Elke generatie belooft weer geweldige dingen, features waarvan onze kaken de grond raken. Echter zijn er toch altijd weer minpunten, sommige die zelfs komen door nieuwe features. Noem ze slecht design, first world problems of noodzakelijk kwaad, sommige verwachtingen worden altijd verbroken. Positief én negatief. Maar ondanks alle beloftes, alle spectaculaire nieuwe features, het blijft uiteindelijk toch hetzelfde.
Is dit slecht? Helemaal niet. We verwachten uiteindelijk één ding van onze consoles en dat is games spelen. Al het andere is bijzaak. Zowel Sony als Microsoft hebben ook aandacht proberen te leggen op media functies. Wat betreft DVD en vervolgens Blu Ray heeft Sony hier wel succes mee gehad. Verder dan dat eigenlijk niet. Microsoft is er zelfs keihard door op het gezicht gegaan. Als Xbox fan moet ik zelfs toegeven dat de Xbox One presentatie van 2013 een regelrechte ramp was. De focus op TV en de bediening van de Xbox was groter dan die op games.
De innovatie moet liggen bij gaming gerelateerde features. Hier zit natuurlijk wel een grens aan. Kijk naar het Controller ontwerp. Ooit zal deze misschien veranderen, maar voorlopig nog niet. Tot nu toe heeft het laten zien een efficiënt design te zijn. Pogingen zoals de ‘mislukte’ Steam Controller hebben dit ook laten zien. Enkele features toevoegen, ok, maar niet ten koste van wat het al is. Een touchpad of triggers met vibratie zijn leuke toevoegingen die niets afnemen van wat het al is.
Iets wat we de huidige generatie voor het eerste zagen is de noodzaak van het installeren van je games op een harddisk. Tegenwoordig is dit zo goed als noodzakelijk. Games die geladen moeten worden van een optische schijf is vandaag de dag niet meer reëel. Laadtijden zouden een kwestie van minuten zijn, niet seconden. Keerzijde is dat er een flinke harde schijf in moet zitten. 500 GB of 1 TB is de standaard voor een console, maar met games die langzaam naar 100 GB+ gaan is die natuurlijk snel vol. Uiteraard zijn externe schijven een optie, maar niet zo clean zoals zou moeten zijn. Het vervangen van de interne schijf is in principe niet mogelijk.
Rond de tijd van de release van de huidige generatie consoles werden SSD’s voor PC populair. Beide partijen nemen dat natuurlijk mee in de volgende generatie. Xbox gaat hier zelfs een gedeeld geheugen tussen zetten voor nog hogere snelheden. Zowel Sony als Microsoft spreken over praktisch niet bestaande laadtijden. Een claim die ik nog met een stevige korrel zout neem. Tevens vraag ik me af wat de opslag van deze SSD’s gaat worden. Prijs is namelijk een belangrijke factor en durf te zeggen dat zowel de PlayStation 5 als Scarlet geen 2TB aan opslag zullen hebben. Opties? Tja, een harde schijf erbij defeats the purpose, zoals de Engelse dan zeggen.
Iets waar gamers ook al tijden om vragen is Backward Compatibility. Microsoft heeft al veel succes hiermee, Xbox 360 speelde vrijwel alle Xbox games en Xbox One speel steeds meer Xbox 360 én Xbox games. Zowel Sony als Microsoft beloven dat alle content voor de huidige generatie ook werkt op de nieuwe generatie. Xbox heeft dan hiermee wel een streepje voor omdat dit ook Xbox 360 en Xbox titels betekent. Iets dat beide kampen ook beloven, en bijna niet onderuit te komen is, is Ray Tracing. Beide features die door fans min of meer verplicht worden gesteld.
Een buzzword wat we ook zien is 8K. Zitten we hierop te wachten? Wat mij betreft niet. De hoeveelheid rekenkracht die je ervoor inlevert is veel te groot voor iets wat praktisch niet meer zichtbaar is. Bovendien belooft Xbox 120fps. De korrels zout worden steeds groter…
Meer dan dit weten we eigenlijk nog niet. Wat ik me vooral afvraag is welk fysiek medium er gebruikt zal worden. Deze generatie kunnen we nog games spelen die we op schijf hebben. Over 25 jaar kun je nog steeds een game in een Xbox One of PlayStation 4 stoppen en deze werkt. Patches e.d. zijn geen garantie, maar het werkt. Zal dit straks ook nog zo zijn? Of gaat het de weg op van Steam? De Xbox One S en X ondersteuning beiden al de extra grote Blu Rays, die ook gebruikt worden voor 4K films. Op dit moment is 100 GB mogelijk en binnenkort 128 GB. De hoeveelheid opslag is voor nu dus nog geen probleem. Verder vraag ik me af hoe heftig game diensten als Xbox Game Pass gepusht zullen worden.
Wat zullen we verder nog zien? We moeten het nog even afwachten, wat ik denk dat wel al duidelijk is, is dat het draait om één ding: Games.
Tagged as:
Microsoft PlayStation Playstation 5 Scarlett Sony Xbox
About the author
Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.
Binnen de bloeiende omgeving van elektronisch entertainment is intheGame een waardevolle entiteit en een integraal onderdeel van het dynamische ecosysteem van iTGmedia. Sinds zijn oprichting heeft intheGame zich gevestigd als een toonaangevende gemeenschap binnen de wereld van gaming en elektronisch amusement, gedreven door een passie voor het delen van actueel nieuws en boeiende content.
Ben jij geïnteresseerd in het versterken van ons team?
Dan zijn we op zoek naar jou!
Please login or subscribe to continue.
No account? Register | Lost password
✖Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖
Be the first to leave a comment