Review: Just Cause 4 – Vliegen, knallen en opnieuw

Just Cause 4 is een open world game waar je als Rico Rodriguez veel stennis mag schoppen. Daar staat de serie immers bekend om, en ook deze keer is er heel wat fun te beleven. Just Cause 4 heeft echter niet veel nieuws aan de franchise toe te voegen en schiet op veel punten zelfs gigantisch mis.

Wat nieuws in het concept, of wat zaken omgooien, zou goed zijn voor de serie. Nu is het vooral “the same old Just Cause”. Er zijn natuurlijk wat nieuwe gadgets en gameplay elementen, maar worden niet ten volle benut. Vaak ben je ook dezelfde saaie missies uit aan het voeren. ‘Blaas dit en dat op’ missies zijn dan het leukst. Maar missies waar je in een bepaalde tijd bepaalde acties moet uitvoeren, waar je iemand moet escorteren en missies waarbij je een console of antenne moet verdedigen tegen hordes vijanden worden snel frustrerend. “It’s gonna take a few minutes…” is een zin die ik na twee uur spelen niet meer kon aanhoren. Ook zijn bugs veelal aanwezig in Just Cause 4 en lijkt gewoon een bepaalde afwerking te missen.
just cause

Out with the old, in with the new

Bepaalde zaken kun je met het grootst gemak opblazen, maar vaak is er geen deuk te slaan in de meest fragiele gebouwtjes. Voor Just Cause 4 is de geheel nieuwe Apex Engine gebruikt. Mijn advies is dat ze de volgende keer EA bellen voor de Frostbite engine en haar mogelijkheden tot vernietiging. Frostbite is de engine die voornamelijk bekend staat om de Battlefield games. Wat wèl in Just Cause 4 te vernietigen is, ontploft met veel pracht, praal en geweld. En daar gaat het om, dingen laten ontploffen met veel stijl. Je kan ook items op elk moment laten air droppen, zoals wapens en voertuigen, die dat allemaal een stukje makkelijker maken.
De grote hoeveelheid bugs maakt het er helaas niet leuker op. Dit komt neer als veelvoudig blijven vasthangen op of achter objecten in de wereld, of dat simpelweg de hele game crasht. Gelukkig is het effect soms ook iets grappiger. Een paar leuke bugs heb ik kunnen vastleggen:

Niet alleen vliegtuigen en helikopters kunnen vliegen. Onderaan meer leuke bugs.
Je krijgt wel wat nieuw speelgoed. In plaats van explosieven als granaten en C4, heeft elk wapen een tweede vuur modus. In de meestal gevallen gaat het dan om een explosief of ander krachtiger schot. Bij één wapen komen er zelfs drones uit die voor je vechten. Daarintegen mis ik wel de zogenaamde throwables.

Grapple hook

De iconische grapple hook van Rico is ook aanwezig. Je kan jezelf hiermee snel ergens naartoe trekken. Of je gebruikt hem om vaart te maken met je wingsuit of parachute. De grapple hook krijgt in Just Cause twee extra functies, die wellicht nog het leukste aspect zijn in de hele game.
Je kan uiteraard weer alle interactieve elementen uit de spelwereld aan elkaar knopen en naar elkaar laten vliegen. Bevalt die helikopter je niet? Je kan hem jatten met de grapple hook en de boel opblazen. Je kan hem echter ook verbinden met een grote benzinetank en hem daar tegenaan laten knallen. Daarnaast zijn er twee nieuwe functies: een ballon en een booster. Met de ballon vliegen dingen de lucht in. Bijvoorbeeld soldaten of voertuigen. Maar ook ontploffende objecten. De tweede toevoeging is de booster. Verbind je die ergens mee, dan gaat het met een rotgang vooruit of draaien. En al deze elementen kunnen je aan elkaar knopen tot geweldig effect. Ook kunnen on-the-fly wisselen tussen de twee of zelfs tegelijk gebruiken. Ook kun je verschillende effecten toepassen, zoals het gas in ballon bijzonder explosief te maken.

Het is ontzettend leuk, jammer is wel dat er geen redenen gegeven worden om het te gebruiken. Je hoeft er geen puzzels mee op te lossen en er zijn geen noodzakelijke toepassingen. Veel games introduceren nieuwe mogelijkheden, om ze vervolgens ook te moeten toepassen. Helaas is de enige incentive in Just Cause 4 dat ze leuk zijn om te gebruiken. Op zich is dat niet zo erg, maar het had zoveel meer kunnen zijn.

