18 maart 2024

Review: Rage 2 – Turn up the rage

Na Gamescom, een Preview in januari en een heleboel wachten is Rage 2 dan eindelijk uit en ik mag hem reviewen. Lees hieronder wat ik ervan vind. Weet de game het eerste deel te overschaduwen, of is het tegenovergestelde de waarheid?

Rage 2 speelt zich af in 2165. Dit is dertig jaar na de gebeurtenissen van de eerste game. De mensheid heeft een manier gevonden om de wereld te helen en regio’s van de woestenij te veranderen in weelderige oerwouden, wetlands en zelfs toendra. De handel groeit en er ontstaat een soort “Wild West” -maatschappij. De brute manieren van de oude wereld blijven echter bestaan en deze nieuwe, delicate biomen worden aangevallen door bendes die hun hulpbronnen willen beheersen. General Cross en The Authority is teruggekeerd en voert oorlog tegen iedereen die hun regels niet wil volgen.
De speler neemt de rol aan van Walker, een van de laatste Rangers in The Wasteland. Hij moet ervoor gaan zorgen dat General Cross en The Authority worden gestopt. Hij zal daarvoor Operation Dagger moeten activeren. Om dit te kunnen doen heb je hulp nodig van 3 NPC’s. Je zult voor deze NPC’s missies moeten voltooien en een reputatie opbouwen. Heb je dit gedaan dan begint Operation Dagger.
Rage 2

Open World

De map is van een flink formaat en na een uurtje spelen is er al een heleboel te doen. Ook is er een goede verscheidenheid aan missies. Zo kun je bijvoorbeeld roadblocks opheffen, Goon Dens uitroeien, Archs overnemen en nog veel meer. Heb je geen zin in missies dan kun je gaan racen of mutants afmaken in een arena. Hierdoor krijg je niet het repetitieve gevoel wat je bij sommige open wereld games krijgt. Je komt zoveel tegen onderweg dat je vrij snel van je pad afslaat om weer wat te doen of te bekijken waar je langs rijd. En dan vind je overal ook nog data pads waar je weer nieuwe locaties op de kaart krijgt.
Rage 2
De laadtijden van dit soort games zijn meestal vrij lang. Wat mij bij Rage 2 opvalt is dat het vrij snel geladen is. In ieder geval veel sneller dan dat ik verwacht had. Wat ik wel raar vind is het laden van je inventory screen erg traag is. Ook als je een tabblad verder scrolt gaat dit ontzettend traag. Iets wat je niet verwacht bij een game met voor de rest zo’n snelle laadtijden.

Je krijgt/vindt in de game maar een paar wapens die je kunt upgraden en die behoud je voor het complete spel. Verder krijg je door je Ranger pak nanotrite abilities zoals Dash, slam en meer. Ook deze zijn allemaal te upgraden. Dit alles maakt van Rage 2 geen standaard open wereld shooter. Bekijk hieronder de wapens en abolitie trailer.

De controls te voet werken perfect. Alles reageert snel en zoals het hoort. Wel ram ik in een gevecht vaak verkeerde knoppen in als ik abilities wil gebruiken. Maar dat ligt meer aan mij denk ik. Zoals eerder gezegd heb ik een tijd geleden een Preview gehad van Rage 2. Toen was de besturing in de voertuigen op de map en de races afschuwelijk. Ik was dan ook het meest benieuwd naar of ze dit hebben opgelost. En in zekere zin is het gelukt. De besturing in de wereld is prima en niks op aan te merken. Het lijkt allemaal wat langzaam maar als je car battles gaat doen dan merk je dat het wel fijn is. In de races gaat het allemaal wat sneller en hier hebben ze de besturing ook perfect uitgewerkt. Alles reageert zoals je wilt. Heel blij mee. Maar toen stapte ik op een motor. Niet te doen! echt afschuwelijk!

Graphics en geluid

De game ziet er wel mooi uit. Explosies en licht effecten zien er nice uit. NPC’s en auto’s zien er ook goed uit. Helaas is de mimiek van de NPC’s wat minder. Maar dat vind ik niet zo storend. Grafisch heeft de game zo zijn probleempjes. Zo staat er soms een onzichtbaar persoon of iets anders. Kan gebeuren. Maar wat ik wel storend vind is de belichting. Er zijn stukken waar de belichting zo laag is dat het een zwart gat word. En dit is niet met instellingen op te lossen.
Rage 2
Het geluid in de game heeft ook zo zijn plus en min punten. Ook hier is het geheel best goed maar ga je er echt op letten dan is het soms wel raar. Explosies, wapen effecten en spraak zijn prima. Ga je naar alle bij geluiden luisteren dan vind ik het soms niet passen. Zoals squish geluiden als je over een harde vloer loopt of een raar belletje waar niks op slaat. En het surround is soms ook niet goed.

Rage 2 is al met al een goede game met een redelijk verhaal en heerlijk brute gevechten. Aardig gevuld met NPC’s, plaatsen om te ontdekken en genoeg missies. Absoluut niet perfect maar geen grote problemen. Deze game zal mij zeker nog een tijdje gaan vermaken. Alles reageert en werkt zoals het hoort (zolang je niet op een motor stapt). In ieder geval een game die zeker de moeite waard is.

• Brute gevechten
  • Ziet er mooi uit
  • Goede atmosfeer