Review: Ace Combat 7: Skies Unknown

Daar is hij dan, Ace combat 7: Skies Unknown. Het is alweer 5 jaar geleden sinds we de laatste Ace Combat game mochten spelen. Leeft Skies Unknown op naar da hype? We zoeken het even uit!

In 2017 was ik tijdens Gamescom op een missie om de PlayStation VR te spelen. Hier vond ik een booth waar ik de VR mocht proberen met Ace combat 7. Dit werkte super en was direct verkocht. Na anderhalf jaar wachten kwam dan eindelijk Ace Combat 7: Skies Unknown uit.
Ace Combat 7

Zoals elke Ace Combat game speelt deze zich ook af in een fictionele wereld genaamd Strangereal. Het verhaal gaat over het gevecht tussen Osea en Erusea. Jij bent een gevechtspiloot in de gevangenis en wordt in een suicide squad geplaatst. Veel meer kan ik er niet over vertellen. Ik heb geprobeerd om geïnteresseerd te volgen maar na 5 missies ben ik gaan skippen. Als je me kent dan weet je dat er veel moet gebeuren voordat ik het verhaal skip. Een lang gezeur over politiek en militaire strategie van twee landen in oorlog die mijn aandacht er niet bij konden houden. Het zal voor de fans van de franchise die elke game gespeeld hebben wel anders liggen.
De game bestaat uit 20 missies die zorgen voor een gemiddelde doorspeeltijd van 14 uur.
Ace Combat 7

Playstation VR

Zoals eerder vermeld kan je Ace Combat 7: Skies Unknown spelen met de PlayStation VR. En wat is dit te gek. Je kunt in een dogfight beter je target volgen en zodra je in de actie zit ga je helemaal op in de wereld. Helaas zijn het maar 3 speciale missies. Graag had ik gezien dat de hele game met VR te spelen is. Je kunt deze missies maar een aantal keer spelen voordat ze niet meer interessant zijn. Desalniettemin is dit een perfect voorproefje van wat Ace Combat kan worden met VR en komen ze misschien in de toekomst met een volledige VR game.

Controls

Iets wat natuurlijk erg belangrijk is in een flight game zijn de controls. In Ace Combat 7 hebben spelers de mogelijkheid om te switchen tussen standaard en expert controls. Het belangrijkste verschil tussen deze twee is wat de linker stick doet. Bij standaard draait L3 de jet naar links of rechts. Als je expert gebruikt dan zal de jet naar links en rechts rollen en zul je met omhoog en omlaag moeten werken om een bocht te maken. Let wel op! Wil je multiplayer spelen dan speel de single player direct met expert controls. Dit omdat je in multiplayer alleen met expert controls kunt spelen.
Wat ik jammer vind is dat ik de button layout niet echt kan veranderen in de game. Zo kun je met ‘rondje’op de Playstation of ‘B’op Xbox je special weapon afvuren, met vierkant of X je wapen veranderen en met driehoek of Y een andere target kiezen. Zelf had ik graag deze 3 kunnen veranderen zodat het voor mij logischer aanvoelt.
Ace Combat 7

De rage van afgelopen jaar is ook terug te zien in Ace Combat 7. Ik doel hierbij op uitgebreide weersomstandigheden. Hier word dan ook flink gebruik van gemaakt. Zo heb je zandstormen, bliksem, zware wind en meer. Vlieg je bijvoorbeeld in een zandstorm dan werkt je radar niet meer fatsoenlijk of je wordt geraakt door bliksem en je wapensystemen vallen tijdelijk uit. Het is eerst wel grappig maar na even vooral irritant. Soms zelfs zo irritant dat het de fun drukt.
Ace Combat 7
De difficulty settings zijn wel fijn in de game. Bij easy en normal heb je oneindig gun ammo en kun je makkelijk van raketten afkomen. Dit laatste is wel eens anders geweest en maakt de game een stuk toegankelijker voor alle gamers.
Ace Combat 7

Jets

In totaal zijn er 29 jets. Je krijgt er 2 in het begin en de rest kan je kopen met mrp. Mrp is te verdienen met zowel single als multiplayer. Tevens is de aircraft tree voor zowel single als multiplayer hetzelfde. Alles wat je in de single player ontgrendelt en aankoopt neem je mee naar multiplayer. De aircraft tree ziet er goed uit maar vind ik slecht werken. Zo heb je bij de eigenschappen van de jets balkjes zonder numerieke waarden. Dit werkt wel als je snel kunt flippen tussen jets en kunt zien hoe de balkjes verschuiven. Maar door de opzet van de aircraft tree lukt dit niet en kan je erg moeilijk de verschillen bekijken.
Ace Combat 7

Multiplayer

Ook hier schiet het volgens mij iets te kort. Er zijn maar 2 modes beschikbaar. Dit zijn team deathmatch en battle royale. De battle royale mode is niks meer dan een gewone deathmatch. Het winnen van een battle royale komt op punten neer en je kunt zoveel respawnen als je wilt. Naar mijn mening heeft dit niks met een battle royale te maken.
Om de multiplayer battles wat meer te balanceren hebben ze een bounty systeem toegevoegd. Hier krijgen de top 3 spelers een bounty op hun naam zodat jij bij het raken of neerschieten extra punten krijgt. Dit voegt een laagje strategie toe aan de multiplayer. Dit werkt beter bij team deathmatch dan bij battle royale. De battle royale is vaak erg hectisch en krijg je bij het continu ontwijken van raketten bijna niet de kans om tactisch te spelen.

Graphics en geluid

Ace Combat 7 ziet er best goed uit. Soms als je laag bij de grond vliegt is de game wat langzamer met renderen. Dit vind ik niet storend en in een gevecht merk je dit toch niet. Alles ziet er wel vrij gelikt uit maar heb toch het idee dat er best iets meer uitgeperst had kunnen worden.
Ace Combat 7
Een leuke feature in de game is dat je een raket kunt volgen die je afschiet. Houd de knop ingedrukt waar je de raket mee afvuurt en je vliegt in third person mee. Kijk wel goed uit dat je jet in de tussentijd niet richting grond vliegt.
De geluiden in de game horen prima aan en is niks op aan te merken. Er komt wel bijna continu gepraat door de intercom. Voor mijn idee veel te veel. Soms zit daar belangrijke informatie tussen maar doordat er continu gepraat is ga je daar niet meer op letten en mis je wel eens wat.

Ace Combat 7: Skies Unknown is een vermakelijke combat flight simulation game. Maar met de korte doorspeeltijd en het onbekende verhaal van de single player en de heel beperkte VR, is deze game meer voor de speler die fun uit de multiplayer haalt. De multiplayer is wat schaars maar daarentegen wel erg leuk. Hoewel een beetje oefening aan te raden is kun je de controller zo oppakken en jezelf in het gevecht gooien.

• Toegankelijk en niet te moeilijk
  • Multiplayer is tof
  • PlayStation VR is te gek