Review: NBA 2K19 – Balliiiiin'

It’s that time again, NBA gooit er weer een jaartje bovenop met de 2019 variant op een eeuwenlange serie. Toch flikt 2K Games ’t ieder jaar weer om er een meesterwerk van te maken, is ze dat dit jaar ook gelukt?..

NBA is voor de meeste basketbal fans DE game van het jaar, de titel waar ze het meest naar uitkijken. Om die reden staat er veel druk op 2K Games om er ieder jaar wederom nieuwe elementen in te stoppen. Dit niet alleen, maar er moet ook een grafische upgrade komen, nieuwe muziek en die urban/ sportieve sfeer moet sterk aanwezig zijn. Dit jaar is wederom een kers op de zovelen kersen bovenop de taart. De game behoud zijn essentiële fundering, maar voegt content en mogelijkheden toe. Bekijk hier beneden even de trailer voor NBA 2K19.

De bekende sfeer is weer aanwezig hoor!

Bij NBA wil ik kunnen knallen, het gevoel hebben dat ik de tegenspelers volledig in wil maken. Dit jaar wordt die sfeer weer volledig geïntegreerd voor mij. De muziek is geweldig met artiesten van Travis Scott tot Dua Lipa tot aan Fall Out Boy. Sterker nog, Travis Scott is de creative producer dit jaar, dit zorgt natuurlijk ook voor een leuke variatie. Zoals gewoonlijk post 2K weer een Spotify afspeellijst waar al die nummers in te checken zijn! De lijst zit vol rap, pop, house en meer! Je zou zeggen dat muziek niet geweldig belangrijk hoeft te zijn, maar in een sport-titel als deze kan dat op veel momenten de sfeer zetten.
Ook de SFX-geluiden zijn weer on-point, van het slippen met je patta’s langs de vloer tot het in het net gooien van de bal, de geluiden in het spel zijn op hoog niveau. Grafisch hoeven we niet veel meer te zeggen over NBA, de game zet zichzelf ver boven andere titels in de sportwereld en ook de gezichtsscan is weer aanwezig voor een aantal lachmomenten met je vrienden. Een upgrade is zeer zeker aanwezig en voor de fans ook een echte opvaller. Waar je deze upgrade vooral zal zien, is in de herhalingen, close-ups en cutscenes.
NBA 2K19 2K Games

He’s back

De verhaallijn van je eigen personage is wederkeert in 2K19. Het verhaal is weer sterk en tijdens het eerste seizoen kom je veel te weten over het leven van jouw personage. Het is ditmaal niet zomaar een verhaal, dit gezien je op een… apartere plek zal starten. Je volgt essentieel de weg van China naar de NBA, dit met veel ups en natuurlijk ook veel downs. Als speler zijnde weet NBA je ditmaal goed in ’the feels’ te raken. De game zet een veel hoger niveau op het verhaal dan de voorgaande jaren. Er is een nieuwe neighbourhood. De game voelt, net als in 2018, aan als een open-wereld titel. Dit jaar komt er echter aan stapje bovenop! Er is een betere indeling van de buurt en het loopt allemaal ietwat soepeler, ook in performance. Ook de laadtijden lijken veel korter dan vorig jaar, een klein maar zeker comfortabel pluspuntje.
In deze buurt is genoeg te doen en exploreren. Helaas is de gamehal uit 2K18 weggehaald. Hier is een soort van plaatsvervanger voor, maar die vult het gat niet volledig op, in tegenstelling tot de verwachting dat er meer nieuwe toevoegingen aan de modi zouden komen. Ook MyCourt kent niet genoeg veranderingen om er daadwerkelijk iets over te vertellen. Dit kan natuurlijk altijd later nog worden toegevoegd, iets wat niet vreemd voelt na voorgaande jaren. De game voelt een stuk uitdagender tot op het moment dat het soms oneerlijk lijkt, dit is voor de veteraan geen probleem. Een beginner zal hier echter beter aan zijn learning curve moeten werken voordat hij ver in het spel zal komen.
NBA 2K19 2K Games
Er zijn nieuwe speelvarianten in de open wereld te verkennen en spelen. Eentje daarvan is Dodgeball. Dit zijn spellen in de open buurt waar iedereen die langsloopt in mee kan doen, denk aan een interactief evenement als betere benaming. Tijdens deze events kan je meer punten en unlockables verdienen voor jouw personage. Hier kan je jouw personage dus flink mee upgraden. Even daarover.. het maken van je eigen karakter voelt altijd als één van de beste elementen in de games. Zo krijg je daadwerkelijk het gevoel van progressie. Je kan jouw poppetje van A tot Z volledig customizen.
Wil jij nieuwe schoenen? Ren even langs een sneaker winkel joh. Wil jij nieuwe kleren? Je kan met de FaceScan app nog extra punten voor je personage verdienen. Ook dat is geen probleem, go spend that money you earned! Ook zijn er weer leuke interacties tussen spelers als dansjes en natuurlijk met je vrienden lekker in een party samen spelen en lol trappen, of in dit geval; gooien. Leuke dingen als reclame maken voor bijvoorbeeld JBL zitten ook weer in de game. Of trampoline springen, ik bedoel, WAT? Je hebt als laatste nog de mogelijkheid om een soort ToTo te spelen, hoe meer je goed gokt, hoe meer punten je kan verdienen!

NBA 2K19 verraste mij wederom op een erg positieve manier! De game zit vol met grappige elementen en voegt weer een boel mogelijkheden toe. Qua content is er zeer zeker niet te weinig en de game kan vrij uitdagend zijn, daar zal niet iedereen het even makkelijk mee krijgen. De open wereld is hetgeen dat me blijft verrassen met leuke aspecten. De gameplay is oud en vertrouwd met MyTeam, MyGM en Fantasy Drafts. Er zijn wat kleine minpuntjes her en der maar 2K blijft een top game leveren, ieder jaar opnieuw. Ook de besturing is weer lekker en grafisch zijn er een boel leuke upgrades. Ik kan de game dit jaar zeer zeker weer aanraden.

• Content en toevoegingen
  • Maak jouw unieke personage
  • Vloeiende gameplay