Review: Black Desert Online

Black Desert Online

Uur, na uur, na uur. Zo ontzettend veel uren gestopt in deze mooie game, in zo’n korte tijd, en hij wordt er alleen maar beter op. Ik heb het natuurlijk over Black Desert Online, de game waar velen, net als ik, al best lang op hebben gewacht is nu een weekje uit. Speciaal voor jou is hier de review!

Black Desert Online, de sandbox MMORPG waar velen alleen maar van konden dromen is nu dan eindelijk te spelen en is al te krijgen vanaf dertig euro. De game is buy-to-play en bevat geen pay-to-win aspecten. Black Desert Online heeft wel een cash shop (pearl shop) die cosmetics en enkele andere goodies verkoopt, maar bevat geen microtransacties die ervoor zorgen dat je een voorsprong krijgt op anderen of in PvP een huge advantage zult hebben. Om deze review in te leiden kunnen jullie hier beneden de mooie launch trailer bekijken:

De gameplay van Black Desert Online is erg uitgebreid en ikzelf heb natuurlijk nog ver van alles gezien. Ik zal met jullie een aantal grote features door gaan nemen in deze review, maar ik heb natuurlijk zelf nog ver van alles gezien en gespeeld. Om te beginnen met de combat: de combat in deze game werkt met een combo systeem. Je kunt de hotbar gebruiken maar er zijn zoveel skills dat dit natuurlijk niet erop zal gaan passen. Er zijn bij bepaalde classes in de game een aantal skills die je alleen maar vanaf de hotbar kunt gebruiken, maar de meesten kun je beter met je toetsencombinaties casten. Ik zelf heb in de beta een Tamer gespeeld en met de launch van de game ben ik als Wizard begonnen. Andere classes die de game heeft, zijn: Warrior, Giant, Valkyrie, Ranger, Wizard, Witch, Tamer en Sorcerer. De Wizard die ik speelde is een heavy damage dealer met bepaalde mana retrieval en healing skills. De combat werkt met bijvoorbeeld combinaties als:

• S+F = Lighting
  • S+LMB = Fireball
  • S+E = Freeze

Zo heeft elke class zijn of haar combinaties. Ik speel normaal nooit een mage class in een MMORPG en ben al snel geneigd om een close combat class te kiezen maar in deze game heb ik elke seconde genoten van mijn wizard:

Black Desert Online Wizard

De game heeft een aantal grote features die ik jullie wil laten zien, om te beginnen met het Housing systeem van de game. Je kunt in elk dorp en in elk stadje huizen kopen met contribution points. Dit zijn punten die je krijgt door quests te doen in de open wereld. Stel, je begint in Velia (het eerste grotere dorp) met het kopen van ruimtes. Dan heb je een aantal opties, zoals:

• Residence (om in te wonen), hier kun je meubilair in plaatsen zoals dat in bijvoorbeeld The Sims kan
  • Lodge, dit is een ruimte waar je workers in slapen en leven tot je ze werk geeft
  • Storage, hier kun jij jouw eigen spullen in opslaan en alles wat jouw workers voor jou gatheren komt automatisch in de storage
  • Shipyard, hier kun jij jouw workers bijvoorbeeld boten laten maken om te gaan vissen

Black Desert Online Housing

Nu jullie ongeveer weten wat het housing in Black Desert inhoudt gaan we naar Workers en Nodes. Als jij door de open wereld loopt kom je veel boerderijen en gateways tegen. Al deze plaatsen hebben een Node Manager. Je kunt met de Node manager praten en investeren in deze Nodes door Contribution points uit te geven. Alle Nodes zijn met anderen verbonden en hoe meer jij investeert hoe groter jouw netwerk zal worden.

