19 maart 2024

Review: Gravity Duck, zegt geen kwak

Gravity Duck is een gloednieuwe indie titel die je voor €4,99 al kunt toevoegen aan jouw indie bibliotheek. De lage prijs staat garant voor een korte playthrough, maar wel een die niet zonder snel-handelen en een beetje brein-spier-training gaat.

In Gravity Duck spring in je huid van een pixelachtige eend die eigenlijk voor een eend heel weinig ‘kwak’ zegt. Iets te weinig en we maken ons zorgen. Gelukkig bezit de eend speciale krachten, namelijk de kracht om zwaartekracht te manipuleren. Dit is het element waar je in de vier theme-werelden mee gaat spelen in deze game. Met een druk op de knop verander je de zwaartekracht, maar wel alleen voor jou alleen. Je dient je hiermee een weg te banen naar het gouden ei die op ieder level ligt verscholen.
Onderweg zie je verschillende obstakels zoals spijkers die platformen, muren, vloeren en plafonds bedekken. Later kom je verschillende dieren tegen die niet het beste voor hebben voor meneer eend. De vlinder spuugt een bolletje naar toe. Zodra dit bolletje je aanraakt moet je het level opnieuw spelen. De rups kruipt heen en weer, deze mag je niet aanraken. De vleermuis vliegt achter je aan. De truc is om de vleermuis te blokkeren door iets tussen de eend en de vleermuis te krijgen. De vleermuis vliegt namelijk in een recht pad achter je aan en snapt niet dat een wand de weg blokkeert. Vleermuizen zijn blind, dus authentiek is het wél.
Iets later krijg je te maken met onder andere zombies, vuurvallen en ga zo maar door. Je snapt het principe. Ieder level wordt steeds een beetje lastiger. Afhankelijk van wat je doel is, hoef je niet de hele game uit te spelen. Het is namelijk weer een typische spelletje, voor de jagers.
Gravity Duck

Pling!

Als het ontgrendelen van trofeeën je favoriete geluidje is dan is dit een uitgerekende game voor jou. Het is niet heel erg moeilijk, je hebt binnen een uur de Platinum trofee bereikt en het mooiste van alles is nog dat je de game ook op de Playstation Vita krijgt als je hem aanschaft op PS4. Andersom werkt natuurlijk ook. De game heeft een dubbele trofeelijst. Dit betekend dat je de game zowel op PS4 als Vita kunt spelen om tweemaal zoveel trofeeën binnen te slepen. De game is overigens ook verkrijgbaar voor Xbox One en Nintendo Switch. Je kunt alleen geen achievements of trofeeën halen op de Nintendo Switch. Indien je niets geeft om de trofeeën kan je game zelfs gratis spelen op verschillende website via PC.

Als je op zoek bent naar je volgende ‘EZ Plat’ dan is Gravity Duck een game voor in jouw straatje. Indien je heel erg wanhopig bent naar de volgende 2D platformer dan zou je deze titel ook nog wel kunnen waarderen, misschien. De game is zo kort dat ik hem heel moeilijk kan aanraden. Je vliegt er zo doorheen en het is al heel snel duidelijk waar deze game voor bedoeld is. De verzamelaars. Het is daarom maar net waar je naar op zoek bent. Het kan the next bes thing voor je zijn, of je geeft simpelweg niets om de trofeeën of achievements in een game. Aan de andere kant, €4,99. Wie doet je wat?

• Snelle Platinum
  • Kleurrijk
  • Leuke levels