Review: Far Cry New Dawn

Far Cry New Dawn, de nieuwe Far Cry game in een lange reeks van geweldige spellen. Met grepen uit Far Cry 5 onderbouw ik of ik dit spel net zo leuk vind als de vorige. Lees het allemaal in mijn review, ik zal proberen geen spoilers te gebruiken (maar wees toch gewaarschuwd)!

Waar de meeste Far Cry spellen een heel nieuw verhaal op zich waren is Far Cry New Dawn een vervolg op Far Cry 5. Een nieuw concept waar ik erg nieuwsgierig naar was toen de game geteased werd. Met de vragen of je het nog wel herkent, zijn er karakters van Far Cry 5 aanwezig en hoe vind ik mijn nieuwe plek in de nieuwe Hope County? Weer terug naar Montana om dat ene kleine plekje wéér opnieuw te hulp te schieten en hopelijk nu voor altijd te bevrijden van het kwaad.
Far Cry New Dawn

Far Cry New Dawn is in dezelfde engine gebouwd als Far Cry vijf. Een mooie wereld met goede details. Plekken die te mooi zijn om niet even een printscreen te maken of gewoon even te blijven staan om te kijken naar het uitzicht.
De cutscenes zijn weer zoals altijd goed gedaan. De stemmen en personages lopen gelijk en laat je het idee hebben echt in het verhaal te zitten. Toch zijn soms de NPC’s van Far Cry wat saai en eentonig. Met veel dezelfde NPC’s die steeds maar gebruikt worden en weinig tot geen dialoog hebben tussen elkaar. Bijvoorbeeld bij Skyrim waar NPC’s een heel gesprek kunnen hebben en waar Far Cry NPC’s het hebben over dat hun anus jeukt.
Far Cry New Dawn

Het spel begint met de keuze of je als een man of vrouw wilt spelen. Ook zit er opnieuw een optie in om je karakter aan te passen. Het is heel low-key met wat basic haarstijlen en een aantal types gezicht. Niets speciaals of al te flashy. Zou ik het erg vinden om een uitgebreidere keuze te krijgen om écht mijn eigen karakter te bouwen? Ja ik denk het wel, al krijg bijna nooit je eigen karakter te zien. Toch kan ik zeker een uur verliezen op het creëren van de perfecte personage. Wat wel leuk is, baarden werken ook op vrouwelijke karakters!
Ook heeft Ubisoft het combatsysteem een beetje aangepakt. Waar je normaal gewoon iemand neer schoot tot hij down was hebben vijanden nu een healthbar. Ook zie je, wanneer je iemand raakt, hitpoints. Het is even wennen, maar handig om snel te zien welk wapen welke schade veroorzaakt zonder ze onder de loep te nemen in de store. Je eerste wapen maak je zelf van wat spullen die je vindt. En dit is een tof wapen! Mijn tip, doe dat ding niet weg.

Ubisoft staat bekend om de bekende manier van het spel spelen voor de Far Cry serie en ook de Assassins Creed spellen. Je hebt iedere game dezelfde sidemissies zoals alle kampementen vrijspelen. Sommige mensen vinden dit niets, ik heb al vaak gehoord dat men dit eentonig werk vindt. Ik daar in tegen vind dit altijd één van de leukste dingen op te doen. Zoek een mooi puntje, pak je sniper en gaan met die banaan. Een beetje rond de base rennen zodat ze je niet zien en hoppa, weer een kamp vrijgespeeld. Dit probeer ik altijd zo stealthy mogelijk te doen voor extra punten en spullen. Toch is er nu iets nieuws in dit systeem, je kan een kamp bevrijden en alle spullen krijgen en weer terug geven aan de slechteriken. Deze zullen het kamp weer overnemen maar deze keer met wat meer man en macht aanwezig zijn. Dit geeft de speler de optie om het kamp opnieuw over te nemen met meer moeite maar ook een grotere beloning.
Verder heb je weer je ‘Guns for Hire’, je storyline mede NPC’s en je dieren als vrienden in de strijd. Je begint met Carmina maar krijgt al snel de optie om te wisselen met dieren en andere NPC’s. Soms wel handig, Carmina schreeuwt zo veel om niets… Toch is het in het begin handig om iemand te hebben die ook een vuurwapen vast heeft. En airdrops! Er zijn spontane airdrops! Met enigszins goede loot. Maar het verraste mij…

Het menu van het spel is hetzelfde als Far Cry 5. Lekker bekend en simpel te gebruiken. Wel heb je minder punten die je kan inleveren voor acties die je kan leren. En ja, ik mis de Tattau versie van Far Cry 3, die was toch echt wel het tofst.
Ook kan je de game weer in co-op spelen met één vriend. Dit vond ik ook al zo goed van de vorige Far Cry games en miste ik in Far Cry drie. Gewoon lekker door de wereld lopen en samen het verhaal beleven terwijl je zorgt voor chaos en vernietiging!
Far Cry New Dawn