Weer

Een andere grote ‘vernieuwing’ is het weer. De Black Hand (de slechteriken in de game) hebben verschillende manieren om het weer te beïnvloeden. Over die mogelijkheden krijg je later in de game ook wat controle. Over het algemeen betekent dit, dat je bepaalde weersomstandigheden kunt aan of uitzetten. Echter voegt het niet veel toe en is het vaak zelfs bijzonder vervelend. Het brengt dus wel ietwat variatie, maar ik was er weer snel op uitgekeken. Hier had veel meer mee gedaan kunnen worden, als het verder was uitgewerkt. Een grote kans die helemaal is misgelopen. Ook zijn er meerdere ‘biomes’, gebieden met verschillende eigenschappen en weer. Denk aan stranden met zon, regenwoud met regen en gebergte met sneeuw. Hiervoor kon ik ook niet warm lopen, en ook een idee waar veel meer gedaan had kunnen worden.

Rico’s vader was een wetenschapper achter deze weer machines. Dit heeft zijn vader niet overleeft en Rico wil de Black Hand een poepie laten ruiken. Je krijgt daarbij hulp van verschillende personen waarvan sommige oude bekenden zijn. Het verhaal zorgt voor context en heeft zijn momenten van humor. Buiten dat is het niet meer dan een manier om de missies aan elkaar te knopen. Voor sommige zal het verhaal een toevoeging zijn, persoonlijk ben ik na een tijdje hier en daar cutscenes gaan skippen. Dit had echter niet alleen met het verhaal te maken. Later meer hierover.
Het verhaal haakt wel in op de progressie. Door het bevrijden en helpen van de lokale militia, kun je gebieden overnemen. Je kan al vanaf het begin overal op de map toe, maar missies geven wel een gevoel van progressie. Je speelt de missie in een gebied waarna je het KAN overnemen. Het hoeft niet, je kan ook een sommige andere gebieden overnemen. Ik vond dat een rare ontwerp keuze. Gewoon een missies spelen en daardoor dat specifieke gebied vrij spelen zou voldoende zijn geweest.

Presentatie

De grafische presentatie is niet wat het zou moeten zijn. Animaties zijn stijf en textures zijn ronduit slecht. Het is een open wereld met veel ontploffingen en hier is veel rekenkracht voor nodig. Maar ik heb de game gespeeld op een Xbox One X en als je dan cutscenes ziet alsof ze van Xbox 360 komen (en helaas is dit niet overdreven), dan haalt je dat uit de ervaring. Dan had ik liever voor-gerenderde cutscenes gezien. Ook de wereld zelf is ook niet indrukwekkend, maar voldoet wel.

Er zijn nog enkele zaken die Just Cause 4 een beetje de das omdoen. Het besturen van voertuigen gaat niet lekker (gas geven op RT/R2 en schieten of boost op RB/R1?), vaak lijkt het ook alsof je op een ondergrond van pudding rijdt. Ammo voor wapens is te schaars voor een Just Cause game, vooral de secundaire ammo zoals granaten. Side missions beperken zich tot skill oefening zoals door ringen rijden. Ook is er weinig reden om op exploratie te gaan, de wereld is buiten de missies erg leeg. Je gaat over het algemeen dus gewoon van missie tot missie.
Het komt allemaal heel negatief over, maar uiteindelijk draait Just Cause om één ding, en dat is plezier. Zaken laten ontploffen; met grapple hook, wingsuit en parachute van plek naar plek vliegen en helikopters kapen is gewoon heerlijk om te doen. Dit plezier is natuurlijk niet eindeloos en toen ik zo’n 60/70% van de map vrijgespeeld had, begon de verveling toe te slaan.
just cause
Het is een leuke game die zeker welkom is in de collectie van veel gamers. Mijn advies is wel om de game pas toe te voegen als deze in de aanbieding is. Liep je echter niet warm van de vorige delen, dan zal Just Cause 4 hier geen verandering in brengen.

• Geweldige fun!
  • Ontploffingen!
  • Acrobatiek!

• Weinig echte redenen om nieuwe gadgets te gebruiken
  • Weersysteem had beter en breder toegepast kunnen worden
  • Graphics en destruction hadden echt beter gekund
  • Nog veel bugs

Just Cause 4 is te koop voor Xbox One, PlayStation 4 en PC.
De game is Xbox One X en PlayStation 4 Pro enhanced.

Een extra passagier

Vervelende vliegtuigen
Gespeeld op Xbox One X.

Gespeeld op Xbox One X
  • 7.5/10
    Gameplay - 7.5/10
  • 5.5/10
    Presentatie - 5.5/10
  • 6.5/10
    Verhaal - 6.5/10
6.5/10

Lars jj

Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.

Bekijk alle berichten van Lars jj →