Feature: Battlefield V – Terug op het slagveld

Battlefield V is nu uit voor iedereen. Heb je meer betaald, dan mocht je de game al eerder spelen. Ik weet ook niet waarom. Maar goed, de Battlefield games zijn niet langer de LAN party game die we 15 jaar geleden speelde. Of toch wel?

Waarom komt de na Battlefield 1 in eens Battlefield V? En waarom is Battlefield 2 ouder dan 1? En waarom is 2142 niet BF3? De Battlefield nummering mag dan wel verwarrend zijn, de formule is het niet. Er is veel veranderd aan de Battlefield games sinds 1942 uit 2002. De game die veel mensen warme gevoelens geeft. Gevoelens van een groepje gamers met een grote witte PC en dikke, maar vooral zware, monitor. Geschreeuw van de ene kant van de kamer naar de andere. Gevoelens naar de tijd van de Pentium 4 en Athlon XP. De tijd van de GeForce 4 en Radeon 9700.

battlefield

Toen Battlefield 1942 uitkwam was er niks vergelijkbaars op de markt. 64 spelers op één map en het veroveren en vasthouden van punten. Voertuigen die op de map te vinden waren, en door iedereen gebruikt kunnen worden. Het was de toekomst van multiplayer shooters. Uiteindelijk viel dat laatste ook wel mee. Er zal altijd behoefte zijn aan shooters op kleiner formaat. Kijk maar hoe populair Counter Strike en Call of Duty nog steeds zijn. Wel zien we de opkomst, of wellicht zelf al de piek, van andere shooters op grote schaal. Maar Battle Royal games zitten nog steeds heel anders in elkaar. Met Battlefield 1942 was een compleet nieuw genre geboren. Het genre dat DICE heeft neergezet, heeft nog geen enkel game weten te verbeteren.

Battlefield Slow

Battlefield 1942 was niet de rappe game die we vandaag de dag spelen. De maps waren wel groot, maar er was relatief weinig te beleven. Voertuigen waren dan ook bijna een noodzakelijkheid als je niet halve marathon wilt lopen, om vervolgens gesniped te worden. Er was zeker tactische gameplay, je speelde immers als een team. Maar de harde en snelle actie op de capture-punten was er nog niet. Maar dit maakt de game niet saai. Vooral in de kleine LAN party setting werkte dit fantastisch. Beter zelfs dan de moderne Battlefield games.

battlefield

Later kwam de ‘tweede’ game in de serie uit. Battlefield Vietnam. Ondanks dat het niet als volwaardig deel beschouwd wordt, werd het toen wel zo uitgebracht. Het tempo lag al iets hoger dan 1942. Ook zijn de maps iets interessanter en beter gevuld. Buiten de setting, waren er wat veranderingen. De verschillende kanten van het gevecht waren niet meer gelijk uitgerust. Waar de troepen van de VS toegang hebben tot zwaar materiaal, moet de Vietcong het met kleiner spul doen. Ze hebben manieren om te verzetten tegen het zware geschut, maar het grootste verschil zat hem in de manier van spawnen. Deze moest het tunnelnetwerk van de Vietcong simuleren. Ook was het de eerste Battlefield game met een mini-map!

Moderne oorlogsvoering

Een jaar later werd Battlefield 2 gelanceerd. Het speelde zich af in de moderne tijd in een fictieve oorlog. Zelf had ik het gevoel dat Battlefield 2 de duidelijke voorvader van delen 3 en 4 is. Nu ik de game nog eens opstart na een jaar 10, zie ik pas hoe dicht het eigenlijk op 1942 zit. De game is nog steeds goed, maar grafisch achterhaald en nog weinig features die we vandaag zien. Wel zagen we voor het eerst dingen als squad play, dynamisch maps die zich kunnen aanpassen aan de hoeveelheid spelers, en sprinten. Jááá, dat kon nog niet in de eerdere Battlefield games. Ook een belangrijke toevoeging zijn het gebruik van XP, unlocks en medals. Ook kon je voor het eerst al je stats bijhouden, zonder gebruik van mods.

battlefield

Na Battlefield 2 zagen we BF2142. Net als Vietnam was dit een game voor tussendoor. Deze futuristische versie van Battlefield 2 speelde zich af tijdens een ijstijd in het jaar van 2142. Een leuke nieuwe gamemode was Titan. Je moet bepaalde punten overnemen en de schilden uitschakelen van de vijandige Titan. Vervolgens kon je de Titan infiltreren om hem te vernietigen. Uiteraard was het eerste team die dit deed de winnaar. Ook introduceerde de game het stelen van persoonlijke dogtags bij een melee-kill van achteren.

2142 is de eerste release geweest sinds EA het grootste deel van de aandelen van DICE had gekocht. Ondanks wat veel mensen van EA vinden en zeggen, zorgde dit wel voor de middelen om Battlefield naar nieuwe hoogtes te tillen.

