19 maart 2024

Review: Jump Force – 50 jaar Shonen Jump

Jump bestaat vijftig hele jaren! Om dit te vieren komt de studio met een ambitieuze titel die de grootste anime van de studio bij elkaar mengt in een vechtspel met realistische graphics. Is de titel ambitieus genoeg of is het één van de zoveel luie fighters? Lees het in onze review.

Naruto heeft de Ninja Storm franchise, Dragon Ball heeft de Xenoverse franchise en My Hero Academia heeft My Hero One’s Justice. Buiten dat hebben andere anime uit Jump hun eigen vechtspellen of zelfs hele reeksen. Jump Force is de game die al deze anime viert. Dit is de game die het vijftig jarig bestaan van de studio zou moeten vieren. Is het Bandai Namco gelukt om een game te brengen die waardig is aan het jubileum van één van de grootste studio’s? Bekijk hier beneden eerst de trailer.

Jubileum

Vijftig jaar, dat is het dubbele van mijn leeftijd en dus een getal dat ook goed gevierd mag worden. Het eerste en tevens ook het beste pluspunt van Jump Force is dan ook wel de personages. De game lanceert met 40 personages uit 16 verschillende anime. eigenlijk is het aantal 42 als je de twee Jump Force unieke karakters meetelt. In aankomende uitbreidingen zullen hier dan ook nog negen nieuwe personages bijkomen, allemaal vanuit verschillende anime. Je zou dus inderdaad kunnen zeggen dat dit een ambitieuze cross-over is en dan zou je volledig gelijk hebben. Een game als deze komt met zijn voor-/ en nadelen.
Het grootste pluspunt is het grafische aspect in combinatie met de personages. Alle personages hebben hun eigen unieke aanvallen en een aantal basis aanvallen. Er zijn drie vechtstijlen in de game in combinatie met meer dan honderd unieke aanvallen. Het grote voordeel aan het hebben van veel personages is de afwisseling. Het grootste nadeel hieraan, vooral bij Jump Force, is balance problemen. Personages als Luffy (One Piece) en Boruto (Naruto) zijn vrij moeilijk te counteren en hebben een voordeel in bijna ieder opzicht. Dit is natuurlijk wel iets wat Namco in updates kan aanpassen om de game eerlijker te maken. Ik zelf speel graag met Rukia (Bleach) omdat haar aanvallen op lange afstand en op korte afstand makkelijk in gebruik zijn en vloeiend samenwerken met haar vechtstijl.

Realistisch en flashy

Op grafisch gebied is de game van een hoge plank. Niet iedereen is het eens met de realistische stijl die de game gekozen heeft, maar de meesten vinden dit een tof initiatief. Ondanks de de kracht van de Unreal Engine heeft de game niet overal gebruik van gemaakt. Cinematische scenes en dialogen zien er namelijk heel lomp en ongemakkelijk uit. Buiten dat ziet de game er uitermate cool uit. De blur die gebruikt wordt bij het aanvallen zorgt voor een sneller-uitziende scene en speciale aanvallen zijn over-de-top flashy. Dat is iets wat ik persoonlijk heel tof vind, maar ook hier heeft iedereen zijn eigen mening over.
De gameplay ziet er niet alleen flashy uit, maar speelt ook nog eens heel snel en vloeiend. De knoppencombinaties zijn makkelijk en het uitvoeren van speciale aanvallen ook. Ook hier zit weer een voor-/ en een nadeel aan vast. Het voordeel zijnde dat de game zorgt voor simpele, leuke gevechten tegen online spelers, jouw vrienden of de computer. De game kan erg uitdagend zijn, dit soms ook door de rare balans tussen de personages, maar de CPU is überhaupt al vrij slim in hun beweging.
Jump Force Flashy

Online

In de online modi merk je pas echt hoe belachelijk unbalanced de game daadwerkelijk is. Je kan niet het personage kiezen waar jouw zinnen op staan. Zou je dit wel doen, dan bestaat de kans dat er flink over je heen gemaaid zal worden. Iets wat de game dan wel weer goed doet is de net coding. Ik heb bijna nooit tot nooit last gehad van ook maar enige lag of dat het spel ging stotteren. De Ninja Storm games van Naruto en de Xenoverse games van Dragon Ball zijn dan ook de enige titels die ik ken die dit zo goed aanpakken. Jump Force behoort daarin ook tot dat lijstje. Het aantal personages dat daadwerkelijk gekozen kan worden maakt een hoop goed, jammer dat ze niet allemaal op hetzelfde niveau zitten.

Jouw verhaal

In Jump Force bestaat er natuurlijk ook nog zoiets als een verhaallijn. Spoiler alert, het verhaal zelf is bagger. Het leukste aan dit hele verhaal is het maken van jouw eigen held. Je kan je personage creëren zoals jij dit zelf voor ogen hebt. Of je nu Boruto’s haar mixt met Sasuke’s outfit en Ichigo’s ogen of je maakt Sakura volledig na. Alles is mogelijk in de wereld van Jump Force! De eerste paar uur van het verhaal zijn nog redelijk interessant. Freeza valt een grote stad aan en jij als normaal mens wordt geraakt door één van Freeza’s projectielen. Future Trunks komt jouw redden en vanaf hier kom jij in het scherm waarin je jouw held of heldin zal maken. Je hebt vrij veel opties en ik heb er een aardige tijd over gedaan om mijn personage precies zo te krijgen zoals ik dit voor ogen had.
In de eerste twee of drie uur is het verhaal volledig ingesproken. De stemmen klinken bekend, goed en de humor zit er lekker in. Je komt terecht in een hub-city. Vanuit de hub start jij jouw verhaal-missies of side-missies. Vanuit diezelfde hub kan je naar de shop gaan om outfits en andere cosmetische items te kopen, of om gear te halen voor je volgende gevecht. Je kan aanvallen vrijspelen voor jouw personage en je kan levelen door content te spelen. Je krijgt al vrij snel de keuze tussen drie teams, ieder geleid door Luffy, Goku of Naruto. Dit team bepaalt ook de aanvallen die jouw personage in het begin krijgt. Na drie uur spelen is jouw verhaallijn helaas niet meer volledig ingesproken en moet je door veel dialoog heen lezen. Dit was een grote turn-off voor mij en ook het verhaal werd er niet beter op.
Jump Force Ichigo

Jump Force is een leuke game waarin je een aantal uurtjes lineaire fun kunt vinden. Helaas mist er veel diepgang, balans en dialoog. Ook zitten er nog veel bugs in. De cinematics zijn lomp en de manier waarop de lippen van personages bewegen was er één die ik niet serieus kan nemen. Op grafisch gebied is de game lekker over-de-top en mag ik niet klagen. Ook de combat, ondanks de balans, voelt lekker vloeiend en lekker aan. Jump Force is een game die in een tweede deel zomaar de troon zou kunnen pakken in zijn genre, helaas is het voor nu niet de game waar iedereen op hoopte. Ik kan de game aanraden aan mensen die een simpel en leuk spelletje willen om met vrienden te spelen of om alleen een paar uurtjes vermaak uit te halen!

• Flashy, over-de-top gameplay
  • Veel personages
  • Graphics