst. Hierin kan je de level continue herhalen om het maximale uit de stage te halen als je je wilt richten op de highscore lijst. Het verhaal gaat over Axo, de speler, de piloot van de Chukaru. Axo heeft elke verdediging van de aarde vernietigd, dit omdat ze werd bezeten door een buitenaards wezen. Tijdens de verschillende stages maak je een flashbacks naar je verleden om de game vervolgens af te sluiten met je wraak stage.
Een typische arcade shooter met het principe van steen papier en schaar. Zo kan je Pawarumi het beste beschrijven qua gameplay. Je ruimteschip Chukaru kan drie verschillende normale aanvallen doen. Deze aanvallen zijn gecodeerd met drie kleuren en dieren. Zo heb je de blauwe condor(laser), de groen slang(gatling gun) en de rode jaguar(missiles) als wapens. Je vijanden corresponderen aan deze kleuren. En hiermee begint het steen papier en schaar verhaal.
Door vijanden aan te vallen met de juiste kleur, repareer je je schild of levensbalk. Vervolgens kan je met een kleur ook de andere kleuren aanvallen. Afhankelijk van de combo die je maakt, kan dat twee voordelen op leveren. Één van die voordelen is dat je anderhalf keer zoveel schade doet. Maakt je de andere combo dan zal je balk van je speciale aanval opladen. Met je speciale aanval doe je een soort van algehele wipe van tegenstanders over je hele scherm.

Pawarumi is een simpele en vermakelijke arcade shooter. De game ziet er prima uit op de Nintendo Switch en biedt snelle en korte vermaak voor als je even niks te doen hebt. Het toevoegen van een steen papier schaar element bevalt prima en is goed uitgewerkt. Je kan naar harte lust een strategie pakken die bij je past. Voor de verdere uitdaging kan je kiezen uit drie moeilijkheidsgraden. Ondanks dat voelt de game aan als elke andere arcade shooter. De prijs van €14,99 is wellicht iets te hoog voor wat je krijgt. Met €9,99 was het een leukere bedrag geweest voor een game die je even tussendoor speelt om op de trein te wachten of wanneer je het kleine kamertje bezoekt.

Gespeeld op de Nintendo Switch
  • 6.5/10
    Verdict - 6.5/10