Review: Ratchet and Clank

Ratchet and Clank

De populairste Sony PlayStation platformer van de afgelopen jaren was Ratchet & Clank. Als je vraagt of mensen blij zijn met de laatste delen die uit zijn gekomen op de PlayStation 3, zul je verschillende meningen horen. Maar het spel wil op de PlayStation 4 een geweldige comeback gaan maken! Dit wil het doen met een complete reboot onder de naam Ratchet and Clank. De serie gaat een game release zien maar krijgt op dezelfde dag ook een bioscoop release.

The game based on the movie, based on the game!

Deze Ratchet and Clank is de eerste in haar soort die gemaakt wordt samen met een film over de spellenserie. Het is tevens de eerste Ratchet and Clank die gebruik gaat maken van de extra kracht van de PlayStation 4. De game vertelt het verhaal van de film vanuit het oogpunt van Captain Copernicus L. Qwark. Deze game kun je zien als een reboot. Hij is namelijk gebasseerd op de PlayStation 2 versie van de game die zo goed in de smaak vielen bij vele fans. De game vertelt het verhaal van de karakters helemaal opnieuw en loopt samen met de film, wat fijn is voor veel mensen, omdat er waarschijnlijk heel veel mensen zijn die pas deze generatie zijn ingestapt.

Ratchet and Clank

Pixar like quality

Naast Quick Time Event games zijn platformers een grote liefde voor mij, maar bij het lezen van bovenstaand vetgedrukte zet je misschien je vraagtekens. Voor mij is Ratchet and Clank op dit moment de mooiste platformer die ik ooit heb gespeeld. Van tevoren was ik zelfs kritisch over de opmerkingen dat het heel dicht tegen de Pixar kwaliteit aanzat, maar wanneer je het ziet en speelt kun je er niet omheen. Alles ziet er werkelijk schitterend uit en je zou bijna willen smeken of Insomniac de kans mag krijgen van Sony om een andere hele bekende platformer uit de PlayStation geschiedenis onder zijn hoede te mogen nemen.

Veel hiervan kunnen we natuurlijk ook afschrijven op de kracht die de PlayStation 4 aan boord heeft, alleen zou dat niet eerlijk aanvoelen. Een groot deel van de kracht in deze game zit hem namelijk ook in de humor.

Het voelt gewoon goed

Het schrijven van een review gebeurt bij mij meestal wanneer ik de game speel. Wanneer je dingen dan tegenkomt om een opmerking over te maken kun je hem gelijk in de review zetten. Je kijkt natuurlijk een stuk kritischer naar een game en zo ook bij deze. Maar er is vrij weinig wat deze game verkeerd doet. Dat was de laatste paar games wel anders, gezien deze enorm het gevoel gaven dat ze zoekende waren naar iets anders. Deze game weet gewoon precies wat het is, een Ratchet and Clank game, en dit doet hij goed.

Ratchet and Clank

Wat de game enorm goed doet is een uitdaging vormen voor de speler. Het voelt precies goed genoeg wanneer je een tegenstander uitschakelt en vormt precies de juiste hoeveelheid aan uitdaging. Wel is het niveau van de tegenstander iets wat soms te wensen over laat.

Echt geen remaster

Het is in deze tijd lastig om een game niet de stempel remaster te geven. Er zijn er dan ook belachelijk veel uitgekomen. Maar waar veel developers ervoor kiezen om de graphics een update te geven en het soepeler te laten draaien kiest Insomniac ervoor om veel nieuwe dingen toe te voegen. Daarom voelt deze game ook erg aan als een nieuw begin voor de serie. Er is dus ook genoeg te doen wanneer je de games al eerder hebt gespeeld. En de spellen geven altijd een aardige variatie. Zo kun je bijvoorbeeld vliegen maar heb je ook verschillende mini-onderdelen in het spel. Voor fans die de games al eens hebben gespeeld zijn er ook nog wat veranderingen in het verhaal, welke wij liever aan jullie over laten om te ontdekken. Je zult wel merken wanneer je het spel eerder hebt gespeeld dat het tempo veel hoger ligt. Dit is dus omdat het verhaal wat is aangepast om beter aan te sluiten ook met de aankomende film.

Ratchet and Clank

Het gebeurt niet vaak bij een platformer game dat je even de tijd neemt om de graphics en de gehele sfeer in je op te nemen. Om heel eerlijk te zijn heb ik dit de laatste jaren eigenlijk alleen maar gedaan bij Uncharted. Deze game geeft een beetje dat effect omdat het niet vaak voorkomt dat een platformer er zo ontzettend goed uitziet.

Zoals elke Ratchet and Clank game heeft ook deze weer genoeg wapens waar je uit kunt gaan kiezen. Deze wapens kun je ook nog upgraden zodat zij sterker worden.

Voor oud en nieuw

Wanneer je kijkt naar het totale pakket moet je Insomniac credit geven dat zij verder zijn gegaan dan een simpele remaster die wat dingen verbetert. Er zitten compleet nieuwe locaties in en ook is de gameplay enorm aangepakt. Of je dit als speler genoeg vindt om terug te komen is natuurlijk aan jezelf om te beslissen. Maar wanneer je fan bent van deze serie en je ook nog naar de film over deze game wilt gaan dan is het de beste Ratchet & Clank die je kunt spelen. Voor nieuwkomers is de keuze snel gemaakt, zij krijgen misschien wel de beste game uit de serie en krijgen alles te leren over de personages. En waar de moeilijkheid misschien soms wat tegenvalt wordt dit ruim goed gemaakt door de graphics in het spel en de variatie die het spel te bieden heeft. Om nog maar te zwijgen over de nieuwe puzzels en uitdagingen die er zijn.

In het spel kun je ook nog kaarten verzamelen wanneer je vijanden verslaat. Hiermee kun je verschillende speciale bonussen vrijspelen.

+ Geweldig voor nieuwkomers aan de serie.
+ Maar ook geweldig voor mensen die de serie al kennen.