Review: Little Nightmares

Little Nightmares is een kort en krachtig visueel pareltje voor iedereen die houdt van spanning, horror, niet genoeg kan krijgen van ouderwets donkere ruimtes en vreemd gevormde mensen zoals je ze kent uit jouw jeugdige nachtmerries.

“Had ik maar een nachtmerrie zoals Little Nightmares!”

Een heel erg korte game gemaakt door Tarsier Studios en uitgegeven door Bandai Namco genaamd Little Nightmares neemt jou mee door jouw dromen die je hebt mogen ervaren voornamelijk toen je nog een snotneusje was. Je bevind je als “Six” in een mysterieus, vervallen, ouderwets maar wat ooit chic zou zijn geweest vaartuig op zee, genaamd “The Maw”.

Ontsnap uit je nachtmerrie

Het is jouw doel om te ontsnappen van dit vaartuig door vijf unieke, maar vrij korte levels. Binnen een paar uurtjes op een frisse playthrough ben je door het spel heen. Pakweg vier tot vijf uurtjes houdt de game je bezig als je gaande weg nog aan het uitvogelen bent waar je naar toe moet gaan, en wat de game nog meer te bieden heeft behalve de lineaire storyline (spolier alert: Niet veel).

Dat de game erg weinig te bieden heeft buiten de vijf korte levels met hier en daar wat “collectibles” is eigenlijk helemaal niet erg. Het gene wat deze game zo uniek en aantrekkelijk maakt is dat het zo mysterieus is. Je krijgt geen uitleg, geen verhaallijn of enige informatie over jezelf, je omgeving, of de personages waar je de hele game voor op de vlucht bent. Het voelt dus echt alsof je net een nachtmerrie in gesprongen bent. Je begint op een willekeurige plek en probeert weg te komen, zonder dat je je ook maar ergens van bewust bent.

little nightmares

Iets wat de game heel erg mooi doet op het gebied van een nachtmerrie nabootsen is dat je zo goed als machteloos bent. Je bent een piepklein figuurtje in een lange gele regenjas met niets meer dan een aansteker op zak. Het enige wat je kunt doen om te overleven van al het kwaad is vluchten. Iets wat we gewend zijn van bijvoorbeeld Outlast. Dit zorgt voor hele spannende momenten waar een vreemd mannetje achter je aan rent terwijl je tijdens het sprinten aan het zoeken bent waar je heen kunt vluchten of dingen waar je onder kunt duiken.

Little Nightmares

Angstaanjagend mooi

Bijna alle objecten in jouw omgeving zijn een paar slagen groter dan jijzelf. Buiten het feit dat alles groter is, zijn vele objecten zoals kasten heel vreemd en langwerpig gevormd. Little Nightmares heeft een beetje een Tim Burton achtige touch. Het is niet helemaal de stijl die je kent van de werken van Tim Burton, maar het is wel duidelijk zichtbaar dat het een inspiratie bron is geweest bij het maken van deze game.

Duisternis, ouderwets, vreemde vormen en het ziet er allemaal heel erg gelikt uit. Niks in dit spel is iets wat je vaak eerder hebt gezien. De wezens die je tegenkomt zijn van zichzelf al griezelig, zelfs op een afstandje. De diversiteit in de vijf levels houdt het fris genoeg om je nieuwsgierigheid gedurende je playthrough actief te houden naar wat er komen gaat. Daarnaast beleef je de gehele game in een 2,5D perspectief met af en toe wat vervelende camera hoeken, vooral als je moet balanceren, maar die wel zorgt voor een unieke ervaring.

LN

Puzzelen

De levels zijn zo ontworpen dat de puzzels die je moet doen zitten ingebakken in de omgeving. Bijna alle puzzels hebben te maken met het zoeken naar een doorgang om verder te komen in het level. De puzzels zijn helaas heel erg simpel, maar wel creatief en zodanig gemaakt dat het niet aanvoelt alsof je een saaie puzzelgame aan het spelen bent.

Little Nightmares is een prachtig mooie, compacte game die genoeg te bieden heeft ondanks dat de game maar een paar uurtjes aan gameplay biedt. Alles aan de game is mysterieus om je achter te laten met tientalle onbeantwoorde vragen. De gehele ervaring van deze vijf uurtjes laten misschien wel meer memorabele momenten achter dan een volledige game met een sterke verhaallijn van twintig uur. Het enige aandachtspuntje van de game is de moeilijkheidsgraad die er voor zorgt dat deze game niets meer is dan een angstaanjagende wandeling door het park. De lengte van de game is perfect in balans met wat een game zoals dit te bieden heeft. Constante spanning en sensatie zonder pieken en dalen. Little Nightmares is de nachtmerrie die iedereen verdient.

+
Angstaanjagend, maar prachtig
+ Bijblijvend