19 april 2024

Review: Planet Zoo, maak je eigen Blijdorp

Frontier Developments heeft zijn  faam al te danken aan de succesvolle game Planet Coaster. In Planet Coaster kan je je eigen pretpark bouwen. Niet gek dat er na een verloop van tijd ook een dierentuin versie zou komen. Planet Zoo is de laatste game van Frontier Developments. Hierin kan je in alle rust je eigen dierentuin maken. Nou ja in alle rust, net als in Planet Coaster zijn er wel een aantal zaken die je aandacht opeisen.

Planet Zoo
Het is voor mij lang geleden dat ik een leuke builder game heb gespeeld. Door Planet Zoo ben ik weer helemaal terug in de builder games. Want als de game eenmaal goed loopt is het een geweldige dierentuin builder. De game bestaat uit een aantal verschillende modi. Je hebt de Campaign waarin je aan de hand van missies de spel leert spelen. In Franchise mode kan je je eigen dierentuin maken onder wisselende omstandigheden. En dan heb je nog de Sandbox mode waarin je naar hartenlust kan bouwen zonder dat je op de financiën hoeft te letten.
Planet Zoo
De Franchise mode is dan toch wel de mode die de meeste mensen zullen gaan spelen in Planet Zoo. In de opties kan je kiezen voor een online of een offline dierenpark. Offline heb je een computer gegenereerde dierenhandel waarin je je dieren kan aanschaffen. Online ben je wat meer overgeleverd aan de dieren die andere spelers te koop zetten. Deze worden verkocht en gekocht middels een andere valuta dan je standaard geld. Vooral in het begin van je dierentuin is het vaak geluk hebben bij de dierenhandel als je de wat zeldzamere dieren wilt hebben. Dit zorgt wel voor enige frustratie, zeker als je een nieuwe dierentuin start en dus altijd moet beginnen met de kleine diertjes.

Bouwen en verzorgen

Zoals elke builder game, ben je voor een aardig deel van je tijd kwijt aan het bouwen van je dierentuin. Als je nog geen eerdere game hebt gespeeld van Frontier Developments, dan is het even wennen met het bouwen van je dierentuin. Planet Zoo is vrij uitgebreid in met wat je kan doen en bouwen. Je kan praktisch alles bouwen en combineren in de game. En hiermee krijg je de meest fantastische ontwerpen. Op diverse fora kan je alle creaties bekijken van mensen die de game ook spelen. Niks is te gek en je kan lekker je creatieve geest erop los laten. Ook kan je je dierentuin in  verschillende thema’s bouwen die passen bij de dieren.
Planet Zoo
Naast het bouwen ben je de rest van je tijd kwijt aan het verzorgen van de dieren in Planet Zoo. Elk dier heeft zo zijn eigen voorkeur qua leefomgeving. Zo kan je de ondergrond veranderen waarop de dieren leven of dien je begroeiing aan het verblijf toe te voegen. Maar de dieren kunnen zich ook gaan vervelen in je verblijf, dit is opgelost door het verblijf te voorzien van speeltjes of andere voorwerpen. Ook moet je rekening houden met de samenstelling van je dieren. Daarbij kan je letten op geslacht maar ook op andere diersoorten.
Het jammere aan Planet Zoo is dat ze bij de basis game vooral landdieren hebben uitgekozen om mee te beginnen. Je hebt weinig keuze uit dieren die in het water leven. En de dieren die je kan kiezen zijn voornamelijk de tropische dieren. Hopelijk komen ze snel met een DLC waarbij je ook wat meer water dieren kan kopen, zoals pinguïns, orka’s, dolfijnen en otters. Ook zou het leuk zijn om vogels in je dierentuin te krijgen.

Verdict Planet Zoo

Planet Zoo is een goede en leuke dierentuin builder. Je kan heel uitgebreid je eigen dierentuin maken. Je hebt voldoende vrijheid en keuzes om het geheel naar eigen smaak in te richten. Daarnaast ben je ook genoeg tijd kwijt aan het verzorgen van je dieren en ben je niet enkel en alleen maar aan het bouwen. De Franchise mode is de leukste mode om te spelen. Online Franchise spelen is nog wat vervelend gezien je de meeste dieren niet met geld maar met een andere valuta moet kopen. En die valuta kan je alleen aankomen door zelf weer dieren te kopen of uit te zetten in de natuur. Daarnaast is het jammer dat er voornamelijk gekozen is voor landdieren. Ik had toch liever wat meer waterdieren gezien, hopelijk komt er snel een DLC aan. Maar desondanks is Planet Zoo echt een leuke game om te spelen.
Planet Zoo

Gespeeld op de PC
  • 8/10