26 november 2022

PlayStation Studios verwelkomt Haven Studios

Logo van Playstation Studios

Dit jaar staat al een geruime tijd in het teken van grote aankopen binnen de games industrie en er lijkt nog geen eind aan te komen. Haven Studios wordt verwelkomd in de steeds groeiende PlayStation Studios familie. Haven telt ondertussen al 60 werknemers en wordt de 18de studio die Sony opkoopt.

De studio werd op 16 Maart 2021 opgericht door Jade Raymond. Raymond mag zich een van de meest bekende veteranen noemen binnen de games industrie. Ze heeft gewerkt aan het lanceren van meerder game franchises zoals Assassin’s Creed en Watch Dogs. Verder heeft ze geholpen met het opzetten van de Ubisoft Toronto Studio als ook EA’s Motive Studios. Hierna had ze de leiding over Google’s interne game development projecten voor Stadia.

Bijna een jaar na dat Sony een initiële investering heeft gedaan om Haven Studios een boost te geven blijkt dat ze meer potentie in de studio zagen. Een gedeelte van die initiële investering was de deal dat Haven een first party game zou maken voor de studio. Dit is echter de eerste keer dat Sony een studio koopt die nog geen game daadwerkelijk gelanceerd heeft.

“Haven Studios is een opkomende studio met een uitzonderlijk team van talent, en we zijn verheugd hen te verwelkomen in PlayStation als onze eerste game-ontwikkelingsstudio in Canada. De focus van de studio op het creëren van een originele AAA-multiplayergame zal niet alleen de kracht van PlayStation 5 vergroten, maar zal ook een uitbreiding vormen op de diverse catalogus van game-ervaringen die alleen op PlayStation te vinden is.”

– Jim Ryan (CEO van Sony Interactive Entertainment)

Haven Studios is het afgelopen half jaar hard bezig geweest aan hun eerste game het blijkt te gaan om een ‘live service-ervaring gebouwd op een systemische en evoluerende wereld’, de game wordt ontwikkeld voor de PS5 en zou de volledige kracht van de PS5 moeten omarmen.

“We zijn verheugd om de kans te krijgen om samen te werken met en te leren van alle uitzonderlijke PlayStation Studios-teams. We zijn van plan de ongelooflijke mogelijkheden van de PS5 volledig te omarmen om nieuwe werelden te creëren die spelers inspireren en hen in staat stellen op nieuwe manieren verbinding te maken.” – Jade Raymond (Oprichter & CEO van Haven studios )

Herman Hulst, bekend van het oprichten van Guerrilla Studios kreeg afgelopen jaar de controle over PlayStation Studios, sinds zijn intreding heeft het bedrijf de focus gehad op het uitbreiden van de PlayStation familie met een breed arsenaal aan verschillende studios. Hij had het volgende te melden over deze aankoop.

“Jade heeft een team van wereldklasse opgebouwd met de creatieve en technische bekwaamheid die nodig is om zo’n ambitieus project te realiseren. We waarderen de toewijding van de studio aan het bouwen van een speler-first, collaboratieve game-omgeving die generaties lang meegaat en zijn verheugd date ze nu officieel onderdeel worden van PlayStation Studios.”

– Herman Hulst (Hoofd van PlayStation Studios)

De prijs van de aankoop is niet bekend.

Jade Raymond oprichter van Haven Studios
Jade Raymond oprichter van Haven Studios

 

Dave Schreurs

Al sinds jonge leeftijd zit ik met een controller aan het scherm gekluisterd, eerst voor een dikke beeldbuis tegenwoordig een OLED, kijkt toch wat fijner. Ik geniet met name van games met een goed verhaal, mijn favorites zijn de Mass Effect Trilogy, al komt God of War 4 aardig in de buurt . Verder een massive fan van Star Wars, Marvel en Harry Potter.

Bekijk alle berichten van Dave Schreurs →