Review: God of War

God of War April 2018

Kratos is terug in God of War. We stappen even af van de Griekse mythologie en duiken met bijl en al richting het Noorden. In zijn afwezigheid heeft Kratos wat nieuwe vechttechnieken doorgenomen en deze zien we tot in de meest brute details terug in de nieuwe God of War.

Waar je voorheen dacht aan God of War kwamen al snel de doorsnee hack & slash elementen in je hoofd. hordes van vijanden, eenvoudige knoppen-combinaties en natuurlijk niet te vergeten: Blijf vierkantje spammen om een eindbaas op cinematische wijze van het leven te beroven. Ik wil even dat je al deze elementen vergeet, want ze zitten niet meer in dit nieuwe deel van God of War. Tenminste, niet in de traditionele vorm. Dat is maar goed ook, want alhoewel alles er heel erg bruut en wreed kan uit zien, willen we natuurlijk ook de ervaring die daar bij hoort. Deze ervaring ontbrak vaak bij voorgaande delen in de franchise. Met zekerheid kan ik garanderen dat dit niet het geval is bij God of War. Iedere move, iedere aanval en iedere executie heeft gewicht. Jij deed dat. Jij voerde die brute executie uit en jij zwaaide die bijl van mijlenver door iemand’s hoofd heen. Geen tijdgebonden knoppen-combinaties zijn opgewassen tegen Kratos’ nieuwe speeltje.

God of War

Twee werelden

God of War is meer dan slechts een remake van de franchise. Sterker nog, het is helemaal geen remake van de franchise. Kratos is oud en zeult dagelijks met al zijn bagage uit zijn verleden. Atreus, een nog onbewuste jongen heeft geen idee wie of wat zijn vader is. Jij, als Kratos wilt dit zo lang mogelijk verzwijgen, om de jongen te beschermen. Kratos weet als geen ander hoe een god in elkaar zit en welke vloek er rust op het godenrijk. Vanzelfsprekend vind de waarheid een weg en zo vorm je langzaam het verhaal van Kratos en Atreus op hun zoektocht.

God of War is een game als geen ander, met een storytelling als geen ander. Geen moment van de game ben je bezig met nutteloze “filler-content” om de speelduur te rekken. In alle side-activities en quests kom jij meer te weten over de nieuwe wereld waar Kratos zich in bevind. Al gaat het niet over het begrijpen van jullie reis, of Atreus oneindige nieuwsgierigheid, dan gaat het wel over de wereld om je heen. Hoe deze is gesmeden en waarom alles is, zoals het nu is.

God of War review

Bijl en boog

De game komt erg langzaam op gang en na de eerste paar encounters vraag je je misschien af of er nog variatie zit in het combat systeem. Niet getreurd, dingen worden al snel veel spannender. Al spelend ontgrendel je nieuwe aanvallen en speciale runic aanvallen die je kunt wisselen als je nieuwe vind. Dit maakt de combat ontzettend variërend en zodanig dat ieder gevecht anders verloopt dan de vorige. Verschillende vijanden en aanvallen zorgen voor een strategische manier van combat die weinig action adventure games tot op heden hebben kunnen bieden.

Daarbij hoort een dergelijke moeilijkheidsgraad die er voor zorgt dat het niet heel eenvoudig is om iedere encounter als een wild beest aan te pakken. ontwijken en blokkeren van aanvallen is de sleutel tot overwinning en overleving in heel veel gevallen. Het leren van op tijd blokkeren om een tegenaanval te kunnen doen zal meerdere keren je leven redden.

God of War review

Atreus als side-kick zal met zijn pijl en boog er voor zorgen dat vijanden worden afgeleid. Later zal je er achter komen dat Atreus meer trucjes kan doen met zijn pijl en boog die van pas komen in combat, maar ook tijdens het ontdekken van de wereld.

Reusachtig

Buiten het feit dat je in aanmerking komt met grote wezens is dat niet het enige reusachtige in God of War. De wereld om je heen is namelijk ontzettend groot, misschien wel groter dan je in eerste instantie zult zien. De game maakt namelijk gebruik van backtracking die er voor zorgt dat gebieden die je al ontdekt hebt worden uitgebreid door bepaalde krachten, of gebeurtenissen in de wereld. Soms heb je niet eens in de gaten dat de game zo ontworpen is door de immersie en de manier waarop je vooruitgang boekt.

Vooruitgang boeken in zowel karakter als kracht. Beide gaan hand in hand namelijk. Jij wordt sterker door bepaalde gear items en upgrades voor jouw wapen en armour. Atreus wordt sterker door bepaalde krachten en upgrades. Maar dat is niet alles. Tijdens het spelen wordt Atreus langzamerhand gesmeden tot een echte krijger. Hij leert nieuwe technieken en wordt in het algeheel beter in gevechten. Deze groei in band tussen Kratos en Atreus is heel erg duidelijk te zien in zowel combat als tijdens het ontdekken.

God of War

Er is ontzettend veel wat ik wil vertellen over God of War, maar wat ik niet ga doen. Ik wil en ik gun iedereen om dit zelf te ervaren. Dit is namelijk een game als geen ander en ieder woord wat over deze game verteld wordt is een beroving van een eigen ervaring die iedere gamer verdient. God of War is een gemeende systeemseller. dit is een van de langste games met een meeslepend verhaal ooit. Daarnaast ziet alles er wonderbaarlijk uit op de Ps4 Pro. Een lang, mooi verhaal, genoeg content, adembenemende visuals en daarnaast speelt het ontzettend fijn en belonend. God of War legt de lat ontzettend hoog voor de toekomst. Dit zei ik al eens bij Uncharted 4, maar die lat heeft Santa Monica gepasseerd met dit meesterwerk. Dit proeft naar meer, veel meer!

• Schitterende game
  • Combat voelt goed en belonend
  • Genoeg te doen