Mini reviews: Danger Zone en Dangerous Driving – Kablam!

De laatste Burnout game, Burnout Paradise, stamt alweer uit 2008. Deze had een iets andere formule dan de voorgaande delen. Veel gamers zoeken die klassieke Burnout 3 ervaring. Komt Three Fields Entertainment ons tegemoet?

Three Fields Entertainment is in 2014 opgericht door ex-Criterion medewerkers, de studio die de Burnout games gemaakt heeft. Eerder schreef ik al hoe blij ik was dat deze mensen games maken vanuit de Burnout gedachte. Als eerste een mini-golf game die lijkt op de Crash mode uit Burnout, gevolgd door twee games die deze direct kopieeren, Danger Zone en Danger Zone 2. Vorige maand kwam Dangerous Driving uit. Voeg deze games samen en je hebt alle ingrediënten van Burnout 3. Bijna…
danger

Danger Zone

Toen ik de eerste Danger Zone opstartte voelde ik me direct thuis. Dit is de volwaardige crashmode uit Burnout. Het verbaast me dat EA hier geen punt van heeft gemaakt. Je rijdt op een kruispunt af en probeert een zo groot mogelijke crash te veroorzaken. Loopt de schade tot een bepaald punt op kun je je auto nog eens laten ontploffen. Hiermee vliegen auto’s om je heen alle kanten op om weer andere wagens te raken. Hiermee kun je dan een stevige kettingreactie veroorzaken. Tevens liggen er tussen de chaos verschillende pick-ups. Dit zijn vooral cash bonussen die bij je totaal optellen. Heb je van elke waarde één, dan krijg je nog een een flinke bonus extra. Nog belangrijker de Crashbreaker ‘powerup’, of ik moet eigen SmashBreaker zeggen, zoals ze in Danger Zone heten. Als je alle aspecten combineert wordt het echt een spel van skill en strategie.

Het tweede deel breidt uit op het eerste, uiteraard. Waar je Danger Zone in kleine gebieden speelt, veelal binnen, zie je in dit tweede deel veel meer van de buitenlucht. Ook krijg je de kans om wat stukjes te rijden. Dit kan onderweg naar het crash-kruispunt zijn, of je moet verkeer ‘checken’. Oftewel met volle vaart erachterin rijden zodat ze vooruit schieten tegen ander verkeer. Dit is iets minder tactisch dan de daadwerkelijke crashes, maar wel heel leuk.

Dangerous Driving

Ik wacht al een hele tijd met smart op deze game. Eindelijk weer een echte Burnout game maar dan zonder de Burnout naam. Ik heb nu al enige tijd met Dangerous Driving kunnen doorbrengen en kan maar één oordeel vellen: Mèh. De game is duidelijk gemaakt door medewerkers van Criterion, zelfs de menu’s zijn gelijk aan die van Burnout 3. Wederom vreemd dat EA dit allemaal prima vindt. Het budget is duidelijk een stuk lager. Een héél stuk lager. Er zijn bijvoorbeeld alleen maar tracks in de open buitenlucht. Niets in stedelijke gebieden, die door alle obstakels nou juist zo leuk zijn. Bovendien is er totaal geen muziek. Je kunt je Spotify account koppelen om je eigen muziek te draaien, zo zijn er zat playlists online te vinden die mooi aansluiten. Er is een keerzijde: Heb je geen Spotify premium, of gebruik je een concurrerende dienst, dan heb je pech.

Danger Zone en Dangerous Driving zijn een prachtig stukje liefdeswerk. Het is overduidelijk dat Three Fields Entertainment deze games maken omdat ze hier de passie voor hebben, niet omdat er een grote uitgever achter staat. Bij Danger Zone 1 en 2 is het ze heel goed gelukt om de Crashmode trouw ‘na te maken’. Bij Dangerous Driving had ik niet datzelfde gevoel. Er is een hoop variatie in tracks, maar deze verschillen vooral in layout en uitzicht, uiteindelijk verschillen ze niet veel. De stedelijke tracks uit Burnout zorgde voor obstakels om andere racers tegenaan te duwen, of zij jou. Dit mis ik heel erg. Bovendien zijn de gevechten ook minder heftig, het is meer iemand in één keer eraf rammen dan echt wiel-aan-wiel duelleren en tactisch je tegenstander uitschakelen.

Wel zien we nog een NFS Hot Pursuit achtige cops and robbers mode die leuk is, maar dit voegt niet voldoende variatie toe om het pakket minder saai te maken. Dat laatste is denk ik wel wat Dangerous Driving samenvat. Ik vind hem saai. Soms een half uurtje spelen is ok, maar het is niet iets waarvoor ik lekker ga zitten. Daarintegen is zijn de Danger Zone Games wel echt de moeite waard. Dit is gewoon pure fun die niet onder doet aan de originele crash mode. De twee delen zijn regelmatig als voordelige bundel te koop, welke samen genoeg content bieden voor heel wat uurtjes speelplezier.
burnout
Wat betreft Dangerous Driving ligt het dus iets anders. Drie tientjes vind ik erg veel voor een game die niet erg gevuld is. Bovendien komen de meeste Burnout fans hier niet mee aan hun trekken. Heb je een Xbox? Dan adviseer ik om voor een tientje Burnout Revenge aan te schaffen. Heb je liever een schijfje dan vind je hem voor tweedehands voor dezelfde prijs. Deze is voor Xbox 360 en is backwards compatible met Xbox One. Het is de enige game in de Burnout 3 stijl die in HD te krijgen is, zij het in 720p en niet 1080p of glorious 4K. Ik startte Burnout Revenge op om deze te vergelijken voor deze review en zat ineens uren aan de buis gekluisterd, wat eigenlijk al genoeg zegt.

Gespeeld op Xbox One X en PC
  • 7.2/10
    Danger Zone - 7.2/10
  • 7.8/10
    Danger Zone 2 - 7.8/10
  • 6.3/10
    Dangerous Driving - 6.3/10
7.1/10

Lars jj

Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.

Bekijk alle berichten van Lars jj →