Storyline

Hope County, je hebt dit gebied in Montana al eens eerder onder de loep moeten nemen maar we weten allemaal hoe dat eindigde. Maar opnieuw ben je terug, dit keer als een ander persoon maar met dezelfde missie. Get the bad people outta here. Je reist samen met een crew door het land om Settlements te helpen nu dat Amerika helemaal in duigen ligt. Maar de trein wordt onderschept en nagenoeg iedereen wordt vermoord door de nieuwe slechteriken. Alleen een klein groepje, waaronder jij, overleeft het. Dan ontmoet je de nieuwe slechte mensen die het weer willen verpesten voor de gelukkige mensen in Hope County. De tweeling Mickey en Lou. De leiders van de Highwayman. Twee badass zussen die lucht kregen van het vredige bestaan in de nieuwe plek. Hebben ze een missie? Niet echt, ze willen gewoon zijn op de plek die ze nu hebben overgenomen. Na de intro kom je in het nieuwe Hope County. De hele wereld is veranderd na de bommen, zeventien jaar geleden. De wereld die je nu ziet is kleurrijk, de dieren geëvolueerd en de mensen gelukkig met de nieuwe plek (los van de slechte mensen). Zo zijn veel dieren toch een beetje anders geworden in de tijd. Het is dezelfde wildlife als Far Cry 5 maar nu geïnfecteerd met wat radioactief spul. Dat maakt bijvoorbeeld dat bizon’s nu gewoon middelmatig grote tanks zijn waar je echt met een grote (hele grote) boog omheen moet. Want bijna niets houdt ze tegen. Maar wanneer je verder reist dan rondom je Settlement kom je er achter dat niet alles zo kleurrijk is en mooi. Een groot gebied is nog altijd verwoest door de bommen. Zwart geblakerd en ontzettend radioactief. Een plek waar je in het begin niet kan lopen als noob-speler.
Met genoeg sidequests waar weer hele verhalen bij ontstaan zoals ‘Wiki-Bean-ia’ maakt dat je naast de main-storyline ook rustig uren bezig kan zijn met het gehele verhaal te ontrafelen. Far Cry New Dawn is net als andere Ubisoft spellen een spel wat ik niet snel uitspeel. Ik ben vaak maanden bezig met één spel. Niet omdat het moeilijk is, maar omdat het spel uitnodigt om te blijven hangen.
Met een goed verhaal waar je direct ingezogen wordt en goede dialogen maakt het weer een vanouds Far Cry spel. Toch ben ik niet overal helemaal tevreden mee…
Far Cry New Dawn

Hoewel het stem acteerwerk goed is en de ambiance goed, weet ik niet of deze nieuwe zussen mij trekken als “badguys”. Niet omdat het slecht bedacht is, maar het verhaal hebben we al eens eerder gezien. Waar Far Cry 5 een heel nieuw concept was met een gelovige sekte zijn deze Highwaymen iets wat we al kennen. Een losgeslagen bende zonder regels waar één  iemand (nu dan twee) bovenuit steekt. De slechteriken deden mij erg denken aan Far Cry 3. Waar Vaas stukken beter was dan Mickey en Lou. Het voelt voor mij dus een beetje als een herhaling. Gelukkig komt er toch een heel gevaarlijk iemand even om de hoek kijken van Far Cry 5, maar daar heb ik het verder niet over. Dat is voor jullie zelf om achter te komen!
Ook weet ik niet of de trend van post apocalyptische games nou zo leuk zijn iedere keer. Ik heb het nu wel weer gezien na deze Far Cry. Toch ga ik al mijn tijd verliezen achter de PlayStation 4 met dit spel. Ik ga er net zoveel tijd insteken als alle vorige en toch genieten van het spel en de storyline. Ik blijf blij met de manier van spelen bij Ubisoft games en zal hierin niet snel omslaan van mening.

• Een bekende manier van een game spelen.
  • Toch een aantal nieuwe toevoegingen aan het bekende van Ubisoft Games.
  • Graphics.
  • Goede cutscenes.

• Een type slechteriken die we al eens gezien hadden.
    • Trend gebonden.

Gespeeld op PlayStation 4
  • 7/10
    Far Cry New Dawn - 7/10
7/10

Ellen Koning

Ik ben Ellen, online te vinden onder de naam Ellieah/Elllieah en een fanatieke gamer en stemacteur. Ik spendeer genoeg uurtjes achter mijn PC en PS4. Een groot horrorfanaat en fan van Ubisoft en Bethesda.

Bekijk alle berichten van Ellen Koning →