Review: Trover saves the Universe

Trover saves the Universe is de nieuwste game ontwikkeld door Justin Roiland en Squanch Games. Justin Roiland is geen onbekend figuur in de media, hij is namelijk de mede-ontwikkelaar van Rick and Morty. Geloof me, zodra je de game speelt merk je dat snel genoeg.

Als normen en waarden ergens niet van toepassing zijn dan is het wel in Rick and Morty. Alhoewel deze kenmerken ook lichtelijk voor komen in Trover Saves the Universe wordt de vertaalslag in deze game meer gemaakt op het gebied van gamedesign. Wat in het gros van de moderne videogames wordt gezien als “normaal” of “standaard” wordt in deze VR game van Squanch Games totaal niet gezien als “goede game design”. Meerdere malen tijdens het spelen worden games in de zeik genomen, en eerlijk gezegd, is dit heerlijk om te zien.
Chairopean

Trover en de Chairopean

In Trover saves the Universe kruip je in de huid van een Chairopean. Dit zijn wezens die never-nooit hun luie stoel uitkomen en alles besturen met, jawel een Dualshock controller in hun hand. Je wordt vergezeld door Trover, een paarse teletubbie met een grove muil en kracht-babies als ogen. Voordat we op pad gaan is er een reden nodig om het avontuur te starten. Kidnapping misschien? Een vreemde entiteit met lege oogkassen genaamd Glorkon heeft je twee honden gekidnapt en in zijn oogkassen gestopt. Hierdoor veranderd Glorkon in een of andere machtig wezen en wilt hij alle werelden samenvoegen tot één wereld waar hij de macht heeft. Tot zo ver ga je dus samen met een paarse teletubbie, die kracht-babies als ogen heeft, achter een entiteit aan die jouw honden als ogen heeft. Volg je het nog? Mooi.
Trover met krachtbaby's

Gekkigheid

Samen met Trover reis je verschillende werelden af en zal je in iedere wereld nieuwe middelen vinden die je zullen helpen om dichter bij Glorkon te komen. Tijdens het doorspelen van deze werelden wordt jij als personage krachtiger, maar ook Trover wordt krachtiger. Jouw stoel, waar je de gehele game inzit wordt krachtiger doordat andere personages in de game op je spugen. Hierdoor kan je stoel bijvoorbeeld gaan zweven waardoor je de wereld van een hoger punt kunt bekijken. Trover wordt sterker doordat een kracht baby in zijn oogkas, een andere kracht baby opeet. Ja, echt waar. Hierdoor zal Trover nieuwe abilites vrij spelen zoals rollen en dubbele sprongen.
Trover Saves the Universe
Alle upgrades gebeuren op logische momenten in de game waardoor je zelf kunt genieten van de vreemde omgevingen en de vooral funzige en schuine gesprekken die hier en daar plaatsvinden zonder al te veel na te denken over de game. De puzzels en gameplay over het algemeen blijft vrij eenvoudig, maar dit is helemaal niet erg aangezien dit de essentie is van de game. Stomme puzzels zijn slechte game design volgens Trover. Tijdens het eerste level dien je namelijk een puzel op te lossen door een aantal knoppen in te drukken. Al snel raakt Trovers geduld op en verzoekt hij je om de poort simpelweg kapot te slaan in plaats van het oplossen van de puzzel. “Shall we check online? Maybe there is a guide or something?” en “What where the developers thinking with all these buttons. Button’s aren’t fun, it’s lazy!” zijn dingen die Trover tegen je zegt op dit moment.

Niet voor de kinderen

Trover saves the Universe is duidelijk geen game gericht op een jong publiek. De game zit vol met scheldwoorden en over het algemeen nogal grove opmerkingen. Zo zal je op een gegeven moment een keuze moeten maken om iemand te vermoorden. Je hebt de keuze uit twee personen. Eén persoon is een grote bemoeial en heeft voor een goede vijf minuten aan je kop liggen zeuren, de ander versneld het zwangerschapsproces bij vrouwen zodat hij de foetussen kan opeten. Ik verzin dit echt niet! Ieder gesprek in deze game is werkelijk hilarisch, maar gelukkig mag je zelf ook meepraten. Je hebt alleen geen stem, dus je moet doen door ‘ja’ of ‘nee’ te knikken. Hierdoor kan je soms er voor kiezen om te liegen, of om de waarheid te spreken. De uitkomst is niet verschillend, afhankelijk van je keuze, maar zorgt wel voor een hilarische conversatie tussen de personages.
Trover Saves The Universe

Bijna vergeten, je hondjes!

Het verhaal gaat natuurlijk om het redden van je twee hondjes en het stoppen van Glorkon. Alle bovenstaande keuzes en gesprekken vinden allemaal plaats tijdens het spelen op genoeg verschillende momenten. Je gaat Glorkon achterna door materialen te verzamelen in verschillende werelden om hem te stoppen. Iedere wereld kent weer verschillende vreemde personages, gesprekken, uitdagingen en kleine puzzels. Zoals eerder gezegd blijft het vrij eenvoudig. De grootste uitdaging is het vinden van alle krachtbaby’s in de werelden die je afreist. Het vinden van krachtbaby’s levert je meer levenspunten op en op het einde van het spel een super speciale beloning als je alle krachtbaby’s hebt gevonden. Uiteindelijk is het verhaal niet zo heel erg indrukwekkend, maar is het meer de manier waarop alles verteld wordt, hoe de personages met elkaar omgaan en hoe de game in de zeik wordt genomen het mooie aan Trevor saves the Universe.
Glorkon clones

Trevor Saves the Universe is misschien wel de grappigste game die ik dit jaar heb gespeeld. De humor, de personages, de algemene vreemde gesprekken en alles er op en er aan zorgen voor een onvergetelijke VR ervaring. De gameplay en het verhaal zijn totaal niet indrukwekkend, maar zijn toch enorm aangenaam, puur door de manier waarop alles met elkaar samenhangt in dit domme universum. Het verslaan van vijanden blijft geniaal door de domme kreten die ze uitslaan de grootmoedigheid van ze en steeds ben je maar benieuwd wat het volgende absurde ding is wat je op je pad gaat tegenkomen. Het is simpelweg niet uit te drukken hoe geniaal deze game is, dus je moet het eigenlijk zelf gewoon even gaan ervaren. De twee Glorkon clones in bovenstaande screenshot blijven bijvoorbeeld de hele tijd praten, ze stoppen niet! Eerst lachen ze je uit en gaan ze je uitdagen, daarna vraagt de een aan de ander hoe zijn afspraak bij de dokter is verlopen. Het gaat daadwerkelijk helemaal nergens over en het is werkelijk geniaal. Trevor saves the Universe is een must-have als je fan bent van schuine grove humor en een WTF-momentje wel kunt waarderen zo’n iedere vijf minuten.
Glorkon

• Humor
  • Taalgebruik