5 juli 2020

Gamescom 2019: Aan de slag met Blasphemous

Tijdens Gamescom zijn we langs Team 17 geweest om aan de slag te gaan met twee nieuwe titels die binnenkort al gaan verschijnen. Over één titel gaan we je volgende week meer vertellen. Deze week nemen we een kijkje naar Blasphemous. Een 2D-sidescrolling Souls-like.

Blasphemous is een Metroidvania met een aantal Dark Souls gameplay elementen. Je bevind je in een groot doolhof met verschillende geheimen kamers en verschillende wegen die je af kunt leggen. Het bonfire systeem van de Souls games is ook aanwezig, maar iets anders dan je gewend bent. In dit geval zal je met altaren te maken hebben. Sommige fungeren als checkpoints, maar bepaalde zullen je ook nieuwe krachten kunnen leren. Je begint met een handjevol aanvallen en krachten. Door bepaalde shrines te vinden zal je steeds verder het verhaal te zien krijgen en nieuwe krachtpunten vrijspelen om te kunnen gebruiken.
Blasphemous
De game speelt zich af in de tijd van de Spaanse Inquisitie met een erg duistere en duivelse toon. De ontwikkelaars van de game bedachten zich dat er heel veel games zijn omtrent het oude Griekenland, Japan, China, en nog meer folklore met sterke fantasieverhalen. Ze konden zich echter geen Spaanse variant voor stellen van dit soort games. Blasphemous zou hier verandering in moeten brengen en doet dit in de vorm van een Dark Souls Metroidvania in een pixelart stijl. De game ziet er daarom ook gevaarlijk mooi uit op zowel de Switch als andere consoles.
Blasphemous GC19

Niet makkelijk

Tijdens onze speelsessie van een dik halfuur hebben we een kleine rondleiding gekregen en even zelf op ontdekking uit mogen gaan. Al snel wordt duidelijk dat het geen makkelijke game is. Vijanden zijn erg gevarieerd en uitdagend. Je beschikt over een mana-pool, maar als je dood gaat laat je deze mana vallen. Je kunt het weer gemakkelijk oprapen, indien je niet doodgaat voordat je terugkeert bij de plaats waar je gevallen mana ligt. Verder zijn er weinig strafpunten die je krijgt voor het doodgaan en daarmee is Blasphemous nog vrij vergevend voor spelers die niet goed bekend zijn met de genre.
Vuurbal
Indien het allemaal wat lastig is op sommige momenten kan je een andere kant uit gaan of er voor kiezen om een paar vijanden opnieuw te blijven verslaan zodat je meer currency opbouwt. Hiermee kan je bijvoorbeeld nieuwe krachten of perks kopen. In het begin van het spel kan je namelijk niet zien hoeveel levens je vijanden hebben. Met een perk die je kunt aanschaffen zie je opeens een levensbalk zodat je beter kunt inschatten hoeveel slagen je vijand nodig heeft.
Na onze speelsessie hebben wij kort gesproken met een ontwikkelaar van de game die ons ook door de hands-on sessie begeleide. Het interview zal je binnenkort ook op ons Youtube kanaal terug kunnen vinden.
Blasphemous verschijnt op 10 september al voor PC, Xbox One, Playstation 4 en Nintendo Switch.

Jordy Gerritse

Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.

View all posts by Jordy Gerritse →