19 april 2024

Review: Windscape

Windscape is een ambitieus project geweest van een Duitse ontwikkelaar genaamd Dennis Witte. Zijn voorliefde voor onder andere The Legend of Zelda leidde hem tot het ontwikkelen van zijn eigen game met soortgelijke elementen.

Niet alleen The Legend of Zelda, maar ook Secret of Mana en Golden Axe Warrior zijn inspiratiebronnen geweest voor Windscape. Persoonlijk heb ik Secret of Mana en Golden Axe Warrior nooit gespeeld. Wél kan ik zeggen dat de elementen uit The Legend of Zelda duidelijk aanwezig zijn in deze game. Het zal me dan ook niet verbazen als fans van Secret of Mana en Golden Axe Warrior de overeenkomsten zien in dit passievolle project van Dennis Witte.
Windscape watermolen

Geleerd van de meester

Beter goed gejat dan slecht verzonnen zeggen ze wel eens en die zin gaat zeker op als het aankomt op videogames. De invloeden van The Legend of Zelda zijn erg goed zichtbaar in Windscape. Dit is helemaal niet verkeerd overigens. Het is leuk om te zien hoe iemand de zeer bekende en iconische elementen overneemt en verwerkt in een ander universum. De game maakt gebruik van kerkers die sterk zijn afgeleid van Nintendo’s avontuur-reeks. Aan het einde van zo’n kerker krijg je te maken met een boss-fight die je je na het verslaan, beloond met onder andere een toevoeging aan je gezondheid. Het is niet precies hetzelfde als een heart-container, alhoewel het er stiekem wel op lijkt.
De art-style, alhoewel erg simplistisch deed me denken aan The Windwaker. Een van mijn meest favoriete games aller tijden overigens. De game is heel kleurrijk en bevat kleine eilandjes waar je naar toe gaat om verder in het spel te komen. De cell-shading in deze game helpt er zeker bij om de game een meer Zelda achtige feel te geven.
Windscape Town
Niet alleen de stijl in gameplay-elementen, uiterlijk, maar ook de verschillende sound-effects geven een Zelda gevoel. Zo hoor je een geluidje als je een puzzel oplost die sterk doet denken aan het geluid wat je hoort zodra je een puzzel oplost in een Zelda game. Ook de boss-rooms zijn voorzien van een deur die sterk lijkt op de Zelda bossroom deuren.

Lite-RPG

Er zitten een aantal RPG elementen in deze game die enerzijds optioneel zijn, maar je ervaring ietwat kunnen versoepelen. Zo heb je de mogelijkheid om je eigen spullen te maken zoals armour, wapens en voedsel. Er zijn verschillende soorten wapens die je kunt smeden en maken. Verschillende typen zwaarden, bogen, morgensterren enzovoorts. De wapens hebben verschillende stats waardoor ze voor bepaalde situaties gunstiger zijn dan andere wapens. Naast wapens, is het ook mogelijk om lichaamsbescherming te smeden of maken. Net als met wapens zijn hier verschillen in.

Windscape savepoint
Save Points vullen je levenspunten aan.
Indien je je levenspunten wilt aanvullen na een gevecht, maar niet dichtbij een save-punt staat heb je ook de mogelijkheid om voedsel te bereiden die je levenspunten aanvullen. Uiteraard heb je voor al deze crafting opties grondstoffen nodig. Deze vind je in de wereld om je heen en heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om paddenstoelen te plukken, bomen om te hakken, koper te mijnen en noem maar op.
Ook hier blijft het allemaal vrij simplistisch, net als de art-style.
Windscape Maaki Desert

Gameplay en combat

De game is opgebouwd uit een eenvoudig quest-systeem, waarbij je meerdere quests tegelijk kunt doen zoals je gewend bent van RPG games. Markeringen op je radar geven aan waar je vervolgens heen moet gaan om de quest te vorderen. Combat in deze game voelde in het begin wat vreemd en stijf. Het is wederom erg simplistisch. Het lijkt bijna alsof het de hele intentie is van de game om alles zo simplistisch mogelijk te maken.
WindScape bow and arrow
Je hebt een wapen en schild tot je beschikking. Je schild blokkeert over het algemeen de meeste aanvallen als je deze gebruikt. Aanvallen met een wapen kan je opladen door de knop ingedrukt te houden, maar dit is nog niet nuttig gebleken. Tijdens het opladen kan je niet blokkeren met je schild en de extra schade voor het opladen van een aanval is het risico die je loopt tijdens het opladen niet waard. Je standaard aanval die je uitvoert blijkt het meest effectief te zijn.
Het aanval patroon van vijanden is ook vrij voorspelbaar en deze kan je instuderen waardoor je na verloop van tijd precies weet wanneer je moet blokkeren en wanneer je vrij spel hebt. Het wordt iets ingewikkelder als er meerdere vijanden tegelijk om je heen staan, maar ook niet veel spannender.
Maaki Desert Windscape

Windscape is een project met enorm veel passie. Er zijn duidelijke invloeden van The Legend of Zelda waardoor veel dingen al snel vertrouwd aanvoelen. Dennis Witte heeft veel aandacht en liefde gestoken in dit project, maar het laat aan de andere kant ook zien dat deze game door één persoon is ontwikkeld. De gehele game is op zich vrij simplistisch. De systemen die worden gebruikt zijn niet heel diep uitgewerkt en af en toe is dit wel jammer. Het haalt op bepaalde fronten de uitdaging weg en reflecteert vervolgens een hele statische wereld.
Ondanks het simplistische totaalbeeld toont Windscape wél aan wat één persoon met veel ambitie en inspiratie voor elkaar kan krijgen. Een resultaat om erg trots op te zijn en alleen dat maakt het al waard om Windscape een kans te geven. Daarnaast is de game niet prijzig waardoor je voor weinig geld een simplistisch, maar toch erg vermakelijke Zelda-like game de wacht in sleept.

• Ambitieus
  • Vermakelijk
  • Kleurrijk