18 maart 2024

Review: Dragon Quest Builders 2 – Therapeutisch bouwen

Het eerste deel van deze game was al fantastisch, maar kwam ook met zijn minderheden. Nu is het tijd voor een sequel die volgens de developers al het leuke uit de voorganger pakt en hier vervolgens nog een stapje bovenop doet. Dan hebben wij het natuurlijk over de enige echte: Dragon Quest Builders 2!

Even een momentje van eerlijkheid; Het eerste deel van deze bouwgame kwam in 2016 niet zo bij mij aan. Niet omdat de game slecht was, maar het interessegehalte was toen der tijd nog niet zo hoog voor mij als gamer. Toch gaf ik, na het zien van een aantal gameplay video’s, de game een kans. Waar toen achter werd gekomen, was wat voor een therapeutisch genot de game was. Je kan alles op je eigen tempo doen, je hebt specifieke doelen die voor je gezet worden en die je zelf kan maken. Buiten dat zag de game er tof uit, maar behield deze wel het ‘blok’ aspect op grafisch gebied. Langzaam maar zeker werd ik verliefd op dit eerste deel in de hoop dat er ooit een tweede zou verschijnen. Eind vorig jaar kwam dit tweede deel eindelijk uit, in Japan. Maar, na wat maandjes geduldig wachten kwam de game vorige week uit in het mooie Westen. Hoe vonden wij deze titel? Lees het in onze review!

Fundament

De bodem voor deze Builders sequel werd in het eerste deel al gelegd. Je strand ergens waar bouwen niet zo gewenst is, om vervolgens jouw eigen creatieve sprankel door je lichaam te laten rillen als een specht die tegen een boom op zit te hameren. Het is de bedoeling dat je resources gaat vinden, recepten gaat ontdekken, questen gaat volgen en ga zo nog maar even door. Op het eerste oog lijkt de game dan ook een combinatie van Minecraft met de Dragon Quest wereld. Al snel kom je erachter dat deze game veel en veel dieper gaat. Het bouw-/ en recepten-systeem gaat überhaupt al tien lagen dieper en de combat mag er dit maal ook wel wezen. Je gaat eilanden ontdekken, vrienden vinden en vijanden verslaan. Dit allemaal terwijl het ook nog eens de bedoeling is jouw weg naar de top te bouwen. Je mag het zo gek maken als je zelf wilt en hier komt het online aspect later nog op terug. Dit fundament voor de game is wat Dragon Quest Builders 2 onderscheid van andere constructiegames.
Dragon Quest Builders 2

In der beginnen

De game begint met een kleine character customization. Vervolgens start de game op een schip vol met skeletten en andere rare monsters. Je zit hier vast, gevangen. Daarna ga je een overduidelijke inleiding van de game spelen, waar je leert om spullen op te pakken en te verplaatsen, om zo bijvoorbeeld de omgeving te gebruiken om problemen op jouw pad op te lossen. Zo leer je hoe je moet craften, vechten en verbouwen. Na dat jij samen met de kapitein probeert om dit schip te redden van een boel binnenlopend water, verdrink je en strand je op een onbewoond eiland. Op dit eiland vind jij jouw nieuwe maatje, Malroth. Deze kerel wilt al gauw een sterker wapen hebben om jou te helpen met enige ‘probleempjes’ die in je weg komen te staan. Malroth vecht, beschermt en helpt jou met het vinden van nieuwe materialen. Dit allemaal met het doel zijn geheugen terug te vinden en de Children of Hargon te verslaan om al het kwaad de wereld uit te drijven. Verder is er niet veel wat ik voor jullie ga verklappen. Wel ontmoet je veel mensen, verpulver je veel vijanden en stapel je oneindig veel blokken op jouw weg naar een vredevolle wereld.
Dragon Quest Builders 2