BDO Workers ListWat kun je met deze Nodes? Simpel! Je gaat naar een work manager en je koopt workers. Deze werknemers kosten vijf Energy om te kopen. Energy is een puntensysteem dat elke drie minuten één punt erbij geeft. Je hebt nu dus een worker en als het goed is heb jij ook een Lodge gekocht waar deze worker in kan slapen. Deze werknemers hebben een stamina bar die jij na een aantal jobs moet vullen door je workers bier of andere maaltijden te geven.

Deze Nodes feature is waarschijnlijk één van de belangrijkste aspecten die de game te bieden heeft, want hiermee kan je uiteindelijk veel geld binnen halen. In deze game kun je ook bijna alles gatheren als je de juiste tools bij je hebt. Iets wat ook veel mensen geweldig vinden is Fishing. Vissen in Black Desert is als een soort van mini-game. Je kunt kiezen om langs de kant van het strand te vissen, maar dan vang je waarschijnlijk alleen maar vissen die vrij weinig waard zijn. Als je echt zeldzamere vissen wilt gaan vangen moet je een vlot, boot of ferry bouwen. Dit kun je jouw workers laten doen of zelf doen zodra je de juiste materialen koopt of verzamelt.

Vervolgens wil ik iets vertellen over Quests en Enemies, natuurlijk de andere grote feature die Black Desert Online heeft. Enemies in deze game zijn anders dan je gewend bent. Je ziet niet direct hoeveel damage jij doet op een monster want je moet eerst knowledge hebben van dit beest. Na het killen van een aantal enemies krijg je een rating van hoeveel knowledge je hebt. Stel je slacht een aantal Imps af, dan komt er een schermpje die bijvoorbeeld zegt van: Imp, Knowledge Level: A. S is de hoogste rang die je kunt krijgen en hoe hoger je rang hoe meer loot je krijgt en hoe meer damage je doet op je enemy.

Black Desert Boss Scroll

Je hebt een aantal soorten quests in deze game. Je hebt Crafting, Gathering en overige Repeatable quests die je elke dag een keer kunt doen maar je hebt ook Story Quests, éénmalige Quests en CO-OP Quests. De CO-OP Quest zoals hier boven te zien is, is een boss die jij summoned met een scroll. Deze quests krijg je eens in de zoveel tijd.

De vraag die velen hebben bij Black Desert Online is, zonder dungeons of dergelijke, is er endgame? Eén ding wat ik je kan zeggen is, er is meer endgame dan in elke MMORPG dan ook. Er zijn verschillende PvP, PvE en Guild features die je kunt doen. PvP in deze game is erg uitgebreid, zo heb je bijvoorbeeld Guild Wars, Duels en een vorm van open world PvP. Zelf heb ik nog geen PvP gedaan en kan ik hier weinig over kwijt. PvE endgame ligt hem qua combat related aspecten vooral op Raids en Boss Scrolls, deze kun je samen met andere spelers doen. Aangezien de softcap in Black Desert Online 50 is en hardcap ongeveer 60, zul je lang genoeg nodig hebben om deze cap te bereiken, dus zul je ook veel van deze raids en scrolls gaan doen. Combat in deze game is erg vermakelijk en zo is raiden en zijn scroll fights dit dus ook.

Met je Guild kun je ook een hoop activiteiten doen en je hebt natuurlijk nog fishing, noding, gathering enzovoort. Hakurai is een bekendere YouTube gamer die vooral MMO’s speelt en heeft hier een video over gemaakt om jou uit te leggen wat voor endgame er is. Bekijk hem hier beneden:

Aangezien de game in Korea en Rusland al een tijdje te spelen is, kunnen we bepaalde grote patches al vooruit kijken zoals Valencia. Valencia is de echte desert en brengt dus ook veel endgame mee. Wanneer de desert te spelen zal zijn is nog niet zeker maar wij hopen dat het niet te lang zal duren. In deze desert zullen verschillende features erbij komen zoals Awakenings: dit zijn uitbreidingen die elke class krijgt. Deze Awakenings geven je een compleet nieuw wapen en nieuwe skills. Mochten mensen na deze gameplay uitleg nog niet helemaal overtuigd zijn van de game is hier een trailer voor Valencia:

