19 maart 2024

Review: Madden NFL 19 – PC Edition

Na tien jaar afwezig te zijn geweest van het PC platform, is Madden NFL 19 wedergekeerd. Electronic Arts heeft ons de kans gegeven om deze game uit te checken, natuurlijk hebben wij deze kans niet afgeslagen!

De Madden NFL games zijn gemaakt om de speler echt te laten zien hoe deze populaire amerikaanse sport werkt. Er zijn natuurlijk hier en daar wat foutjes die overgenomen zijn van vorige games, ook zal de game niet “nieuw” over komen, toch is Madden NFL 19, met zijn Frostbite engine en aandacht trekkende Longshot verhaalmodus de beste Madden NFL game tot op heden.

Een balans voor beide kanten

Op het veld heeft Madden NFL er nog nooit zo goed uitgezien of gespeeld. Dit komt ook voornamelijk omdat Electronic Arts een nieuw systeem gebruikt betreft de spelers, dit noemen zij Real Player Motion. Een van de grootste aspecten uit dit systeem is het nieuwe “one-cut” onderdeel. Ball-carriers krijgen de mogelijkheid om snel van richting te veranderen en met een kleine boost zich een baan te maken om verdedigers heen. Natuurlijk horen daar goede moves bij, “hesitation moves” zoals ze worden genoemd, kunnen een groot verschil uitmaken in cruciale momenten. Zo kun je dat kleine open stukje toch nog redden. Het uitvoeren van een gedurfde run om die laatste inches te bereiken kan het verschil maken tussen winnen en verliezen.
Madden NFL 19 EA
Natuurlijk moet er balans in het spel zijn. Zo zijn er ook nieuwe mechanics bij gekomen in Madden NFL 19 voor de verdediging. Als je tijdens een snap je speler op het juiste moment beweegt, kun je hem sneller in positie krijgen dan normaal. Hierdoor worden je kansen vergroot om een play tegen te houden, mogelijk een touchdown te voorkomen. EA heeft al een tijd gestreefd om de spelers meer controle op het veld te geven. Dit jaar is het ze gelukt, ookal zijn de aanpassingen miniscuul. Om de game nog meer detail te geven; dit jaar is het mogelijk om na een touchdown je eigen celebration uit te voeren. Dit kan een individuele celebration zijn of een samen met je team mates. Of je nu de bal spiked om de tijd te stoppen of een touchdown scoort, Madden NFL 19 geeft je meer controle op het veld.

Betere gameplay dankzij de Frostbite Engine

Madden NFL 19 is de tweede game die gebruik maakt van EA’s Frostbite engine, het werpt zijn vruchten af want het spel ziet er een stuk beter uit. Speler modellen zien er nu meer levendiger uit, bijvoorbeeld: het zweet van de speler, de manier waarop een speler valt en klappen incasseert. Zelf het weer en tijd van de dag zijn uniek, zo heeft iedere tijd en weersomstandigheden zijn eigen feel. De zon die laag op het stadion valt in de avond, een heftige regenbui of zelfs spelen in de sneeuw; dit alles brengt Madden NFL 19 meer tot leven, het lijkt bijna op een live TV uitzending. Terwijl het spel er grafisch goed uitziet, heeft de gameplay toch nog zijn fouten. Zo zijn er stomme dingen, als: een bal die in de grond verdwijnt of een speler’s arm die op de meest akelige manieren buigt. Ook zijn er dingen die we kennen uit de FIFA games, zoals een bal die de ruimte in vliegt na een botsing met een speler. Ook heeft het publiek af en toe zijn problemen. De NFL games hebben deze fouten (bijna) altijd erin gehad. Al deze dingen hebben echter geen of weinig impact op de gameplay.