Onder Constructie

Het bouwen is ditmaal een aantal trapjes hoger gezet. Je eerste echte taak is het bouwen van een boerderij vanaf niks, waar je zaden moet planten en vervolgens bij moet houden. Je krijgt meer en meer hulp van de dorpelingen die jij werft voor je team. Als jij taken verricht voor deze dorpelingen, dan zal jouw base steeds een hoger level ontvangen. Uiteindelijk zal je de mogelijkheid krijgen om dorpelingen zelfs mee te laten helpen met bouwen, in plaats van het bijhouden van zaden en verrichten van simpele taken. Dorpelingen voelen meer simulatie-achtig dan ooit en moeten nu bijvoorbeeld in de rij staan om een bad te kunnen nemen of om hun darmen te legen. De gebruikersinterface is vrijwel hetzelfde gebleven qua essentie. Jouw bouw-tools zijn echter een stuk breder georiënteerd en het craften is dan weer wat meer naar het fundament gebleven zodat jij alleen gaat bouwen wat je ook daadwerkelijk nodig hebt. Je wordt steeds gestuurd door opdrachten en je speelt hierdoor meer blauwdrukken vrij om geleidelijk beter en breder te kunnen bouwen. Na het onderhouden van de boerderij kan je naar steeds meer eilanden reizen en zo kom je in veel verschillende gebieden terecht met ieder een eigen charme en mysterie. Dit zorgt allemaal voor een geweldige ervaring.
Dragon Quest Builders 2

What Else is New?

Dragon Quest Builders 2 is uniek op veel meer fronten dan zijn voorganger. Je kan vanaf nu 64 blokken hoog stapelen, in plaats van 61. Dit zorgt natuurlijk voor hogere kastelen. Net als in Super Mario Maker 2 kan je ook hier nu eindelijk hellingen maken. Er zijn meer dieren beschikbaar, je wapen en hamer zitten nu op aparte knoppen,  je kan nu beter zweven met je Windbreaker Cape en in het water springen vanaf hogere hoogten. De grootste toevoeging is de multiplayer die je met jezelf en drie andere vrienden kan ervaren.
Eén leuk multiplayer aspect is dat je op een Billboard snapshots van andere spelers kan bekijken om inspiratie te krijgen voor je eigen gebouwen en thema’s, hier zie je de gekste dingen en de mooiste werelden of gebouwen. Buiten dat kan je, na het uitspelen van het eerste eiland, samen met drie andere vrienden het avontuur aangaan. Zodra jij Furrowfield klaar hebt, kan je een quest zoeken met een Stone Tablet. Je moet hier vier objectieven bouwen en daarna speel je de Explorer’s Shores vrij. Hier is een portaal te vinden naar de multiplayer toe. De game heeft cross-play tussen de Playstation 4 en de Nintendo Switch. Je kan niet alles in co-op spelen, maar een groot gedeelte van de game staat wel voor je vriendengroep open. Zo kan je elkaars werelden bezoeken en nog veel meer! Dit online aspect maakt de game een stuk leuker en diepgaander en is zeker geen gemis.
Dragon Quest Builders 2

Graphics en Geluid

Dragon Quest Builders 2 ziet er meer dan goed uit. De game behoudt de warme Dragon Quest stijl maar heeft die welbekende Minecraft blok-elementen erin verwerkt. De omgevingen wisselen aardig goed af op gebied van sfeer en thematisch is dit ook wel dik in orde. De map werkt vloeiend en heeft een prachtig design met 2.5D animaties, personages zien er stuk voor stuk leuk uit en ook de interactieve mogelijkheden zijn verbeterd tegenover het eerste deel. Het enige stoorpuntje is de conversaties. Het verhaal is leuk maar het constant bladeren door conversaties die soms veel te vaak aanwezig zijn kan tot lichte irritatie leiden. Geluidstechnisch zit de game meer dan prima. Alle omgevingsgeluiden zijn zoals je hoopt dat ze zijn en de muziek is een genot op zijn tijd. Als je mensen aanspreekt, hoor je net als in bijvoorbeeld Zelda, een karakteristiek geluidje. Dit geluid zorgt voor een leukere sfeer tijdens het praten met je dorpelingen en opdrachtgevers.
Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2 pakt het fundament van zijn voorganger en bouwt er nog een flink aantal etages aan content en diepgang bovenop. De game ziet er beter uit, loopt beter en is veel breder georiënteerd. Om een paar kleine minpuntjes na is het onmogelijk om niet in therapeutische staat te belanden tijdens het spelen van deze game. De prijs is ietwat aan de hoge kant, maar wordt vergeven door urenlange plezierige content en een simpel maar tof verhaal. Iedereen die van building games houd, moet deze game een keer geprobeerd hebben. Ik ga gauw verder bouwen, gezien ik nog aardig wat uurtjes te gaan heb!

• Co-op
  • Ziet er tof uit en bewaart huisstijl
  • Veel content en dorpelingen om mee te interacten