Story

De game heeft ook een grote story: het land bestaat uit 4 continenten: Kelpeon, Serendia, Valenos, and Media. Valencia was er ook en dit was eigenlijk de grootste trading country. De 4 continenten waren in oorlog. Deze oorlog ging door voor 30 hele jaren en naast dat kwam er ook nu de Black Death die veel levens eisten. Valencian Merchants namen deze ziekte met zich mee vanuit de Black Desert naar de continenten. Media was het rijkste continent toentertijd, omdat Media gebruik maakte van al deze chaos om Black Stones te stelen van de Desert. Na de oorlog werden Kelpeon, Serendia en Valenos allemaal arm, want de oorlog was gewoon te duur. Media was nog het enige rijke gedeelte van de wereld samen met Valencia en deze twee bleven in samenwerking met trade routes. Nadat de andere continenten erachter kwamen dat Media in de Black Desert deze Black Stones kregen, gingen mensen vanuit alle kanten van de wereld naar deze woestijn toe om geluk te vinden voor hun land. Zo begon de rivaliteit tussen de landen weer opnieuw.

Dit was de grote lijn die de wereld van Black Desert Online beïnvloedt. Natuurlijk heb jij ook nog je persoonlijke story waar ik niet te veel over ga zeggen. Het komt echter hierop neer: jij weet niks meer over je verleden en begint in een klein dorpje. Hier word je wakker en zie je een Black Spirit. Deze Spirit begeleidt jou door de wereld naar allemaal artifacts die de Spirit gebruikt om zijn oude krachten langzaam weer terug te krijgen. Het verhaal wordt super verteld en de cinematics zijn adembenemend.

Black Desert Black Spirit

De grafische kant van deze game is geweldig en uitgebreid. Voor een MMORPG moeten dit toch wel de mooiste graphics zijn die te krijgen zijn. De Character creation is waar het bij deze game begint, dit is de meest uitgebreide creation die ik ooit gezien heb. De graphic instellingen zijn in deze game zo uitgebreid dat je het nog op een aardappel kunt laten lopen. Je hebt instellingen die ervoor zorgen dat de game nog te spelen is op een oude laptop. Maar je hebt ook high-end instellingen die de game goed doen als je een mooie computer hebt.

Muziek en geluiden

De game bestaat uit een grote variatie aan geluiden. Het geluid van een rennend paard klinkt in deze game zelfs goed en on-point. Je kunt vogels horen vliegen, het water horen stromen. Alle NPC’s hebben dialogen als je gewoon langs ze af loopt en ze zijn met elkaar aan het praten. Wanneer je met een quest-giver praat, is de voice-acting echter niet altijd even goed. De muziek in deze game is ook uitgebreid en elk stukje land heeft wel een leuk deuntje eronder zitten. Dit maakt de gehele sfeer van Black Desert Online topnotch.

Black Desert Online is de meest uitgebreide MMORPG die er is, dat is gewoon een feit. Veel spelers die ik in de chat zie hebben alleen maar vragen over features omdat alles zo groot en uitgebreid is. Ik raad iedere (MMO)RPG speler aan deze game een kans te geven want hij is gewoon geweldig. Alle features die ik besproken heb zijn uitgebreid en ik heb nog maar een klein deel van een grote game besproken omdat ik natuurlijk zelf nog maar een beetje van de wereld gezien heb. Ik zal de game nog voor een lange tijd blijven spelen en ik hoop natuurlijk dat ik door deze review meer mensen aan zal trekken. Het enige wat ik moet zeggen is, ben jij een speler die een RPG alleen maar speelt voor de combat, dan is dit misschien niet de game voor jou. Maar zelfs de combat kan voor velen de game al dragen omdat het zo goed is!

+
Veel features zoals Fishing, Housing, Workers, Nodes, Raids
+ Geweldige combat met combo system