Mijn Gamescom verassingen: Blair Witch en Overpass

gamescom

Op beurzen als Gamescom lijkt het veelal te draaien om het spektakel van games als Cyberpunk 2077, Modern Warfare en Need for Speed. Mijn hoogtepunten liggen meestal bij de games die überhaupt niet op mijn radar staan. De verrassingen op Gamescom 2019 zijn voor mij Overpass en Blair Witch.

Overpass

Het Zweedse Zordix is niet een ontwikkelaar waarbij bij de meeste gamers direct een belletje gaat rinkelen. Na in het verleden enkele matige 3DS games gemaakt te hebben, hebben ze inmiddels ook ervaring op moderne consoles en PC na het uitbrengen van een jetski- en sneeuwscooter game. Deze ervaring leidt ze tot Overpass, een game die vooralsnog al hun eerdere werk lijkt te overstijgen en welke ik op Gamescom heb mogen spelen.

Ik ben altijd in voor een goede racegame, maar niet elke racegame draait om snelheid. Overpass gaat over extreme offroad en hill climbing, oftewel hele ruwe terreinen en bergen beklimmen met je wagen of buggy. Hierin is de snelste tijd behalen wel van belang, maar over het algemeen zijn geduld en precisie veel belangrijker. Voor mensen die onbekend zijn met het genre: Het terrein is zeer ruw. Eigenlijk is het beter om te zeggen dat het terrein niet bestaat. Je rijdt over gaten, balken, modder, buizen en nog meer waarvan je in alle kanten op je smoel kan gaan. Ook beklim je heuvels waarvan het eigenlijk niet mogelijk is om met een voertuig te beklimmen.

verassingen

De gameplay kan frustrerend zijn, maar op de goede manier. In onze speelsessie van 30 minuten merkte we pas echt hoeveel belang er is om rustig aan te doen en op te passen met gas en momentum. Op sommige delen zul je meer dan tien keer omvallen en er zullen heuvels zijn die je dertig keer probeert op te rijden. Maar als het dan lukt is de voldoening enorm. Met je nieuw geleerde skills ga je verder de volgende uitdaging aan. Er is ook niet altijd een vast pad om te rijden, binnen de perken kun je verschillende benaderingen proberen. Tijdens het rijden is het mogelijk om te wisselen tussen twee- en vierwielaandrijving en beschik je over een sperdifferentieel. Rijd je op een quad dan kun je ook het gewicht van je rijder in de strijd gooien.

Uiteraard wil een uitgever graag spektakel laten zien en dat is precies wat Big Ben in de vorige trailer deed. De nieuwe gameplay trailer van Gamescom laat gelukkig een beter beeld van de game zien:

Blair Witch

Ik werkte in de bioscoop toen The Blair Witch Project uit kwam. Na elke vertoning kwamen er wel lijkbleke mensen uit de zaal met de vraag “Was dat echt!?”. Tevens waren er mensen die al voor het einde van de film de zaal verlieten. Blair Witch staat niet bekend om zijn zachtaardigheid. Afgelopen Gamescom hebben we de nieuwste telg in de franchise mogen ervaren.

verassingen

De demo was opgesplitst in enkele delen die allemaal een representatie van de verschillende elementen van de volledige game geven. Je begint met het volgen van je collega’s die al eerder het bos in zijn gegaan. Aan je zijde is je hond Bullit. Bullit vervult meerdere functies. Hij kan bijvoorbeeld vooruit zoeken of je waarschuwen als er iets aan de hand is. Behandel Bullit wel met een beetje liefde zodat hij zo goed mogelijk zijn werk doet. Elke keer als hij begint te blaffen kijk ik toch wat nerveus om me heen. Je hoort wat wind en geruis van bladeren dat steeds meer aanwezig lijkt te worden. Bullit begint nog eens te blaffen en de sfeer verandert rap en iets valt je van alle kanten aan. Althans, zo lijkt het. Je voelt je omcirkelt, maar je rent door, terwijl Bullit je de weg probeert te leiden.

Hoewel de ontwikkelaar nadrukkelijk aangeeft dat de game zich wel afspeelt in de wereld van Blair Witch, maar niet een nabootsing is van een van de films, zit er wel een camera-mechanic in de game. Je vindt tijdens het verhaal tapes die je in de camera kunt afspelen. Deze beelden hebben vervolgens invloed op de spelwereld. Speel je een bandje af waarop iemand een bepaalde deur open doet, dan gaat deze deur ook open op de huidige plek. Ook kan de camera dingen zien die het blote oog niet ziet.

Je hebt wel items bij je zoals een telefoon, zaklamp en camera, je hebt niets om je mee te verdedigen. Ook niet raar, want wat begin je tegen entiteiten als deze? Doordat je met items als je camera en telefoon bezig bent, let je minder op de wereld om je heen, waar ook weer iets kan gebeuren. Je hebt dus een constant ongemakkelijk gevoel, iets wat een film of game als deze juist zo leuk maakt. Onze pers-collega naast me stopte er halverwege mee omdat hij het te eng vondt. Als dat geen goed teken is weet ik het ook niet…

Verdict

Overpass voldoet aan een wens die ik vergeten was. Racing is een van mijn favoriete genres en voor offroad racing heb ik ook altijd een zwak gehad. Maar voor extreme offroad en hillclimbing hebben we nog niet echte een goede game gehad. Er is natuurlijk Spintires/Mudrunners maar dit brengt weer net teveel diepgang mee en heeft niet dat competitie aspect. Het is uiteraard nog even afwachten hoe de volledige game zich houdt, maar na het spelen op deze Gamescom vermoed ik dat ik heel wat uurtjes aan Overpass kwijt zal zijn. De game verschijnt in februari 2020.

verassingen

Blair Witch is een franchise die ik al een tijdje uit het oog verloren was. Ik heb eerder een trailer van de game gezien en ik had hem voor mezelf opgeslagen als “we kijken er eens naar”. Maar nu ik hem zelf heb mogen ervaren ben ik helemaal hyped. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten en kunnen we Blair Witch later deze week al spelen, aanstaande vrijdag is de game verkrijgbaar op Steam en Xbox One. Pro-tip: Speel de game in het donker en met een headset, en leg de luiers alvast klaar.

De grote games trekken groot publiek. Je kan dus niet bij alle glitter en glamor aanwezig zijn, hoe graag je dat ook zou willen. Maar zoals Mick Jagger zingt: “You can’t always get what you want, but if you try sometimes, you get what you need.” Dit zijn voor mij dan ook de twee games die mij het meest verrast hebben op Gamescom 2019.

Meer Gamescom:

Gamescom 2019: VR Showcase
Gamescom 2019: Cyberpunk 2077 – Wake up Samurai

Tags

Over: Lars JJ

Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.

dé Luisterhoek

dé Kijkhoek