De transitie

Na deze overname zagen we de transitie naar de moderne Battlefield games. DICE had nu de middelen om een nieuwe engine te ontwikkelen. Battlefield Bad Company was de eerste game die deze engine gebruikt en werd alleen voor consoles uitgebracht. De voornaamste vernieuwing die de game en nieuwe engine lieten zien is de destructie van de omgeving. Naar eigen zeggen kan maar liefst 90% van de map vernietigd worden. Tevens had de game een leuke en pakkende single player campaign, en de nieuwe rush multiplayer mode.

battlefield

In de tussentijd zagen we nog Battlefield Heroes, Battlefield Online, en Play4Free. Heroes had een cartoon uiterlijk en richtte zich op casual gamers. Battlefield Online was effectief een remake van de BF2. En Play4Free was een game die werd uitgebracht in het rijtje van andere Play4Free games van EA. Alle drie de games waren gratis om te spelen en haalde hun geld uit advertenties en micro-transacties. Tevens draaide alle drie nog op een aangepaste BF2 engine en waren ze gericht op minder zware PC’s. Battlefield 1943 kwam ook rond deze tijd uit. Deze bood de Battlefield 1942 ervaring voor console gamers, maar was wel uitgerust me de verbeteringen die te zien waren Bad Company 1 en 2.

battlefield

De ervaring en feedback uit deze periode, leidde tot de grootste stap die DICE in de franchise heeft genomen: Battlefield 3!

De moderne Battlefield game

Met Battlefield 3 werd de basis gezet voor de moderne Battlefield game. Het was ook de game die ervoor zorgde dat ik weer fan werd. Om de een of andere reden heb ik na Battlefield 2 de franchise even aan de kant geschoven. CoD Modern Warfare en Black Ops, Borderlands, Counterstrike en Quake behoorde toen tot mijn meeste gespeelde games.

Toen ik echter de eerste beelden van Battlefield 3 zag, lag mijn kaak op de grond. WOW! Wat is de game prachtig. Zelfs als ik hem vandaag opstart, is de deze nog steeds prachtig. JJ Abrams had de game gemaakt kunnen hebben gezien de lensflare, maar verder geweldig. We zagen wat minder destruction, maar daardoor wel meer balans en tactiek. Ook zijn er maps die enkel op infantry focussen, zoals het geweldige chaotische Operation Metro. Het feit dat de game vandaag de dag nog heel veel gespeeld wordt lijkt me een bewijs van hoe goed BF3 daadwerkelijk is.

battlefield

Battlefield 4 volgde pakte BF3 en maakte alles beter. Het is dan ook nog steeds mijn favoriete Battlefield game. Zeker aangezien mijn favoriete Battlefield 3 maps zijn omgezet naar BF4. 5 player squads en gebeurtenissen tijdens de match zoals een zandstorm zijn enkele vernieuwingen. Veel gamers vonden het jammer dat de vernietigbare omgevingen uit Bad Company zwaar naar beneden geschroefd waren in BF3. DICE compenseerde dit enigszins met Levolution. Grote gebouwen en andere objecten in de map die vernietigd kunnen worden. Zo kan er bijvoorbeeld een volledig skyscraper naar onder gehaald worden. Ook het neerhalen van hoge schoorstenen of een grote rader, en het doorbreken van een dam zijn opties. Al deze events hadden ook invloed op het spelen van de map. De meningen hierover zijn verdeeld, maar het ziet er wel gaaf uit.

Risico’s

Met de laatste drie games hebben DICE en EA laten zien dat ze wel risico’s durven te nemen. Met Hardline wilde ze ‘Cops en Robbers’ spelen. Het stapt flink af van de oorlog formule, maar was op zich leuk. Het werd niet super goed en breed door de Battlefield fans ontvangen en de meningen waren verdeeld. De gamemode Hotwire is wel ontzettend leuk. Hierin heb je mobiele capture punten in auto’s, waarbij filmische achtervolgingen het gevolg zijn.

Er was vanuit de gaming-community een beetje verzadiging betreffend moderne oorlogsvoering. Er werd hier en daar door ontwikkelaars gezocht naar mogelijkheden in de toekomst. Call of Duty Advanced Warfare en Titanfall zijn hier voorbeelden van. DICE ging echter de andere kant op. Ze ging zelfs voorbij aan de tweede oorlog en direct naar de eerste. De game werd goed ontvangen en heeft een mooie single player campaign. Zelf ben ik echter nooit goed in de multiplayer kunnen komen, maar ik kan er niet de vinger op leggen waarom.

Ondertussen zijn we aanbeland bij de zesde game in de serie, Battlefield V. In totaal hebben we zelfs 15 games gezien. Battlefield V voelt voor mij ook echt als een mengeling tussen BF1942 en BF4. Ik zit er in ieder geval weer helemaal in en geniet er met volle teugen van. Battlefield 4 blijf ik nog steeds spelen, maar dit zesde deel is in ieder geval mooie toevoeging.

-Lars JJ

Column: Bandjes, floppies, CD’tjes en Steam
Column: Maar wat maakt DooM dan zo’n klassieker?

Gerelateerde berichten

Tags

Over: Lars JJ

Gamer in hart en nieren sinds 1991. Ik werd 9 jaar en er kwam in NES in huis. Twee jaar later kwam ik in aanraking met PC en vanaf dat moment was dat ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.

Dit vind je misschien ook leuk...

dé Kijkhoek

dé Luisterhoek