Review: Nintendo Switch

Nintendo Switch

Nintendo’s nieuwste console, de Nintendo Switch is een hybride console. Te gebruiken als standaard console via TV, handheld, of tablet. Is dit de console waar we al jaren op hebben gewacht? Is de Switch terecht uitverkocht, en vandaag de dag nog steeds schaars en amper verkrijgbaar?

We kennen Nintendo van de afwijkende formule als het gaat omtrent gaming. De gameboy, Gameboy Color en Advance waren standaard handheld console, maar toen de Nintendo DS verscheen begon het al vrij apart te worden. De Wii deed hier weer een schepje bovenop en massaal ging iedereen over de hele wereld virtueel bowlen en tennissen met vrienden en familie. Revolutionair! De 3DS maakte het mogelijk om 3D beelden te zien zonder een brilletje. Ook dit was zeer uniek, maar achteraf is het meer een leuke gimmick dan wat anders.

De Wii U verscheen en eigenlijk zat hier niemand op te wachten. Een prima upgrade van de Wii met een game-pad die een schermpje heeft. Een soort van Wii/DS combinatie eigenlijk. De Wii U bleek helaas niet zo succesvol te zijn, mede dankzij de waardeloze support van de console. Gelukkig niet zo rampzalig als de Playstation Vita. Nu is het tijd voor weer iets nieuws: De Nintendo Switch. Gaat dit systeem de falen van de Wii U weer herstellen?

Switch

De naam zegt al genoeg. Switch. Wissel tussen TV mode, tablet mode en handheld mode binnen enkele seconden zonder al te veel poespas. Heel fijn dat je je games overal mee naar toe kunt nemen. Nooit eerder was het mogelijk om je console games onderweg te hervatten. Eigenlijk best wel vreemd als je je bedenkt dat dit een feature van de Switch is waar gamers al jaren van dromen.

De Switch kreeg al snel de titel: sucessor van de Playstation Vita. Een uitspraak waar ik gemengde gevoelens bij krijg. Aan de ene kant heel fijn aangezien de Vita een mooie console is die met voldoende ondersteuning en een hoop Quality of Life patches een prachtige handheld had kunnen zijn. Aan de andere kant een heel negatief gevoel aangezien de Vita nog geen jaar heeft mogen varen voordat het zinken begonnen is. Vanaf de aankondiging zijn gebedjes naar de goden gegaan met hoop dat deze console net zo goed zou presteren als bijvoorbeeld de Playstation 4. Veel fans van Nintendo games voelen zich al vergeten sinds het einde van de Gamecube en de fijne herinneringen van deze Nintendo console wil ik graag weer herleven.

Vita, Switch 3DS

Vita, Switch, 3DS

Formaat en hardware

De Nintendo Switch is van veel kleiner formaat dan dat ik in eerste instantie had verwacht. Dit is eigenlijk wel heel erg fijn tijdens handheld mode, maar minder plezierig tijdens tablet mode. Aangezien de handheld mode waarschijnlijk het meest gebruikt zal worden van de twee is dit in de meeste gevallen geen groot probleem, behalve wanneer je Just Dance 2017 speelt (lees de Just Dance 2017 – Nintendo Switch review voor meer informatie). Een slim ontwerp met fijne afneembare controllers. Maar.. Helaas is dit allemaal niet zo rooskleurig als dat het op papier misschien lijkt.

De dock van de Nintendo Switch is simpelweg waardeloos. Het is een plastic omhulsel waar maar een klein stukje elektronica inzit. Er zit bijna geen bescherming aan de binnenkant van het stuk plastic wat er voor zorgt dat je beeldscherm van de Switch binnen no-time bekrast zal zijn als je hem niet heel voorzichtig in de dock laat glijden. Dit had heel eenvoudig opgelost kunnen worden door een zacht kussentje of een stoffen binnenkant.

Switch Dock

De afneembare Joy-Con controllers zijn heel fijn en theoretisch een heel mooi concept, maar hoe lang duurt het voordat de rails van de Switch zodanig gebruikt wordt dat de Joy-Cons niet meer stevig aan de console vast zitten? Verschillende mensen hebben al problemen met de rails waardoor de Joy-Cons niet helemaal vast zitten en gammel aanvoelen. Ik zelf merk dat de Joy-Con aan de handheld vast makkelijk naar boven en onder te buigen is, want op lang termijn misschien uitloopt tot problemen met de stevigheid en de gameplay ervaring in handheld mode.

Verder gaan op handheld mode merk ik dat na speeltijden van een half uur voornamelijk mijn rechterhand heel erg vervelend begint aan te voelen en ik eigenlijk niet meer verder kan spelen. Ik ben dan genoodzaakt om de Switch even een paar minuten te laten liggen totdat ik voel dat het zere gevoel weg trekt. Ik heb hier geen problemen mee zodra de Joy-Cons in de grip zitten, of zodra ik gebruik maak van de pro-controller.

De Switch in zijn werk

Alhoewel de Switch soms wat goedkoop en oogt als een product met design flaws ben ik over de werking van het apparaatje zeer tevreden tot nu toe. Wat je op dit moment kunt doen met de Switch is zeer gelimiteerd. Je hebt wat settings waar je mee kan spelen, de eshop, screenshots, nieuws, je pagina met vriendenlijst (die overigens nog steeds werkt met de vreselijke friend-codes) en natuurlijk het hoofdvenster met de beschikbare software.

Heel strak, alhoewel hoop ik dat er snel meer software wordt toegevoegd voor de Switch. Een uitgebreidere pagina met vrienden is ook een zeer gewenste feature. Op dit moment kan je vrienden toevoegen, zien of ze online zijn en welke game ze spelen of recent gespeeld hebben. Je kunt echter niet met ze communiceren, en dat terwijl de screenshot functie op het apparaatje zo ontzettend fijn is. De Switch heeft een eigen screenshot knop waarbij je met een druk een schermafbeelding maakt en opslaat tussen je screenshots.

Switch UI

Het touchscreen is ook heel fijn in gebruik. Zeer responsief en de interface is prima ontworpen voor bediening met zowel touch als klassieke controller. Tijdens het gamen nog geen gebruik kunnen maken hiervan aangezien de gespeelde games geen gebruik hebben gemaakt van deze feature. Eerlijk gezegd vind ik het ook wel prima zo. De touch controls waren voornamelijk irritant bij de PS Vita. Als ik wil gamen met touchscreen ga ik wel Candy Crush spelen op mijn smartphone.

Samengevat

De Switch doet wat het ons beloofde. Het wisselen tussen modes werkt goed, de controllers kunnen op allerlei verschillende manieren gebruikt worden en het handheld gamen werkt goed, maar niet perfect. De Switch is dan ook een veelbelovend platform. Of Nintendo het waar gaat maken met een breed scala aan games moet nog gezien worden. Voorlopig zal Zelda ons bezig houden. Als Nintendo goed omgaat zal de Switch zeker een succes zijn. Al met al is het een goed concept dat misschien niet helemaal naar perfectie is uitgewerkt. De hoop is dat dit uiteindelijk opgelost wordt. Zo zou er bijvoorbeeld een 2.0 dock kunnen komen. De prestaties van de console zijn in ieder geval prima tot zover.

+
 Switchen tussen TV en handheld
+ Screenshot